لایحه بودجه ١٤٠٢ شهرداری؛ از انعطاف‌پذیری در سه سطح تا تمرکز بر محورهای برنامه چهارم تحول

لایحه بودجه برشی یک ساله از برنامه چهار ساله توسعه است.

به گزارش شهر تحقق شعار عدالت شهری ابعاد مختلفی دارد که از حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی گرفته تا حوزه‌های کالبدی را شامل می‌شود. اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند زمانی می‌توان عنوان کرد موضوع عدالت شهری در یک شهر و یا کلانشهر محقق شده که در زمانتدوین بودجه و تخصیص منابع مالی، تمام ظرفیت‌ و استعدادهای شهر اعم از مناطق، نواحی، محله‌ها را در نظر گرفت.

شاید بتوان گفت، برای تحقق این شعار در شهر تهران آن هم از زاویه تدوین بودجه برای نخستین بار است که به صورت شفاف وواضح  اقداماتی انجام شده است. هر چند در برخی از دوره‌ها نیز شهرداران وقت با اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی و یا شفاف‌سازیاسناد مالی سعی کردند تا گام‌هایی را در این حوزه در نحوه مدیریت خود در شهر بردارند، اما عدم شفافیت در مفهوم عدالت شهری وتحقق آن و یا در برخی موارد تک بعدی دیدن این مساله، باعث شد تا این مفهوم به صورت عریان بر شهروندان مشخص نشود.

آنچه مشخص است، بودجه پیشنهادی ١٤٠٢ شهرداری تهران در راستای برنامه (مصوب) چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران بر مبنایتحقق عدالت شهری (۱۴۰۴ ۱۴۰۱) تهیه شده است.

به عبارتی لایحه بودجه برشی یک ساله از برنامه چهار ساله توسعه است. بر همین اساس است که در بررسی لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران به شورای شهر برای سال آینده با این مساله روبه رو می‌شویم که لزوم انطباق بودجه با برنامه جزء دغدغه‌های مدیریت شهری در فصل بودجه‌ریزی بوده و بودجه پیشنهادی بر  مبنای حل مسائل کلیدی شهر و موضوعات ۵گانه برنامه مصوب مانند حمل  و نقل و ترافیک، محیط‌زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده، مسائل فرهنگی و اجتماعی و هوشمندسازی و بهبود مدیریت تهیه و تدوین شده است.

در سطح نخست ۷۸هزار و ۴۷۵میلیارد تومان با ۵۶ درصد افزایش نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ که بودجه معمول و مرسومشهرداری است پیشنهاد شد که شامل اعتبارات

 هزینه‌ای، پروژه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای اعم از پروژه‌های مستمر و غیرمستمردر سطح مناطق و معاونت‌ها و پروژه‌های توسعه محله‌ای و نیز اعتبارات تملک دارایی‌های مالی می‌شود. البته سقف این بودجه درگام نخست بررسی‌های شورای شهر اندکی کاهش یافت.

در سطح دوم و در قالب تبصره ۲۰ حدود ۳۰هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. طبق تبصره‌های لایحه بودجه به شهرداریتهران اجازه داده می‌شود درصورت تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب؛ ۱۶کلان پروژه مشخص را مازاد بر سقف اعتبار اجرا کرده و درتفریغ بودجه منظور کند.

اما سطح سوم بودجه پیشنهادی بر تامین مالی شهرداری از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی تاکید دارد. بر همین اساس درتبصره ۱۹ لایحه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی در ۴۲ پروژه شهری شهر تهران اشاره شده است تا بخش خصوصیبرای مشارکت در پروژه‌های شهری تهران  در کنار مدیریت شهری نقش‌آفرین باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان 

انتهای پیام/

۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 32684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =