نوجوانان ما نشان دادند که پیرو راه شهدا هستند/ایثار و فداکاری مادران شهدا رمز تفاوت دفاع مقدس با دیگر جنگ‌های دنیا شده است

حمید خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: ویژه برنامه «مادران چشم به راه» امسال کاملا توسط نوجوانان برگزار شد تا بگوییم آنها مسیر شهدا را ادامه می‌دهند. 

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، ویژه برنامه «مادران چشم به راه» و آیین تقدیر از خانواده‌های معزز شهدا همزمان با سالروز ولادت حضرت علی‌اکبر علیه السلام و روز جوان در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. 

در این مراسم جمعی از نوجوانان و دانش‌آموزان مدارس منطقه ۷ تهران حضور داشته و ضمن اجرای مراسم از خانواده شهدا تقدیر کردند. 

سجاد اکبری مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه نخستین سخنران این جلسه بود. او گفت: امروز جمعی از نوجوانان منطقه ۷ دور هم جمع شدند تا در روز جوان از یک شهید والامقام یاد بکنند و از انتظار پاک یک مادر برای دیدن پسرش قدردانی و تشکر بکنند. 

وی با اشاره به تفاوت دفاع مقدس با دیگر جنگ‌های دنیا گفت: در دنیا جنگ‌های زیادی رخ داده است و خیلی‌ها برای دفاع از وطن‌شان فرزندشان را به جبهه می‌فرستند؛ اما باید پرسید در هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقی برای فرزندان ما رخ داده است؟ همه مادران برای فرزند خود دلسوزی می‌کنند، اما مادران ما چه فرقی با بقیه مادران داشتند؟ جنگ ما با بقیه جنگ‌ها چه تفاوتی داشته است؟ 

اکبری خاطرنشان کرد: وقتی تاریخ جنگ‌ها در دنیا را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که دفاع مقدس عظمتی فراتر از دیگر جنگ‌ها داشت. به ویژه زمانی که متوجه می‌شویم آن طرف رود فاو تسلیحات بسیار عظیمی توسط بعثی‌ها آماده شده بود و در کشور ما تنها اراده جوانان بود که بر همه تجهیزات آنان غلبه کرد. اینجاست که عظمت دفاع مقدس را می‌فهمید. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ تاکید کرد: فراموش نکنید که در دفاع مقدس، مادران ما فرزندان عزیز خود را به میدان نبرد می‌فرستادند، اما راضی به رضای پروردگار بودند. این موضوع تفاوت دیگر جنگ ما با دیگر جنگ‌های دنیاست. به نظرم باید از این فداکاری و رشادت مادران تقدیر و تجلیل کرد. این عظمت و بزرگی مردم ما شاید در رسانه‌های دنیا شنیده نشود، اما خودمان باید تلاش کنیم تا این صدا را به گوش همه برسانیم. 

اکبری خطاب به خانواده‌های شهدا در این مراسم گفت: سرکار خانم یوسفی، همه بخش‌های این برنامه توسط نوجوانان و با تلاش شبانه‌روزی آنها از چند روز پیش انجام شده است. خودشان متن نوشتند، تمرین کردند و دکلمه گفتند تا دل شما را شاد کنند. امیدوارم شهید شما دعاگوی همه این نوجوانان باشد. امروز می‌بینید که دشمنان ما چگونه بی‌رحمانه به نوجوانان دختر ما در مدارس حمله کنند. آنها دشمنی خود را به حد اعلا رسانده‌اند. امروز در لابه‌لای دعاهای خود ریشه‌کن شدن این دشمنان را هم مدنظر داشته باشید.

قاسم امینی رئیس آموزش و پرورش منطقه ۷ دیگر سخنران این جلسه بود. او در مقدمه سخنان خود خطاب به خانواده شهدای حاضر در جلسه گفت: دانش‌آموزان و همکاران ما که امروز به این جلسه آمده‌اند، برای تقدیر از شما خانواده‌های محترم شهدا حاضر شده‌اند؛ به دلیل سختی‌هایی که کشیدید و فراغی که در این سال‌ها تحمل کردید. ما ممنون شما هستیم و امیدواریم دانش‌آموزان ما با تلاش‌شان و همکاران ما با تعلیم و تربیت خود بتوانند اندکی از مجاهدت شما را جبران کنند. 

او با اشاره به مفهوم والای شهادت در متون دینی و فرهنگی در اختیار گفت: وقتی می‌خواهیم در مورد مفهوم «شهادت» صحبت کنیم، نمی‌توانیم به خوبی حق مطلب را ادا کنیم و باید سراغ متون فرهنگی و مذهبی خود برویم. آیات زیادی در قرآن کریم وجود دارد که درباره جایگاه والای شهید و شهادت سخن گفته‌اند. برای مثال، در آیه ۲۰ سوره توبه خداوند می‌فرمایند کسانی که در راه خدا از جان و اموال‌شان می‌گذرند، عظیم‌ترین درجات را نزد خداوند دارند. در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران نیز خداوند می‌فرماید گمان نکنید کسانی که در راه خدا کشته شدند، مرده‌اند، بلکه زنده‌اند و در نزد خداوند روزی می‌خورند. 

امینی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب که چراغ راهی برای آینده انقلاب است به وظیفه امروز جوانان اشاره می‌کنند. امروز جوانان ما همان کاری را می‌کنند که ۴۰ سال پیش شهید عبدی انجام داد و در برابر دشمن سینه سپر کرد. 

حمید خونویی معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از این مراسم صحبت کرد. او گفت: برنامه مادران چشم به راه سابقه طولانی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دارد، اما امسال یک فرق مهم با دیگر سال‌ها دارد و آنهم این است که اجرای بخش‌های مختلف آن به دوش نوجوانان گذاشته شده است.
هم‌چنین در خدمت خانواده‌هایی از شهدا هستیم که در سنین نوجوانی به جبهه‌های دفاع مقدس رفتند و به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: برخی از دوستان به من می‌گفتند اجرای یک برنامه توسط نوجوانان که شاید تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشند، درست نیست، اما فلسفه ما از این اتفاق این است که بگوییم راه فرزندان شما خانواده‌های شهدا ادامه دارد و دختران و پسران این سرزمین هرگز این شهدا را فراموش نمی‌کنند و مقام او را ارج می‌نهند، حتی اگر از نظر فکری عقاید متفاوتی داشته باشند. 

خونویی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه «مادران چشم به راه» در فرهنگسرای اندیشه گفت: امروز خدمت مادر و پدر شهیدی هستیم که این سرزمین به خاطر وجودشان سرپا مانده است. مادرانی که پسرانشان را برای دفاع از این خاک و میهن به جبهه فرستادند و شاید اگر آنها نبودند، امروز زیر سایه پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی نبودیم. 
دکلمه‌خوانی یکی از نوجوانان، اجرای موسیقی توسط یک خواهر و برادر نوجوان و کاشت نهال به یاد شهدا در بوستان شهید منفردنیاکی (اندیشه) از دیگر بخش‌های این مراسم بود. 

در پایان نیز آیین تقدیر از جمعی از نوجوانان نخبه با حضور خانواده شهدا برگزار شد و آنها هدایایی را از خانواده شهدا دریافت کردند. در این مراسم از امیرعباس رحیمی نخبه و حافظ قرآنی و علی محمدی‌زاده، نخبه فرهنگی و قاری قرآن، تقدیر شد.

انتهای پیام/

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 33228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =