گزارش میدانی از ۲ روز برفی تهران/ کوچه‌های پایتخت به چند کارگر برف‌روب نیاز دارد؟

بارش برف در تهران همزمان با دیگر استان‌ها موجب بروز مشکلاتی در تردد و ایجاد انتقاداتی از سوی مردم به شهرداری تهران شد. با وجود تلاش شهرداری برای نمک و شن پاشی در معابر ولی در برخی معابر، تردد به کندی صورت می‌گرفت. خبرنگار میدانی بر اساس مشاهدات، وضعیت معابر پایتخت را در ۲۴ ساعت گذشته روایت می‌کند.

به گزارش شهر، صبح روز یکشنبه آن هم بعد از ۳ روز تعطیلی قطعا شروع شلوغی برای پایتخت رقم می‌زد. گرچه مدارس تهران کمی دیر و ساعت ۶:۳۰ صبح تعطیلی شد و حجم ترددهای صبحگاهی به تبع آن کاهش یافت.

دیروز از معدود روزهایی بود که عملا همه مناطق شهری تهران درگیر برف بودند. با وجود آنکه مشکل معابر مناطق جنوبی و مرزی پایتخت کاهش سرعت تردد بود اما وضعیت تردد در مناطق شمالی تهران با ترافیک سنگین همراه بود. این در حالی است که تردد خودروها در روزهای سرد زمستان در تهران افزایش قابل توجهی پیدا کرده و همچنین تصادفات ناشی از لغزندگی و عدم رعایت فاصله مطمئنه خود بر ترافیک روزهای بارانی و برفی تهران اضافه می‌کند.

در بزرگراه‌های اصلی تهران (حتی محدوده‌های شمال شهر) همچون همت، یادگار امام، بابایی، ارتش و هاشمی رفسنجانی هم بارش برف باعث کاهش سرعت خودروها شده و تردد را کند کرده بود. باید در نظر داشت برخی از این محورها معمولا ساعات آغازین صبح را با ترافیک سپری می‌کنند اما هیچ معبر اصلی یا اتوبانی مسدود نشد.

گزارش میدانی از ۲ روز برفی تهران/ کوچه‌های پایتخت به چند کارگر برف‌روب نیاز دارد؟

انتقادات مردمی از شهرداری‌های مناطق ۲ و ۲۲

گزارش خبرنگاران فارس برای روز یکشنبه در سعادت آباد در منطقه دو تهران از نمک و شن پاشی خیابان‌های اصلی حکایت دارد و تردد در خیابان اصلی این منطقه در کل با مشکلی مواجه نبود. اما خیابان‌های متعدد فرعی سعادت آباد با مشکل کمبود نمک و شن پاشی دست و پنچه نرم می‌کردند و حتی صبح امروز نیز تدبیری برای خیابان‌های فرعی اندیشیده نشده بود. این مناطق شهر تهران معمولا دارای خیابان‌های فرعی با شیب جدی است که تردد خودروها را در روزهای برفی سخت‌تر می‌کند.

در منطقه ۲۲ اما ماجرا متفاوت بود. شهروندان از نحوه شن پاشی خیابان‌های اصلی و فرعی در صبح دوشنبه رضایت داشتند اما انتقاداتی در مورد صبحگاه روز یکشنبه در معابر اصلی همچون بلوار کاشانی و هوانیروز وجود داشت. برخی از ساکنین معتقد بودند تا ساعت ۷:۳۰ صبح این معابر شن پاشی نشده بودند.

مدیریت معابر اصلی و فرعی در منطقه یک تهران بهتر از دو منطقه قبلی گزارش شده است و مردم انتقادی به عملکرد شهرداری نداشتند و پیگیری از مردم و چند راننده تاکسی از رضایت نسبی در محدوده های تجریش و شریعتی و اتوبان ارتش حکایت دارد.

گزارش میدانی از ۲ روز برفی تهران/ کوچه‌های پایتخت به چند کارگر برف‌روب نیاز دارد؟

در بقیه اتوبان‌های مهم مانند امام علی(ع)، صیاد شیرازی و رسالت برف مدیریت شده بود و معابر اصلی مرکز شهر هم تردد بدون مشکل جریان داشت. این نکته را نیز باید در نظر داشت که این معابر معمولا در سال‌های گذشته در بارش‌های سنگین شاهد انسداد بودند.

پیگیری خبرنگار فارس در منطقه ۱۳ نشان می‌دهد ماموران شهرداری بعد از تماس مردمی برای شن پاشی در یک معبر شیب‌دار بعد از حدود یک ساعت در محل حاضر شدند. جالب این بود که بعد از سر خوردن چند نفر، خود کسبه پیاده رو را مسدود کرده و پس از شن پاشی، این معبر را بازگشایی کردند.

در جنت آباد شمالی در منطقه پنج تهران مشاهدات خبرنگار برای صبح امروز دوشنبه نشان از برف روبی مناسب معابر اصلی و فرعی دارد اما برخی از مردم از وضعیت خدمت رسانی شهرداری در کوچه‌ها در صبح یکشنبه گلایه داشتند. با این حال، تردد در خیابان‌های اصلی و فرعی روان بود.

پایش فضای مجازی نیز نشان می‌دهد تعداد دیگری از مردم با نمایش حجم برف در مقابل منازل خود در کوچه‌ها از عملکرد شهرداری انتقاد کردند. این در حالی است که استفاده ماشین آلات سنگین در این معابر عملا غیر ممکن است و در هیچ کلان شهر، شهر و حتی روستایی شهرداری یا دهیاری توان و امکان پارو کردن درب منازل در کوچه‌ها را ندارد و این کار با مشارکت مردمی انجام ‌می‌شود.

۴۰ هزار کارگر برای پارو کردن برف‌های تهران!

جالب است بدانیم آمار سازمان فاوا شهرداری تهران نشان می‌دهد پایتخت حدود ۲۸ هزار و دویست کوچه دارد. اگر میانگین عرض هر کوچه ۷ متر و طول آن ۵۰  متر در نظر گرفته شود؛ مساحت کوچه‌های تهران نزدیک به ۱۰ میلیون متر مربع تخمین زده می‌شود و اگر هر کارگر شهرداری بتواند در روز ۲۵۰ متر مربع را پارو بزند، در تهران باید فقط ۴۰ هزار نفر برای پارو کردن برف به کارگیری شوند!

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران هم عامل اصلی کندی تردد در برخی معابر شمال تهران را دمای زیر صفر و یخ‌زدگی فوری هرگونه نزولات جوی اعلام کرد. او می‌گوید ۱۰ هزار نفر از پرسنل شهرداری برای کنترل برف و یخبندان در حال خدمت رسانی هستند. سامانه ۱۳۷ پلاس نیز آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوصی نمک پاشی سطح شهر است.

گزارش میدانی از ۲ روز برفی تهران/ کوچه‌های پایتخت به چند کارگر برف‌روب نیاز دارد؟

حتی ناصر امانی از اعضای شورای شهر منتقد زاکانی هم که در برف روز پنجشنبه از عملکرد شهرداری انتقاد تند و تیزی کرده بود امروز در یادداشتی از عملکرد شهرداری تهران در یکشنبه و دوشنبه ابراز رضایت کرد.

از طرفی، بارش برف در چندین استان همچون همدان، چهارمحال و بختیاری و کردستان کم سابقه گزارش شده است. مشاهدات خبرنگار فارس نشان می‌دهد شهرداری تهران باید در بارش‌های آتی زمان شن‌پاشی در معابر اصلی فرعی شمال شهر در مناطق دو و ۲۲ را به قبل از آغاز بارش منتقل کند و حجم توزیع نمک و شن در معابر فرعی را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

اظهارات مردمی نشان می‌دهد حجم بسته‌های شن و نمک توزیعی در محلات تهران نیز باید افزایش یابد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲
کد خبر: 32334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =