وعده بودجه‌ مدیریت شهری پایتخت محقق می‌شود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد، شهرداری تهران پیش از اتمام سال، سقف بودجه ۱۴۰۱ را محقق خواهند کرد و به اذعان کادر ششم مدیریت شهری تحقق افزایش ۵۶ درصدی بودجه برای سال آینده، دور از دسترس نیست.

به گزارش شهر، اعضای شورای شهر تهران، بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران را در دستور کار قرار داده و مبلغ ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را به عنوان بودجه سال آینده شهرداری تهران، تعیین و تصویب کردند. اما برخی منتقدان معتقدند، بودجه ۱۴۰۲ محقق نخواهد شد؛ چرا که ظرفیت درآمدی آن در شهرداری تهران وجود ندارد. با این تفاسیر، تحقق بودجه ۱۴۰۲ امکان‌پذیر است؟

همخوانی بودجه ۱۴۰۲ با عملکرد ۹ ماهه شهرداری 

در همین رابطه احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران معتقد است بودجه ۱۴۰۲ واقعی است و با عملکرد ۹ ماهه شهرداری و پیش‌بینی ۱۲ ماهه رسیدن بودجه ۱۴۰۱ به بالای ۶۰ هزار میلیارد، این افزایش منطقی است. همچنین بودجه روان‌تر و قابل فهم‌تر شده است. کتابچه بزرگی که قابل فهم نبود، به بودجه قابل فهم و شفافی تبدیل شده است. در گذشته نمی‌دانستیم کدام ردیف‌ها برای حقوق، دستمزد و یا هزینه صرف می‌شود.

عملکرد سال جاری مبنای بودجه ۱۴۰۲

به اعتقاد محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برش سال دوم برنامه چهارم تدوین شده، یعنی همان چیزی که شورا تکلیف کرده، مدنظر قرار گرفته است.

آخوندی با بیان این نکته می‌گوید: یکی از موارد مهم مبنای تصمیم‌گیری در بودجه سال آینده این است که عملکرد بودجه ۱۴۰۱ چگونه بوده و با توجه به گزارش شهردار تهران و معاونین این نهاد از ۵۰ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند و به ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید و بر این اساس بودجه پیشنهادی سال آینده رقم بالایی نیست.

وی تحقق بودجه را دور از ذهن نمی‌داند و معتقد است: مبنا عملکرد است، در شرایطی که ۲ ماه به آخر سال مانده و ۴۳ هزار میلیارد محقق شده، در دو ماه باقیمانده وصول درآمد نقد و غیر نقد را در دستور کار داریم و به نظر می‌رسد بودجه ۱۴۰۱ از ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور می‌کند. اگر درآمد پایین‌ بود، باید عدد پایین‌تری پیشنهاد می‌شد.

بودجه ۱۴۰۲ تحقق‌ پذیر است

پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران هم به عملکرد شهرداری در سال جاری اشاره می‌کند و می گوید: شهرداری امسال نشان داد، امکان تحقق بودجه طبق برنامه‌های بیان شده را دارد. در گذشته اظهار می‌کردند شهرداری نمی‌تواند رقم بودجه را تامین کند، اما اینگونه نبود. به نظر من ۱۰۰ درصد بودجه ۱۴۰۱ تامین می‌شود و می‌توان در مرز ۶۰ هزار میلیارد بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفت؛ در صورتی که میزان بودجه ۵۰ هزار میلیارد بوده است.

سروری معتقد است در حال حاضر شهرداری توانسته بودجه ۱۴۰۱ را تامین کند و الان هم رقم متفاوتی برای سال آینده ارائه نداده است. بودجه ۱۴۰۲ تحقق‌ پذیر است و روندی که دارد نشان می‌دهد، اشراف بیشتری بر برنامه‌ها دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

همچنین سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته بودجه ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بود و تردید برای تحقق آن وجود داشت و ما ۱۲۰ درصد تحقق بودجه خواهیم داشت که به پشتوانه این عملکرد، سعی شد در سال آینده این عدد را ۵۶ درصد افزایش دهیم و به ۷۸ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان برسانیم.

مجید باقری افزود: شهرداری روی محورهای درآمدی خوب عمل کرده، این موضوع یکی از نقاط قوت ما است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه روند رو به رشد بودجه در حوزه‌های سرمایه‌ای نشان می‌دهد، شهرداری به دنبال عملیات است، عنوان می‌کند: اهتمام شهرداری این است که با مولد سازی و جذب درآمدهای جدید بتواند محورهای توسعه‌ای بودجه را افزایش دهد. همه نظر شهرداری این است که مشارکت و فعالیت بخش خصوصی را افزایش دهد.

همچنین لطف‌الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران معتقد است، بودجه امسال تا پایان دی ماه ۸۵ درصد تحقق داشته که با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های ویژه، بودجه مصوب، ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

مجید باقری، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران نیز از تحقق ۱۲۰ درصدی بودجه امسال خبر داده است از این رو به نظر بسیاری از مدیران شهری امکان تحقق بودجه شهرداری تهران در سال آینده وجود دارد چرا که شهرداری از لحاظ درآمدی در سال جاری طبق برنامه‌ریزی عمل کرده است و سال آینده تسلط بیشتری بر امور خواهد داشت

۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۷
کد خبر: 32335

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =