خاطره اسکناس‌های عیدی تا نخورده پدربزرگ و مادربزرگ/ جزییات برگزاری جشن‌های «بهار ایران» در پایتخت

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: بر اساس جشنواره بهار ایران، ۷ پهنه اصلی را در شهر تهران انتخاب کردیم که آئین‌های نوروزخوانی و ویژه‌برنامه‌های نوروز در این محل‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر، هم‌زمانی آغاز سال جدید و ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی را به برنامه‌های شهرداری تهران در این دو رویداد باستانی و اسلامی داده است. آن‌طور که معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عنوان می‌کند، جشنواره‌های نوروزی و ماه‌ مبارک رمضان تحت عنوان «بهار ایران» در ۷پهنه از شهر و بوستان‌های معروف مناطق ۲۲گانه شهر تهران با محوریت خانواده اجرا می‌شود. گفت‌وگوی تفصیلی شهر را با محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌خوانید:

حال و هوای نوروز همیشه یادآور خاطرات خوب برای مردم است. شما به عنوان یکی از برنامه‌ریزان جشن‌های نوروز، در این ایام چه حس و خاطراتی دارید که بخواهید با مردم به اشتراک بگذارید؟

در ابتدا لازم می‌دانم تا سال نو را به تمام شهروندان تهران تبریک عرض می‌کنم. بهار برای ما ایرانی‌ها، نشان شروع دوباره و آغاز است. این رستاخیز دوباره طبیعت همیشه برای ما یک نماد خوشی، شادی و نشاط بوده است. امیدواریم این بهار برای ایران و همه ایرانیان مسرت‌بخش و نشاط‌آفرین باشد و سال خوبی را در ۱۴۰۲ تجربه کنیم.

بهترین عیدی که گرفته‌اید را در ذهن دارید؟

مانند خیلی‌های دیگر، عیدی گرفتن برای بچه‌ها تجربه خوبی است و ما نیز عید را با عیدی می‌شناسیم و همیشه منتظر بودیم، بزگترها دورهم جمع شوند و محصول این دورهمی را در دید و بازدیدها و عید می‌دانستیم. به خصوص عیدی پدر بزرگ و مادر بزرگ که حلاوت دیگری دارد. خیلی انتظار آن را می‌کشیدیم و بهترین هدیه برای ما اسکانس‌های نو و تا نخورده بین قرآن بود که از آن‌ها می‌گرفتیم.

در ایام نوروز ۱۴۰۲ شهرداری تهران و به طور ویژه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران چه تدارکی برای پایتخت نشینان و مهمانان تهران دیده است؟

با تلاش تمام بخش‌های شهرداری تهران، دستگاه‌ها و نهادهای شهر تهران در تدارک یک عید پرشور و نشاط برای مردم هستیم. در مجموع ۷ پهنه اصلی را در شهر تهران انتخاب کردیم که البته در بوستان ملت یک تمرکز ویژه داریم. آئین‌های نوروزخوانی را در این محل‌ها تجربه می‌کنیم. نوروزخوانی اقوام ایرانی با رنگ‌های متنوع و خرده فرهنگ‌هایی که دارند، کنار هم جمع می‌شود تا لحظات شیرینی را ایجاد کند. در مجموعه اراضی عباس‌آباد نیز سعی کردیم نوروز ملل را تجربه کنیم. کشورهایی که به نوروز پایبند هستند و احترام می‌گذارند، زیادند و با ما مشترکات زیادی دارند. سعی می‌کنیم روی این اشتراکات متمرکز شویم و لحظات خوبی را برای شهروندان رقم بزنیم.

بنا داریم در ۲۲ منطقه این برنامه را تکرار کنیم. به عبارتی هر منطقه یک نوروزگاه داشته باشد و اتفاقاتی که در ۷پهنه به صورت متمرکز روی می‌دهد، به صورت منطقه‌ای نیز تکرار شود. کاروان‌های نوروزی با سفره‌های هفت سین را تدارک دیدیم با این تنوع که خرده فرهنگ‌های اقوام مختلف لحاظ شود. اکنون سازمان زیباسازی کار خود را آغاز کرده و نمادها و نشانه‌های نوروز در سراسر شهر، گسترده شده و نورپردازی‌های زیبایی در سراسر شهر ایجاد شده است.

از طرفی، سازمان بوستان‌ها، گل‌کاری‌های وسیعی را آغاز کرده که با طراحی‌های زیبایی تدارک دیده شده است. فرش‌گل در معابر شهر گسترده شده و با شعار بهار ایرانی به استقبال بهار می‌رویم. این‌ها مقدمه‌ای است و برنامه‌های دیگر فرهنگی را در سطح شهر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

مخاطب اصلی این برنامه‌ها و جشنواره‌ها چه کسانی هستند؟

مخاطب اصلی ما خانواده‌ها هستند. همه تلاشمان این است که نهاد محترم خانواده در فرهنگ ایرانی همیشه محترم باشد و برای خانواده کار کنیم. اما در کنار نهاد خانواده، توجه ویژه به حوزه نوجوانی و جوانی داریم. آن‌ها اخیرا مسابقات بازی‌های الکترونیک را در تهران برای اولین بار تجربه کرده‌اند و این جشنواره در شهر تهران با استقبال خوبی روبه رو شد. در نظر داریم، توسعه زیرساخت این بازی‌ها را در سازمان ورزش ایجاد کنیم. در همان محل برگزاری مسابقات الکترونیک زیرساخت را حفظ کرده‌ایم و به عنوان دهکده بازی‌های الکترونیک در کنار برج میلاد به صورت رایگان به شهروندان خدمت ارائه می‌دهد و استقبال خوبی شده است.

چقدر از تجربه سال گذشته در برگزاری برنامه‌های نوروزی بهره بردید؟

سال گذشته تجربه خوبی را برای جشن نوروز داشتیم و افتتاحیه آئین‌های نوروزی را در معاونت فرهنگی و اجتماعی تجربه کردیم. امسال نیز در میدان ولی عصر تمام برنامه‌هایی که قرار است در سطح شهر و در ۲۲ منطقه شهر تهران اجرا کنیم و به طور کلی تمام نمادهایی را که قرار است در شهر داشته باشیم، به عنوان آغاز جشن‌های نوروزی اکران کردیم.

آیا برنامه‌های نوروزی امسال با توجه به شروع ماه مبارک رمضان حس و حال خاصی دارد؟

امسال بهار طبیعت با بهار قرآن متقارن شده است. خدا را شکر می‌کنیم که نوروز ما و بهار قرآن و طبیعت با هم قرین شده‌اند. بر همین اساس ما این مساله را یک فرصت مغتنم می‌دانیم که بتوانیم برنامه‌های متنوع‌تری را برای شهروندان داشته باشیم. ما در همه این پهنه‌هایی که به آن اشاره کردم و بعضا تا آخر ماه مبارک رمضان مستقر هستند و خدمت ارائه می‌دهند، تلاش داریم تا از نماز  مغرب و عشاء کار را شروع و با یک افطاری ساده از شهروندان پذیرایی کنیم. سپس برنامه‌های قرآنی، تواشیح و گروه‌های سرود کار خود را آغاز می‌کنند و بعد وارد جنگ‌های شادی و نشاط شهروندی می‌شویم. این برنامه در ۷ پهنه و ۲۲ بوستان شهری و تعدادی بوستان‌های فرعی که در محله‌ها نشانه گذاری می‌شود، تا نیمه ماه رمضان که شب ولادت امام حسن مجتبی است، ادامه دارد. تهرانی‌ها برای این روز یک آئین ویژه دارند و معمولا اهل تهران نذر نان می‌کنند و تجربه شیرنی برای مردم است و البته در برخی از محل‌هایی که برای اجرای این برنامه‌ها انتخاب شده تا پایان ماه مبارک رمضان این برنامه ادامه دارد.

آیا این برنامه‌ها تا پایان تعطیلات ادامه دارد و بعد از آن تمام می‌شود؟

بسته بهار ایران، یک بسته مفصلی است. این برنامه از ماه مبارک شعبان شروع شده و آن را تا عید سعید فطر تسری می‌دهیم. این بسته شادی شهر تهران خواهد بود که ابعاد مختلف آن رعایت می‌شود. هم از موسیقی اقوام استفاده می‌شود و هم نمادهای مختلف فرهنگ ایرانی را در آن گنجانده‌ایم. لباس‌های متنوع اقوام، نوروزخوانی‌های متنوع و آئین‌های شادی که معمولا الان کمتر نسل جدید آن را دیده باشد، این موضوعات را دوباره در این بوستان‌ها نمایش می‌دهیم. تجربه خوبی در سال گذشته داشیم و سعی می‌کنیم از این تجربه استفاده کنیم و امسال نیز با یک شور و نشاط بیشتری این فضا را تجربه کنیم. بهار ایران یک تجربه مشترکی است که کل ظرفیت‌های شهرداری و گردشگری  شهر را جلو می‌بریم. دعوت کرده‌ایم از  تمام مجموعه‌ها که کمک کنند و امیدواریم که تجربه خوبی داشته باشیم.

به غیر از آئین آغاز جشن‌های نوروزی، آیا بخش‌های دیگر نیز برنامه های خود را در تهران شروع کرده‌اند؟

در تهران اکران مناطق دیدنی شهر تهران تحت عنوان تهران زیبا آغاز شده که با همکاری سازمان زیباسازی و ستاد گردشگری معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که دیدنی‌های تهران را نشان می‌دهیم. ۷۰ مرکز دیدنی در تهران معین شده که در تابلوهای تبلیغاتی نیز معرفی شده‌اند و با پیامک شماره منحصر به فرد هر کدام از این اماکن گردشگری به سرشماره مشخص شده در تابلوها جزییات آن محل را به بازدیدکنندگان ارسال می‌شود.

ما چند نقطه ویژه گردشگری در تهران داریم که با استقبال خوبی سال گذشته روبه رو شد. دریاچه خلیج فارس، برج میلاد و اراضی عباس آباد از نقاط شاخص برنامه‌ها است. تقریبا هر سه مجموعه رکوردهای گردشگری خود را پشت سر گذاشته‌اند. الان نیز طبق اخباری که داریم، رزرو هتل‌هایی منتخب، کامل پر شده است. ایام بعدی نیز ثبت‌نام‌ها نشان می‌دهد که هتل‌ها در حال پر شدن است و ما ان‌شاءلله با یک استقبال خوبی از سوی گردشگران و مجموعه مدیریت شهری در تهران روبه رو هستیم.

تهران دیدنی است و با معضلاتی نظیر ترافیک که در طول سال گریبانگیر شهروندان است، در ایام عید روبه رو نیستیم و سفره میزبانی را سعی می‌کنیم داشته باشیم. تهران می‌تواند یک مقصد گردشگری باشد و عمدتا میسر بوده و خود تهرانی‌ها نیز عمدتا به دیار خودشان می‌روند، اما ما دعوت می‌کنیم و این فضا را فراهم می‌کنیم تا در بوستان‌های مختلف و در مراکز گردشگری متنوعی حضور داشته باشند. بنا را بر این گذاشته‌ایم که با توجه به نزدیکی عید نوروز و ماه مبارک رمضان عمده برنامه‌ها را از افطار شروع کنیم تا به فرهنگ روزه‌داری کمک کنیم و روزه داران بتوانند از محیط‌ جشن‌های ما استفاده کنند.

آیا برنامه و یا تورهای گردشگری خاصی برای اقشار خاص نیز در نظر گرفته‌اید؟

با تدارکی که اداره کل سلامت و ستاد گردشگری برای سالمندان دیده‌اند، امسال مسابقات نشاط سالمندی را پشت سر گذاشتند و قهرمانان سالمندی نیز الان مشخص هستند و خودشان جزء فعالان این تورها هستند. برای معلولان که یکی از موضوعات آن‌ها تفریح است، تورهای گردشگری سالمندان و معلولان را داریم. همچنین، تورهای گردشگری ویژه نوجوانان، از طبیعت‌گردی و رود دره‌های تهران، مراکز دیدنی موزه‌ها و خانه‌موزه‌ها، مراکز تاریخی و مذهبی تهران دیده شده است. این تورها در بسته‌های مختلف تعریف می‌شود و با انتخاب شهروندان این تورها برگزار می‌شود. در کنار برگزارکنندگان تورهای تهران هستیم و با اطلاع‌رسانی وسیعی که در تهران انجام می‌شود، معرفی مکان‌های دیدنی و طبیعی تهران و ظرفیت‌های گردشگری تهران یک فضای گردشگری خوبی را تجربه کنیم.

انتهای پیام/

۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 33981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =