توزیع سه میلیون وعده افطاری با مشارکت خیرین در پایتخت/شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی هیچ بهانه‌ای برای کم‌کاری سایر دستگاه‌ها باقی نگذاشت

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران از برنامه ریزی برای توزیع ۳ میلیون وعده افطاری با مشارکت خیرین و با اولویت محلات کم‌برخوردار خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر، احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در تشریح ویژه برنامه اعیاد شعبانیه و استقبال از نوروز ۱۴۰۲، اظهار کرد: در ایام پایانی سال در مجموع در معاونت های سازمان ۴۲ پروژه را دنبال می کنیم و حمایت ها و مشارکت ها و کار آفرینی دنبال می شود. مجموع خروجی این ۴۲ پروژه استفاده حداکثری شهروندان از موضوعاتی است که در حوزه اجتماعی وجود دارد.

تلاش می‌کنیم تا پایان ماه رمضان هیچ زن زندانی جرایم غیرعمد در تهران نداشته باشیم 

وی افزود: چند ویژه برنامه داریم که یکی از آنها پویشی به‌ نام "نذریاری" است که از اول امسال شروع کردیم اما این بار تصمیم گرفتیم که با این نیت راه اندازی شود که زن زندانی جرائم غیر عمد در تهران نداشته باشیم و اطلاع رسانی نیز در این باره اتفاق بیفتد تا مردم و خیرین پای کار بیایند؛ این پویش تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و امیدواریم بعد از آن زن زندانی غیر عمد در تهران نداشته باشیم.

احمدی صدر ادامه داد: پویش دوم نذریاری ویژه کودکان کم برخوردار و کودکان کار است که نذر اسباب بازی را نیز در این باره راه اندازی کردیم. این اقدام می تواند یک همدلی و حال خوب را ایجاد کند. این پویش را از اواخر ماه شعبان آغاز می کنیم و تا پایان رمضان ادامه دارد، همچنین چند گلریزان را برای زنان زندانی و پویش اسباب بازی برای کودکان تا نیمه ماه مبارک رمضان خواهیم داشت.

نمایش چندین انیمیشن ویژه کودکان کار از نیمه شعبان

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران اضافه کرد: ویژه برنامه جشن بهار ایران را نیز در برنامه داریم که برنامه های ویژه کودکان کار و دهک های کم برخوردار است و برای امسال تماشای چند انیمیشن به روز را در چندین سالن سینماهای تهران برای پنج هزار کودک در نظر گرفتیم و از نیمه شعبان به مدت پنج شب این جشن را دنبال می کنیم و در کنار آن شهربازی ها و بازدید از موزه ها و جشن سراسری نیمه شعبان را در چند نقطه با مشارکت این کودکان هماهنگ کردیم.

وی با بیان اینکه ۲۷ اسفند ویژه برنامه ای در پارک ارم با حضور یکهزار کودک کار داریم تا جشنی در آن نقطه برگزار شود، یادآور شد: همچنین پویش نذر یاری در بهار ایران را با یک سفره افطاری ساده سه میلیون نفری با محوریت محلات و مساجد تهران داریم تا در طول ماه رمضان سه میلیون وعده افطاری را به مردم محلات با اولویت دهک های پایین داشته باشیم. این امر با مشارکت مردم و شهرداری صورت می گیرد؛ در این پویش دعوت کردیم از زنان سرپرست خانوار که اگر تولیداتی دارند در سفره افطاری می توان از آن استفاده کرد تا در مناطق از آنها خریداری و حتی در بسته بندی ها نیز از تولیدات احتمالی آنها استفاده شود.

اجرای ویژه برنامه‌های افطار تا سحر در ۷ بوستان بزرگ تهران 

احمدی صدر عنوان کرد: در ۷ بوستان بزرگ تهران از جمله لاله، ملت، نهج البلاغه، آزادگان، پلیس، آزادی و ولایت قرار است ویژه برنامه افطار تا سحر داشته باشیم، شامل بخش هایی از جمله سفره افطاری ساده ، غرفه هایی که در اختیار تولیدکنندگان زنان سرپرست خانوار قرار می گیرد، استقرار ون کافه ها و بازارچه های محلی و ویژه برنامه های فرهنگی.

مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکتهای اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: بسته های معیشتی را به نیز به قشر کم برخوردار تحویل می دهیم که این کار با ۱۵ هزار بسته شروع می شود و در صورت امکان آن را به ۳۰ هزار بسته می رسانیم؛ در حوزه کارآفرینی نیز تا پایان سال ۲۰ مرکز کار آفرینی، توسعه و تسهیل کسب و کار را مورد افتتاح قرار می دهیم که تا الان ۱۶ مرکز افتتاح شده و ۴ مرکز دیگر به زودی به بهره برداری می رسد.

شهرداری هیچ مسئولیتی در حوزه جمع‌آوری کودکان کار ندارد 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر جمع آوری کودکان کار و مسائل مرتبط با آن توضیح داد: کودک خیابان و کار با هم متفاوتند؛ کودکان خیابان در سر چهار راه ها تکدی گری می کنند و توسط سرشبکه ها استثمار می شوند اما کودک کار کسانی هستند که حتی با نظر خانواده به دلیل ضعف مالی کار می کنند. ۹۰ درصد کودکان کار مدنظر ما برای ویژه برنامه ها از نوع دوم هستند.

احمدی صدر اضافه کرد: جمع آوری کودکان کار به عهده بهزیستی است و ما در شهرداری هیچ وظیفه ای در جمع آوری کودکان کار نداریم اما وظیفه انسانی ما حکم می کند که درباره آنها بی تفاوت نباشیم و تفریحات و بازی های ما در خصوص آنها چند هزار نفری است و اردوهای راهیان نور ما کاملا داوطلبانه است. همچنین برای بهبود یافتگان از اعتیاد نیز برنامه سفر گذاشتیم.

احمدی صدر در ادامه گفت: امروز در حوزه غربالگری معتادان مشکل داریم ، اینکه افراد به صورت گروهی جمع آوری می شوند و به مراکز غربالگری فرستاده می شوند و بسیاری از آنها پس از آن آزاد می شوند و به مراکز یاور شهر تحویل داده نمی شوند باعث ایجاد مشکلاتی می شود؛ پرسیدیم چرا جمع آوری نمی کنید که اعلام کردند ظرفیت پذیرش کم است و بر همین اساس در شهرداری خارج از وظیفه ، ۵ هزار ظرفیت را در کمتر از ۸ ماه تحویل شهر تهران دادیم، حتی افراد منع پذیرش ( زخم باز، زنان، صغر و کبر سن، معلولین معتاد متجاهر ) که هیچ دستگاهی آنها را نمی پذیرفت و اعلام شده بود که این افراد هزینه و مرگ و میر بالایی دارند را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: شهرداری در یک اقدام بی سابقه و انسان محور و اخلاق محور تمام این افراد را پذیرفت و مراکز یاورشهر را راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه در غربالگری مثلا هزار نفر را از کف خیابان جمع آوری می کنند و از آن هزار نفر ۸۰۰ نفر را آزاد می کنند تا بتوانند فردا شب آنها را دوباره جمع آوری کنند، ادامه داد: این افراد یا معتاد متجاهر هستند که باید به مراکز ماده ۱۶ بروند یا منع پذیرش هستند که ما گفتیم آنها را می پذیریم یا اینکه معتاد متجاهر نیستند که باید آزاد شوند ، حتی در شهرداری ۲۰ مرکز برای بی خانمان ها در نظر گرفتیم. در واقع شهرداری هیچ بهانه ای در این موضوع باقی نگذاشته است. 

هزینه نگهداری هر معتاد متجاهر روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است/ستاد مبارزه با مواد مخدر بابت هزینه های شهرداری یک‌ریال هم پرداخت نکرد 

وی تصریح کرد: اما غربالگری به ازای هر نفر پول دریافت می کند و به‌همین دلیل سیستم غربالگری با مشکل مواجه است. سیستم جمع آوری معتادان از کف خیابان افتضاح است، ما در شهرداری هرشب ۱۵ دستگاه وسیله نقلیه نیز در اختیار پلیس برای جمع آوری قرار دادیم و شهرداری تا به امروز پس از گذشت یک سال یک ریال از ستاد مبارزه با موارد مخدر بابت هزینه امور انجام شده دریافت نکرده است در حالی که باید پرداخت می شد. ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان هزینه روزانه یک معتاد متجاهر است.

احمدی صدر در پایان با اشاره به اثرگذاری اقدامات شهرداری در حوزه آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: در زمستان های قبلی در بعضی شب ها تا ۴۰ نفر در خیابان ها فوت می کردند اما در یک سال گذشته حتی یک نفر فوتی نداشتیم.

انتهای پیام/

۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 33281

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =