از ماندن ماشین‌های برف‌روب در ترافیک تا شدت بارش و یخ‌زدگی به دلیل برودت دما

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران، جزئیات برف‌روبی معابر تهران در روز گذشته را تشریح کرد.

مهدی شریفیان در گفت و گو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه امسال خوشبختانه در ۴۰ روز گذشته بارش‌های پیاپی برف را در شهر شاهد بودیم، اظهار کرد: این بارش در سال‌های اخیر بی سابقه بوده اما با این وجود ستاد برف روبی مناطق پیش بینی‌های لازم را انجام دادند و مصالح و تجهیزات برای توزیع شن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دیروز در سه نوبت بارش شدید برف صورت گرفت، یادآور شد: بارش سوم همزمان با ترافیک عصرگاهی بود و به همین دلیل، دسترسی مجدد به معابر برای شن‌پاشی در مناطق پر ترافیک دچار چالش شد.

شریفیان تأکید کرد: همزمان دمای هوا چهار درجه زیر صفر بود و به دنبال آن یخ زدگی پیش آمد. در همین زمان به دلیل کولاک در بزرگراه یادگار امام، ترافیک بیش از زمان معمول شد و طبیعتاً امکان برف روبی با توجه به حجم بالای خودروها کمتر شد و عملیات با تاخیر انجام شد.

وی با بیان اینکه دیروز در شهر تهران هم بارش برف، هم برودت هوا و هم یخ زدگی را شاهد بودیم، یادآور شد: همین باعث می شود در برخی معابر زمان لازم برای یخ زدایی بیشتر شود؛ لذا با تأخیری بیش از آنچه باید؛ یخ زدایی انجام شد.

شریفیان تاکید کرد: با توجه به پیش بینی بارش برف در روز یکشنبه، مناطق در حال به روز رسانی تجهیزات و شن برای برف روبی هستند تا در آماده باش کامل باشند.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران تأکید کرد: برای بارش‌های احتمالی آینده از شهروندان می خواهیم در ساعات بارش شدید که ممکن است تردد را به مدت یک ساعت و یا حتی بیشتر با تأخیر مواجه کند، از تردد های غیر ضروری خودداری کنند تا بتوانیم با برف روبی و شن پاشی بموقع در طول این مدت، تردد آسان تری را ایجاد کنیم.

وی اعلام کرد: وقتی در تمامی شریان ها بارش برف را شاهد هستیم، نیاز داریم چند سرویس پاکسازی صورت بگیرد؛ حجم برف در معابر در عرض ۳۰ دقیقه چنان افزایش یافت که با یک سرویس قابل جمع‌آوری نبود، لذا باید ماشین آلات برف روبی مجدداً تردد کرده و شن پاشی انجام می دادند. حال در این شرایط اگر ترافیک باشد و ماشین آلات ما پشت ترافیک و انبوهی از وسایل نقلیه باشند، نمی توانند نوبت جدید برف روبی را انجام دهند.

شریفیان ادامه داد: روندی که توضیح داده شد، شرایطی را ایجاد کرد که ماشین آلات نتوانستند تردد کنند و بحران لحظه‌ای ایجاد شد و همین عدم تردد ماشین آلات برف روبی و شن پاشی منجر به ایجاد ترافیک سنگین شد.

وی با بیان اینکه روز گذشته به صورت دفعتی در ساعات بعدازظهر این بحران ایجاد شد، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را به طور دقیق بررسی می کنیم و تلاش ما این است که تعداد تیم های مستقر افزایش یابد.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران تأکید کرد: علاوه بر این افزایش ماشین آلات مستقر و شناسایی نقاط نیازمند به رسیدگی فوری نیز برای بارش های احتمالی آتی انجام خواهد شد تا با درنظر گرفتن تمهیدات لازم تعداد ماشین آلات در آن محل بیش از قبل باشد.

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها این موضوع را مطرح کردند که اصلاً شن و نمک‌پاشی در روز گذشته انجام نشده است، یادآور شد: از صبح دیروز حداقل بیش از یکبار شن پاشی در همه معابر اصلی انجام شده و مرکز کنترل ترافیک می‌تواند فیلم‌ها را در اختیار قرار دهد.

شریفیان اضافه کرد: وقتی دما به ۴درجه زیر صفر می رسد، این شن پاشی طبعاً کارایی خاصی نخواهد داشت و با توجه به این موضوع، کوران باد شدید و دمای هوای پایین باعث یخ زدگی می‌شود و برف روی شن و نمکی که در سطح معابر توزیع شده نشسته و به یخ زدگی انجامید.

وی با بیان اینکه ما به تنهایی در یک منطقه ۵۰۰ هزار کیسه شن و نمک به شهروندان ارائه کردیم و در مخازن نیز بسته‌ها دپو شد، گفت: میزان استفاده از شن مخصوص بالا بود اما حجم بارش و برودت آنی بعضاً باعث می‌شد شن و نمک زیر برف دفن شود که به یخ زدایی مجدد نیاز دارد. همین یخ‌زدایی نیز نیازمند ترافیک روان است؛ برخی می گویند شن و نمک پاشی نشده اما قاعدتا دوربین‌های در سطح شهر اقدامات را ثبت کرده اند.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران تصریح کرد: بنده روز گذشته تا صبح امروز در گشت مناطق حضور داشتم و جز در مواردی، در دیگر مناطق تردد روان بود.

وی تأکید کرد: امسال برای اولین بار شهرداری پس از سالها حمل برف آب نشده را انجام داد در حالیکه جزء پروتکل‌های برف روبی نبوده اما برف در معابر را جمع‌آوری و در فضاهای مناسب دپو کردیم تا آب شود.

انتهای پیام/

۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
کد خبر: 32131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =