ماه هشتم قمری از پشت تلسکوپ چگونه دیده می‌شود؟

در کنار دهانه‌های کوچک و بزرگ سطح ماه، حفره‌های وجود دارد که به حفرهای درخشان ماه معروف هستند. سن این این حفره‌ها البته کمی جوان تر از باقی دهانه هاست وشاید کمتر از هشتصد میلیون سال قدمت دارند و براثر برخورد اجرام آسمانی به سطح آن بوجود آمده اند! اما باقی دهانه ها میراث سه و نیم میلیارد ساله ماه هستند.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد؛ یکصد وهجدهمین برنامه «ماه شناخت» جهت رصد ماه هشتم قمری و دیدن جزئیات سطح آن در «آسمان نمای گنبد مینا» برگزار ‌شد و قشرهای مختلفی از گروه‌های سنی متفاوت، ماه هشتم قمری را از پشت چشمی تلسکوپ ۱۶ اینچی این مجموعه تماشا کردند.

احمد کریمی- کارشناس نجوم «گنبد مینا» - تلفن همراه تک تک علاقمندان به نجوم و رصد را می‌گیرد، پشت لنزچشمی تلسکوپ می‌برد و عکسی از روی ماه برایشان ثبت می‌کند. برخی هم درخواست ویدئو می‌کنند و او همان طور که فیلم را ضبط می‌کند، جزئیاتی را روی ماه از جمله رشته کوه‌های «آپناین» نشان می‌دهد و درباره آن می‌گوید: بلندترین قله این رشته کوه طویل حتی از بلندترین قلل اورست هم مرتفع تراست!  

نقطه بعدی که او روی نقشه ستاره‌ای نشان می‌دهد، درخشان‌ترین ستاره آسمان یعنی «شباهنگ» است. ستاره‌ای که کمابیش از همه نقاط کره زمین دیده می‌شود. دهانه «کوپرنیکوس» هم حفره‌ای دیگر بر روی سطح ماه است که در بین توضیحاتش نشان می‌دهد.

کریمی حتی اپلیکیشن‌های حوزه نجوم را هم معرفی می‌کند تا علاقمندان با نصب آن راحت‌تر بتوانند اجرام آسمانی را جستجو کنند. برخی همانجا نرم افزار(star walk)  را نصب می‌کنند و از پیشرفت تکنولوژی شگفت‌زده می‌شوند. صورت های فلکی همراه با صدای موسیقی پس زمینه نمایش داده می‌شوند! در همین حین ایستگاه فضایی بین المللی از جلوی چشم‌مان عبور می‌کند و نگاه اطرافیانمان از برق هیجان پرنور می‌شود.

سیاره مشتری هم تا یک ساعت پیش قابل رویت بوده اما حالا زمین کمی چرخیده و مشتری هم غروب کرده است.

حضور گروه‌های سنی متفاوت برای دیدن روی ماه قابل توجه است. از امیرحسین هشت ساله گرفته تا یک بازنشسته  ۶۴ ساله. امیرحسین برای اولین بار است که ماه را از پشت تلسکوپ دیده و هیجان زده است.   مرد ۶۴ ساله‌ای که بازنشسته است، مخابرات خوانده و او هم برای اولین بار آمده تا ماه را از نزدیک ببیند. سعی می‌کند فیلمی که کارشناس نجوم برایش گرفته با همان اینترنت ضعیف برای یکی از دوستانش بفرستد.

آئین هم از علاقمندان نجوم است. وقتی ۵ سالش بوده و همراه خانواده‌اش در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد قدم می‌زده، با گنبد مینا آشنا می‌شود و از همان زمان راهش مشخص می‌شود، حالا ۱۴ ساله است و رشته تحصیلی‌اش ریاضی و نجوم است. در کنار درس، کلاس‌های آزاد نجوم هم شرکت می‌کند و تقریبا پای ثابت برنامه‌های رصد مرکز علم و آسمان نمای گنبد مینا شده است.

کریمی از لذت رصد در آسمان کویر هم می‌گوید، ۲۰ سالی می‌شود که به گوشه و کنار سرزمین‌مان از جمله کویرهای ایران سفر می کند تا ببیند آسمان هرکجا آیا همین رنگ است.

انتهای پیام

۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 33421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =