طراحی نمای ساختمان‌ها باید متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی - اسلامی انجام شود

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت تشکیل کمیته های نما در مناطق ۲۲ گانه گفت: کمیته های نمای مناطق در شهر تهران شکل گرفت تا طراحی نمای ساختمان‌ها بر اساس اصول و متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی صورت بگیرد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، همایش تخصصی اعضای کمیته های نمای شهر تهران با سخنرانی مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران و حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و با حضور مهدی عباسی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، اعضای کمیته‌های نمای مناطق، معاونین شهرسازی و معماری مناطق و جمعی از اساتید دانشگاه در تالار ایران زمین شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

مهدی چمران در این همایش با بیان اینکه کمیته‌های نما با هدف ساماندهی ناهنجاری‌های منظر شهر تهران و ایجاد سیمای مطلوب برای شهر شکل گرفتند، گفت: مردم تمام شهرها حق دارند نظاره گر زیبایی ها باشند، نه زشتی‌ها یا مناظری که هیچ پیوندی با هویت، تاریخ و سنت آن‌ها ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون شاهد یک عدم تناسب در سیما و منظر شهری هستیم و این حاصل اقدامات سلیقه‌ای و غیراصولی و بعضا عجیب در نمای ساختمان‌ها است. باید توجه داشته باشیم که هرچه در تهران بسازیم، چه خوب و چه بد، الگویی برای سایر شهرهای کشور می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه طراحان ما در طراحی های خود چشم به آنسوی آب ها دارند، اظهار داشت: دوره ای، معماری پست مدرن باب شده بود و سقف‌هایی مانند شیروانی در نماها دیده می شد، در دوره ای دیگر نماهای رومی و امثالهم باب شد و روی آن تبلیغ می شد و تمام این ها از غرب گرفته شده است و پشت پای محکمی به سنت و هویت و تاریخ ما زد.

وی اضافه کرد: طراحی ساختمان‌های ما مانند مد لباس تحت تاثیر غرب و بدون توجه به هویت و فرهنگ صورت گرفته و این یک درد است که  هنوز هم ادامه دارد. ما در شورای شهر برای متوقف کردن این روند آیین نامه‌ای را نوشتیم و نمای ساختمان ها را مورد توجه قراردادیم.

چمران ادامه داد: در ملاقاتی که دوره چهارم شورای شهر با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان نسبت به ناهنجاری نما و سیما و منظر شهری تذکر دادند و پس از آن با بررسی‌ها و انجام کار کارشناسی، کمیته های نمای مناطق در شهر تهران شکل گرفت تا طراحی نمای ساختمان ها بر اساس اصول و متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی – اسلامی صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت، این ایده که نما جدا از طراحی ساختمان است، تفکری اشتباه بوده اما اکنون برای جلوگیری از تداوم نابسامانی‌ها در حوزه نما این کار صورت گرفته و مجبور هستیم روی نما به صورت مجزا تاکید کنیم.

چمران با انتقاد از تقلید کورکورانه از غرب در طراحی نمای ساختمان‌ها گفت: ما در حوزه معماری حرف های زیادی برای گفتن داریم و در طول تاریخ در این حوزه پیشتاز بوده ایم و همچنان هم می توانیم باشیم‌. ما باید هویت معماری خود را احیا و از نابسامانی‌ها دوری کنیم. ضمن اینکه باید به سمتی برویم تا نما و معماری ساختمان متناسب با هم و به صورت پیوسته انجام شود تا با هم تناسب داشته باشند.

انتهای پیام/

۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 32890

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =