تبریک نوروزی معاون خدمات شهری به خانواده شهید دارابی/ از به‌کارگیری ۱۶ بانوی آتش‌نشان تا تفکیک پسماند خشک و تر در سال ۱۴۰۲

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران گفت: افتتاح ۱۵۰۰ هکتار کمربند سبز و ۲ مرکز MRF برای مدیریت پسماند از دستاوردهای سال ۱۴۰۱ معاونت خدمات شهری است.

به گزارش خبرنگار شهر، سال ۱۴۰۱، سال پر فراز و نشیبی برای تهرانی‌ها و برخی کارکنان شهرداری تهران به ویژه حوزه خدمات شهری بود. از سیل امامزاده داوود گرفته تا آتش سوزی ساختمان ۱۵۳ خیابان بهار که باعث شهادت یکی از بهترین آتش‌نشانان پایتخت شد. حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنان امیدوار است تا پروژه تفکیک زباله از مبدا در سال ۱۴۰۲ در شهر تهران اجرایی شود و البته یک خبر خوب هم داشت. اینکه بالاخره تیم بانوان آتش‌نشان در سازمان آتش نشانی شهر تهران تشکیل شده و در سال آینده این گروه بعد از تایید نهایی کار خود را شروع می‌کنند. آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی صمیمی و عیدانه‌ با حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران است.

تبریک عیدانه خودتان را خطاب به همکاران حوزه خدمات شهری عنوان کنید.

عرض سلام و خداقوت دارم خدمت تمام همکارانم در شهرداری تهران که سال ۱۴۰۱ به واسطه زحمت و تلاش همکارانم به ویژه در حوزه خدمات شهری سپری شد. با افتخار و عشق از همکارانم در حوزه خدمات شهری که سال پر کار و پر تلاشی را سپری کردند، قدردانی می‌کنم و با افتخار دست زحمت‌کش تک تک همکارانم را می‌بوسم. سال نو و بهار قرآن را تبریک و تهنیت می‌گویم. امیدوارم سالی آکنده با توفیق و خدمت برای مردم داشته باشیم.

همیشه عید یادآور خاطرات شیرین و دلنشینی است. جنب و جوشی که برای  استقبال از عید نوروز در شهر انجام می‌شود، شما را یاد چه خاطراتی می‌اندازد؟

یکی از خاطراتی که معمولا افراد دارند، تخم‌مرغ‌های رنگی قرمز و زرد است که قدیم‌ها با رنگ‌های سنتی رنگ می‌شد و مهم‌تر از همه اینکه، هدیه بچه‌ها با این تخم‌مرغ‌های رنگی همراه بود؛ واقعا خاطرات زیبایی است که به یادم می‌آید. امسال از نزدیک شاهد بودم که همکارانم در سازمان زیباسازی مانند سال‌های گذشته در تهران خلاقیتی به خرج دادند و با دعوت از هنرمندان پایتخت و سایر شهرها، ۴۳۰ نماد تخم‌مرغ نقاشی شد که هر کدام یک هنر مستقل است و شبیه به هم نیست. این صحنه خاطرات دوران کودکی را به یادم آورد.

بهترین عیدی که در طول این سال‌ها گرفتید، چه بود؟

بهترین عیدی که گرفتم، انگشتر متبرکی هست که به دست مقام معظم رهبری بوده است. این هدیه سال قبل به من رسید. اما آنچه که به زعم خودم بهترین عیدی باشد که به کسی داده‌ام، عیدی است که هر سال به فرزندان خودم می‌دهم. باید ما یادی کنیم از خانواده‌هایی که توفیق پدر و مادر از آنها سلب می‌شود. به طور ویژه یادی کنیم از آن‌ها که پدر خود را به خاطر دفاع از کشور و خدمت صادقانه، از دست می‌دهند و جا دارد تا یادی کنم از شهید دارابی عزیز که امسال به شهادت رسیدند و عرض تبریک عید دارم به خانواده ایشان که یک مرد شایسته تقدیر داشتند.

در حوزه خدمات شهری چه تعداد نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند؟

به طور کلی زیر مجموعه حوزه خدمات شهری شامل ۶ سازمان و ۲ شرکت است که باید ۲۲ معاونت خدمات شهری مناطق را نیز به آن اضافه کرد. بخش بزرگی از همکاران این حوزه‌ها را نیروهای خدمات شهری شامل می‌شود. در حوزه رفت و روب و نگهداشت شهر ۱۱ هزار نفر نیروی کارگری  فعالیت می‌کنند. همچنین در حوزه بوستان‌ها نیز ۱۶ هزار نفر کارگر خدمات ارائه می‌دهند. در سازمان آتش‌نشانی ۵ هزار نفر نیروی آتش‌نشان حضور دارند و در شرکت حریم‌بان و شهربان ۱۰۰۰ نفر نیروی فعال در کف خیابان و ۲۶۰۰ نفر نیز نیروی ستادی فعالیت می‌کنند. تعداد نیروهای فعال در سازمان‌های مدیریت پسماند، سازمان میوه و تره‌بار، ساماندهی مشاغل و بهشت زهرا نیز قابل توجه است و بدنه گسترده‌ای به لحاظ نیروی انسانی در معاونت خدمات شهری مشغول فعالیتند.

آیا تا قبل از اینکه وارد شهرداری تهران شوید و در این حوزه فعالیت کنید، فکر می‌کردید، که این مجموعه و به صورت خاص معاونت خدمات شهری یکی از پرمشغله ترین معاونت‌های شهرداری تهران است؟

قبل از اینکه وارد مجموعه شهرداری تهران شوم، وقتی تعطیلات عید فرا می‌رسید و می‌خواستم با خانواده سفر کنم، کار افرادی که در خیابان زحمت می‌کشیدند مانند نیروی پلیس که انضباط شهری را برعهده داشتند، سخت و طاقت فرسا جلوه می‌کرد. اما وقتی وارد شهرداری تهران شدم، متوجه شدم که در کنار پلیس افراد دیگری هستند که تلاش شبانه‌روزی دارند و هیچگاه تلاش این افراد دیده نمی‌شود. وقتی به عنوان شهروند از منزل بیرون می‌آییم، انتظار داریم شهر آراسته باشد. این آراستگی و مرتب بودن شهر، محصول زحمات همکاران ما در خدمات شهری است. گاهی اوقاتی اتفاقات خاص می‌افتد و شرایط خاصی به وجود می‌آید مانند سیل که باید همکاران من چندین برابر تلاش کنند تا آرامش دوباره به شهر بازگردد. همچنین، وقتی ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد می‌شود و یک عده آشفتگی در شهر ایجاد می‌کنند، رفع آن آشفتگی و بازگرداندن شهر به حالت قبلی، تلاش شبانه‌روزی می‌خواهد و شاید به چشم نیاید.

وقتی برف، این رحمت آسمانی می‌بارد؛ ما ضمن قدردانی و شکر الهی باید تلاش کنیم تا زحمتی برای مردم به وجود نیاید و مانعی برای تردد شهروندان ایجاد نشود. این موارد حاصل تلاش همکاران‌مان است. گاهی نیز در شهر حادثه‌ای مانند عدم رعایت موضوع قانونی و عدم توجه به مسائل ایمنی و در نهایت آتش‌سوزی خیابان بهار ایجاد می‌شود که منجر به یک تلاش ۱۰ تا ۱۲ ساعته برای همکاران ما در سازمان آتش‌نشانی می‌شود، اما با تمام این سختی‌ها آن‌ها موفق می‌شوند تا آتش را به گونه‌ای خاموش کنند تا از فروریختن ساختمان جلوگیری شود و در این بین نیز متاسفانه حادثه تلخی که برای یکی از کارکنان آتش‌نشانی روی داد و ما یکی از همکاران پرتلاش و شیفته‌کارمان را از دست می‌دهیم.

چه تمهیداتی برای استقبال از سال جدید اندیشیده‌اید؟

برنامه‌های نوروزی ما در چند بخش به مناطق ابلاغ شده است. یک بخش آمادگی در شریان‌ها و بزرگراه‌ها بود که تقریبا بابت اکثر بزرگراه‌ها دستور داده شد که هم نظافت، هم رنگ‌آمیزی و نگهداشت جدول و ... آماده شود. در مرحله دوم به سراغ محله‌ها و نواحی رفتیم. کل ۱۲۴ ناحیه‌ شهر تهران را دوستان از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند آذین‌بندی‌های مخصوص نوروزی انجام دادند. در بحث فضای سبز نیز از مرتب‌سازی بوستان‌ها گرفته تا انجام گل‌آرایی‌ها، فرش‌گل و ... در کنار موضوعاتی مانند زیباسازی و نظافت و رفت و روب انجام شده است.

در کنار آمادگی شهر برای استقبال از نوروز، ماه مبارک رمضان را در پیش رو داریم که سعی می‌کنیم با برنامه‌ریزی، از افطار تا سحر شهر را با نشاط حفظ کنیم تا مردم بتوانند استفاده کنند.

مهمترین دستاورد معاون خدمات شهری در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

مهمترین دستاورد ما امسال ایجاد و افزایش ۱۵۰۰ هکتار فضای سبز به کمربند سبز شهر تهران است. در حوزه پسماند نیز توانستیم، ۲ مرکز MRF  کوهک و منطقه ۱۳ را راه‌اندازی کنیم.

همچنین شهرداری تهران در یک سال و نیم گذشته در نظر داشت تا توجه همه جانبه به مناطق کم برخوردار و جنوبی شهر تهران داشته باشد. هم از بعد توجه به منابع نیروی انسانی کارآمد که جذب مناطق جنوبی‌تر شوند و هم در بحث بودجه و هم در حوزه خدمات‌رسانی.

از سوی دیگر یکی از نکته‌های بارزی که از نظرات مردم استفاده کردیم، نظرات مکتوب و ثبت شده است. در طرح بهاران خدمت سعی کردیم فراوانی درخواست‌های مردم در سامانه ۱۳۷ که درگاه مستقیم درخواست‌های مردمی است را مورد توجه قرار دهیم و همان درخواست‌های مردم را عملیاتی کنیم و از نظرات مردم استفاده کنیم. در حوزه زیباسازی تلاش کردیم، بابت تمام خلاقیت‌های هنری در شهر در دیوارنگاری‌ها و کارهای تزئینی مستقیما  از هنرمندان دعوت می‌کنیم و کار توسط هنرمندان انجام می‌شود.

آیا طرحی بوده که در سال ۱۴۰۱ فرصت اجرایی شدن پیدا نکرد و در صدد باشید تا در سال جدید آن را اجرایی کنید؟

یکی از طرح‌های مهم که واقعا اشتیاق داریم زودتر به نتیجه برسد، طرح تفکیک پسماند خشک و تر است که از در منازل انجام می‌شود و بخش اول طرح تفکیک است. بخش دوم میزان ورودی پسماند به آرادکوه را که محل تجمع پسماند است، کم کنیم. این یکی از خواسته‌های شهر تهران و شهرداری است که امیدواریم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲ اجرایی شود.

یکی از بهترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۱ مقدمات آن انجام شد و قرار است در سال ۱۴۰۲ اطلاع رسانی درباره آن انجام شود، چه رویدادی است؟

یکی از دستاوردهای خیلی خوب امسال، استخدام ۱۶ بانوی آتش‌نشان بود. این افراد در مرکز آموزش آتش‌نشانی در حال آموزش بوده و روزهای پایانی آموزش خود را سپری می‌کنند. به تازگی، بازدیدی از مرکز آموزش آتش‌نشانی و از مراحل آموزشی تمام همکارانی که در مرکز آموزشی آتش‌نشانی فعالیت می‌کنند، داشتم. بانوان آتش‌نشان در جریان این بازدید آموزش‌هایی که دیده بودند را ارائه کردند. سوالی که از آن‌ها کردیم این بود که شما وقتی اتفاقات آتش‌نشانی را می‌بینید و در جریان آن یک حادثه جانی برای همکاران روی می‌دهد آیا روی شجاعت شما تاثیر نمی‌گذارد؟ آن‌ها عنوان کردند ما مصمم‌تر می‌شویم، تا این کار را انجام دهیم و عشق این کار را داریم و من عشق به کار را در تک تک بانوانی که به عنوان آتش‌نشان مشغول به کار شدند؛ دیدم.

آیا قرار است، در سال جدید زنان آتش‌نشان وارد ماموریت‌های آتش‌نشانی شوند؟

در حال حاضر تنها یک تیم بانوان آتش‌نشان داریم. به همکاران خانم یادآور شدم، کیفیت همکاری بعدی ما به تلاش‌ها، روحیه‌ و عملکرد شما بستگی دارد. پذیرش عموم مردم، ارزیابی اداری شهرداری و شورای شهر نیز به عملکرد آن‌ها بستگی دارد. اگر به گونه‌ای عمل کنند که قابل قبول باشد، قطعا تیم‌های بیشتری از زنان آتش‌نشان در شهر ایجاد می‌شود.

البته باید به این مساله نیز اشاره کرد که یک جاهایی در موضوعات آتش‌نشانی نیاز داریم از زنان نیز استفاده کنیم. موضوعات آتش‌نشانی تنها اطفای حریق نیست، بلکه تعدد خدمات آتش‌نشانی زیاد است. وقتی در یک خانه برای یک خانم خانه‌دار حادثه‌ای روی می‌دهد، بهتر است یک خانم با او همراهی و همدردی کند و عاطفه و روحیاتش را در نظر بگیرد. در مواردی که نیاز باشد، وقتی یک خانم یک زن آتش نشان را می‌بیند که می‌خواهد به او کمک کند، ارتباط بهتری برقرار می‌کند.

انتهای پیام/

۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
کد خبر: 33987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =