سال نکوی حمل و نقل عمومی در بودجه ۱۴۰۲/ مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس به کمک مدیریت شهری می‌آید؟

افزایش ١٠ هزار میلیارد تومانی بودجه حمل و نقل عمومی آن هم در بخش تامین ناوگان مورد نیاز، نشان داد می‌توان امیدوار بود سال ١٤٠٢، سال توسعه و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت است.

به گزارش شهر، توسعه حمل و نقل عمومی آن هم در روزگاری که ترافیک و آلودگی هوا زمان، سلامت و زندگی پایتخت نشینان را بیش از پیش درگیر خود کرده، از جمله موضوعاتی است که به اعتقاد کارشناسان شهری بیشتر از سال‌های گذشته باید در دستور کار متولیان از جمله دولت و شهرداری تهران قرار گیرد.

هر چند در لایحه بودجه ١٤٠٢ شهرداری تهران ١١ هزار میلیارد تومان را برای این بخش به شورای شهر پیشنهاد داده بود، اما شورای شهر تهران در تصویب کلیات این لایحه تصمیم گرفت تا با افزایش ١٠ هزار میلیارد تومان دیگر در این حوزه و به صورت تخصصی بخش تامین ناوگان حمل و نقل عمومی رساندن رقم بودجه حمل و نقل عمومی به ۲۱ هزار میلیارد تومان یک رشد ۱۰۰ درصدی را رقم بزند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یکی از نقاط قوت بودجه امسال شهرداری که تصمیم شورا نیز در آن تاثیرگذار هست، بحث مربوط به کمکی است که به بودجه حمل و نقل شد. بر همین اساس مقرر شد تا به بودجه حوزه حمل و نقل ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل و نقل عمومی افزوده شود.

آخوندی بر این باور است، این میزان افزایش عدد بزرگی است که می‌تواند بودجه حمل و نقل را به اندازه‌ای بالا ببرد که تا کنون سابقه نداشته است.
نحوه تخصیص این میزان بودجه و هزینه کرد آن نیز مساله دیگری است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این باره بیان کرد: تاکید شورای شهر تهران این بود تا ١٠ هزار میلیارد تومان افزایش بودجه حوزه حمل و نقل عمومی تنها برای توسعه ناوگان حمل و نقل هزینه شود.

به اعتقاد وی اگر غیر از این بود، این میزان افزایش بودجه می‌توانست در حوزه‌های دیگری مانند حقوق و مزایا هزینه شود، اما بخشی از بودجه حمل و نقل قرار است صرفا برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی، مترو، تاکسی و موتور برقی هزینه شود؛ که در حال حاضر در کمیسیون‌های تخصصی در حال تنظیم نحوی تخصیص این بودجه هستیم.

تصمیم نسبت به افزایش بودجه حمل و نقل شهرداری تهران نخستین تصمیمی بود که در همان جلسه اول تشکیل کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران گرفته شد تا با تمرکز نسبت به رفع مشکلات این حوزه و جبران کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی این کار انجام شود در واقع اعضا در جمع‌بندی‌های خود به این نتیجه رسیدند که با اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس مشخص نمی‌شود که اجرای این طرح‌های شهری چقدر می‌تواند گره از مشکل ترافیک شهر تهران باز کند، بر همین اساس بهترین تصمیم‌گیری تمرکز روی تامین ناوگان حمل و نقل عمومی بود.

بررسی‌های کارشناسان مدیریت شهری نشان می‌دهد، به دلیل مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل عمومی وجود داشته و طی سالیان اخیر انباشت شده، در کنار پروژه‌های عمرانی که می‌تواند گره ترافیکی شهر تهران را باز کند، بودجه ۲۱ هزار میلیارد تومانی حوزه حمل و نقل می‌تواند بسیاری از معضلات کلان‌شهر تهران را حل کند؛ البته مشارکت و مساعدت دولت‌ها در ساماندهی وضعیت حمل‌ونقل عمومی غیرقابل چشم‌پوشی است.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، شهرداری تهران مکلف است تا علاوه بر خرید اتوبوس‌های جدید در سال آینده نسبت به خرید واگن مترو و انجام تعمیرات اساسی و بازسازی اتوبوس‌های موجود و قطارهای مترو اقدام کند.

با توجه به اینکه شهرداری تهران در یک اقدام بی سابقه ۴۰ درصد از بودجه خود را در سال ۱۴۰۲ به حوزه حمل و نقل اختصاص داد، باید دید در کنار مدیریت شهری، جایگاه ساماندهی حمل و نقل عمومی در لایحه بودجه دولت و در کمیسیون تلفیق بهارستان چگونه دیده می‌شود و آیا می‌توان انتظار داشت که بعد از سال‌ها شاهد رونق و بهبود کمی و کیفی در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه تامین ناوگان مورد نیاز این بخش باشیم، یا خیر!

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 32624

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =