افزایش ۴۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده پایتخت/ مدیریت شهری قبلی باید پاسخگو افزایش بی رویه نرخ مسکن باشد

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از افزایش ۴۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در برخی مناطق پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی که در بیست و پنجمین پویش امید و افتخار عصر امروز - سه شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱- برگزار شد، اظهار کرد: امروز مفتخریم ساخت ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی را شروع کنیم؛ سال گذشته که شهردار تهران بحث مداخله شهرداری در موضوع مسکن را به عنوان یک راهبرد مطرح کرد در شرایطی بود که اتفاقاتی که طی سال‌های گذشته در بخش خصوصی و عمومی افتاده بود نشان می داد که مشارکت در بخش مسکن کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: آمارها نشان می داد که در تهران اگر نرخ تخریب و استهلاک را دو درصد در نظر بگیریم -با توجه به تعداد پارسل های شهر - و اگر عمر ساختمان را ۵۰ سال در نظر بگیریم، باید سالانه ۲۰ هزار پروانه ساختمانی در تهران صادر شود.

وی افزود: آمار صدور پروانه در اواخر دهه ۹۰ به ۵ هزار پروانه رسیده بود و باید در این سالها ۲۸ تا ۳۲ هزار پروانه ساختمان صادر می شد. این نشان می داد که راهبرد شهرداری  در مداخله در بحث مسکن یک ضرورت است و این مداخله باعث شده که شهرداری تا حدود ۸۰ هزار واحد مسکن در  بخش هایی که مداخله کرده را مدیریت کند.

صارمی ادامه داد: خبر خوشی که امروز می توانیم به مردم اعلام کنیم این است که با مصوبات کمیسیون ماده پنج در بافت فرسوده و مشوق های بند ۱۵ در برخی از مناطق بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد پروانه ساختمانی در بخش‌هایی از بافت های فرسوده رشد داشته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اضافه کرد: شهرداری تهران در موضوع مسکن مداخله مستقیم ندارد بلکه یک مداخله تعریف شده دارد؛ بعد از یک فرایند چندین ساله که کاهش صدور پروانه داشتیم در این دوره تا کنون در بحث صدور پروانه های ساختمانی نسبت به سال گذشته ۱۵۰۰ پروانه افزایش داشتیم و امیدواریم تا پایان سال این تعداد به ۸ هزار پروانه برسد.  
وی عنوان کرد: در ساخت‌وساز های مدیریت شده تمام استانداردهای لازم رعایت می شود و در بحث کیفیت و تغییر در تکنولوژی ساخت طی سال‌های گذشته اتفاقات مناسب و ویژه‌ای افتاده است.  
صارمی با اشاره به سخنان یکی از مدیران سابق شهری تهران که اعلام کرده بود که زلزله به تهران نزدیک است، گفت: این دوستان باید به‌ این سوال ما پاسخ بدهند که چگونه با برنامه ریزی های  آنها آمار صدود پروانه در بافت فرسوده از ۱۱ هزار پروانه به ۱۴۰۰ پروانه رسید؟ آیا نباید در استراتژی های خود دقت می کردند؟ آنها باید پاسخگو باشند. با این اقدامات آنها رشد قیمت زمین به ۷۰ درصد در برخی مناطق رسید و محدودیت طبقه ایجاد شد، قاعدتا سود آوری کاهش پیدا کرده و ساخت کم شد و  امروز ما مدعی هستیم که چرا دوستان به وظایف شان عمل نکردند و امیدواریم تهران را به رونق ساخت و ساز  برسانیم.


انتهای پیام/

۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 31990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =