روایت دورهمی عیدانه در منزل پدربزرگ/ مرگ و تولد ارزهای ترجیحی مهم‌ترین رخداد اقتصادی ۱۴۰۱

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت مدیریت نرخ ارز برای ثبات اقتصادی گفت: بهترین عیدی برای من کتاب است که به یادگیری و رشد انسان کمک کند.

مجید شاکری پژوهشگر مسائل اقتصادی در ابتدای گفت‌وگو صمیمانه با خبرنگار شهر، کتاب را بهترین عیدی برشمرد و اظهار کرد: معمولا بهترین عیدی برای من کتاب است. کتاب‌ها بسیار با ارزش هستند و بهترین عیدی می‌تواند چیزهایی باشد که به یادگیری و رشد انسان کمک کند. خصوصا کتاب‌های صوتی که دسترسی و مطالعه راحت‌تری دارند.

وی درباره شیرین‌ترین خاطره‌اش از عید نوروز بیان کرد: در گذشته هرسال زمان تحویل سال به منزل پدربزرگ و مادربزرگ خارج از تهران می‌رفتیم. شب‌های اول و دوم عید با سفره‌های طولانی همه خانواده در کنار یکدیگر جمع می‌شدند. با گذشت زمان حال و هوای آن زمان‌ها کمرنگ شده؛ با این وجود هیچ چیزی شیرینی خاطرات آن زمان را از بین نخواهد برد.

شاکری با آرزوی سلامتی و تندرستی برای ایرانیان تصریح کرد: از رخدادهایی که در این ۱۰سال به ویژه در حوزه اقتصادی اتفاق افتاد و تمام شد گذر کنیم. امیدوارم سال ۱۴۰۲ سالی باشد که تمام مردم ایران بتوانند، به پیروزی برسند و وارد دوران موفقیت شوند.

مرگ و تولد ارزهای ترجیحی مهم‌ترین رخداد اقتصادی ۱۴۰۱

شاکری در بخش دیگری درباره مهم‌ترین خبر اقتصادی سال ۱۴۰۱ گفت: مهم‌ترین خبر اقتصادی سال، اعلام قیمت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی بود. هرچند که نمی‌توان آن را خبر خوبی دانست، اما تاثیرات و تبعات جدی در نوسانات نرخ ارز داشت.

وی درخصوص بهترین خبر سال ۱۴۰۱ نیز عنوان کرد: حذف نرخ ۴۲۰۰ را می‌توان از اخبار خوب سال دانست. در واقع مرگ و تولد دو نرخ ترجیحی از اتفاقات مهم در سال ۱۴۰۱ بود.

شاکری با اشاره به سودمندترین تصمیم اقتصادی سال ۱۴۰۱ بیان کرد: ورود به سبد غذایی مردم و ارائه کوپن الکترونیک از تصمیات مفید سال ۱۴۰۱ بود. همچنین تهیه زیرساخت‌های فنی ضمانت حداقل کالری برای ایرانیان، بهترین سیاستی بود که به آن ورود کردیم؛ هرچند هنوز تکمیل نشده، اما حرکتی روبه جلو در این سال بود.

اثر تحولات نرخ ارز بر تورم

این کارشناس حوزه اقتصاد در خصوص عوامل پایداری و ثبات در زندگی شهروندان اظهار کرد: از مهم‌ترین عوامل در زمینه ثبات اقتصادی زندگی مردم با توجه به نوسانات تورمی کشور، متغیر نرخ ارز است. تاثیراتی که ارز حداقل از ۵ کانال مختلف اعم از انتظارات تورمی بر نرخ تورم و نوسانات اقتصادی می‌گذارد، خیلی مهم و موثر است. اینکه بتوانیم جهت‌دهی آتی درباره میزان رشد نرخ ارز داشته باشیم از اهمیت بالایی برخوردار است، اما به معنی دفاع از ایده تثبیت نرخ ارز نیست.

وی اضافه کرد: تثبیت نرخ ارز به صلاح اقتصاد کشور نیست و نمی‌توانیم نرخ آن را تثیت کنیم. اندازه‌گیری ماهانه میزان رشد نرخ ارز با زیرساخت‌هایی که باید به وجود بیاید و نهایتا هم ساخت آن‌ها ۹ ماه زمان می‌برد، بسیار اهمیت دارد. زمانی که چنین شرایطی بوجود بیاید، حرکت به سمت توسعه صنعت، انجام اصلاحات بانکی و بودجه‌ای معنادار می‌شود.

شاکری ادامه داد: در حوزه مدیریت بازار ارز، ابزارهای کارآمدی را می‌توانیم بسازیم که به سمت آن نرفته‌ایم. برای کنترل رشد نقدینگی، ابزار کنترل ترازنامه را به وجود آوردیم. همان‌طور که اکنون در تورم ۵۰درصد رشد نقطه به نقطه نقدینگی در ۱۱ ماهه ابتدایی سال، حدود ۲۶درصد است.

این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: هر برنامه اصلاحی برای ایران در حوزه ارز با هر نگاه و رویکردی در سال ۱۴۰۲ به طرز ناچاری باید از تنوع مبادی واردات کالای اساسی شروع شود. بدون تنوع در مبادی واردات کالای اساسی، به سوالات دیگر نیز نمی‌توان پاسخ داد.

وی با اشاره به مبادی واردات کالای اساسی به عنوان یکی از مهم‌ترین تصمیمات برای سال جدید گفت: تنوع مبادی واردات کالای اساسی، امکان تغییر و احیای ساختار پرداخت خارجی رسمی را به ما می‌دهد که در پی آن می‌توان نرخ ارز را نیز کنترل کرد. با کنترل نرخ ارز استارت سیاست‌گذاری پولی معنا پیدا می‌کند و کنترل تورم ممکن می‌شود.

انتهای پیام/

۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۷
کد خبر: 33927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =