افزایش ۶۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده تهران

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: صدور پروانه در پایتخت نسبت به سال گذشته درمجموع ۲۰ درصد و در بافت فرسوده ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار شهر، حمیدرضا صارمی در سی و نهمین نشست تخصصی معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرهای ایران با بیان اینکه مهمترین ماده قانونی درآمدهای پایدار ماده ۱۷ است، اظهار کرد: سالهای سال خوانش درستی انجام نشده نبود در حالیکه طبق قانون هر گونه تغییری در کمیسیون ماده پنج باید بررسی شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه امروز بسیاری از سازندگان با ما کار نمی‌کنند، یادآور شد: اخیرا مساحت پارکینگ در بافت فرسوده از ۷۹ متر به ۹۰ متر مربع رسیده و مردم در این بافت نمی‌توانند این فضا را بسازند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم حاکم بر دولت سیستمی است که ما را تحریم می‌کند، گفت: متضمن اقدامات شهرداری در تهران در بخش شهرسازی این بود که نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان بابت پروانه به تامین اجتماعی بپردازد.

صارمی در حاشیه این جلسه نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه چشم اندازهای سال بعد در تسهیل صدور پروانه و افزایش ساخت و ساز، کنترل کاهش فرآیند فرسودگی با اقدامات مدبرانه و افزایش در نوسازی، بهسازی و بازسازی بافت شهری در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: چالش هایی که از طرف شورای عالی معماری و شهرسازی در ضوابط و مقررات شهرسازی وجود داشت، بررسی شد.

وی اضافه کرد: در راستای طولانی شدن زمان صدور پروانه باید گفت که مدیریت یکپارچه شهری در درگاه های اینترنتی شکل نگرفته و به همین دلیل زمان صدور پروانه با وجود اقدامات بسیار مثبت با صراحت قانونی مبنی بر رسیدن به ۲ ماه، فاصله دارد؛ هرچند در تهران زمان صدور پروانه ۴۰ درصد کاهش یافته است.

صارمی با اشاره به اهداف عمده کلانشهرها، تصریح کرد: در کشور اقتصاد متاثر از اقتصاد مسکن است و باید این اقتصاد ایجاد شود؛ ما در دهه ۹۰ با چالش رو به رو بودیم و صدور پروانه در کشور ۵۰ درصد و در تهران ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده بود اما امسال نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته که در بافت فرسوده این میزان ۶۰ درصد بوده و اتفاق مثبتی است.

وی تاکید کرد: با توجه به تسریع و تسهیل در بخش صدور پروانه که تا حدودی شکل گرفته و از طرفی چالش های کسب و کار، شهرداری باید به عنوان مهمترین نهاد اثرگذار مورد توجه وزارت خانه ها و سازمان های مربوطه باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه مقررات دست و پاگیر که دائما تغییر می‌کنند باعث می‌شود خوانش آن در مراکز استانها با گوناگونی همراه باشد، گفت: برای مثال قانون باغات چندبار تغییر کرده و بر اساس قانون فعلی، اساساً امکان صدور پروانه وجود نخواهد داشت و منجر به کاهش صدور پروانه در این بخش خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متولی ساخت پارکینگ، معاونت حمل و نقل است اما باید بگوییم که در سال های قبل تعداد پارکینگ ها افزوده شده و از مبالغ اخذ شده در این حوزه یک ریال جز برای هزینه‌های پارکینگ صرف نمی‌شود.

صارمی با اعلام اینکه ده ها قطعه پارکینگ در تهران ساخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در این زمینه این است که عوارض چندانی از پارکینگ دریافت نمی‌کنیم و تنها در مواردی که قانون مجوز داده مبالغی به سازمان حمل و نقل و ترافیک داده می شود.

انتهای پیام/

۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 32730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =