آماده سازی پایتخت در ماه رمضان با نشانه‌های نوروزی/ ترکیب هنر و نور در بهار قرآن و طبیعت

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از تلاش این سازمان برای آماده سازی پایتخت در ماه رمضان با کمک نشانه‌های نوروزی خبر داد.

به گزارش شهر؛ نوروز ۱۴۰۲ متفاوت از سال های گذشته آغاز شد؛ تقارن ماه رمضان و ایام نوروز باعث شد امسال بهار طبیعت و بهار قران را همزمان جشن بگیریم ؛ لذا همه ارکان مدیریت شهری تلاش کردند چهره متفاوتی از تهران به نمایش گذاشته شود و سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با هدف تحقق شادی و نشاط و ایجاد فضای معنوی ماه رمضان تلاش کرد با ترکیب نور و هنر جلوه های هر دو بهار را به نمایش بگذارد.

در همین راستا رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در تشریح اقدامات این سازمان برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان با اشاره به بهره گیری مناسب از نورپردازی در قالب اجرای جشن نور در تهران برای ایام نوروز و ماه رمضان، گفت: همزمان با نوروز و ماه مبارک رمضان، جشنواره "تهران زیبا" فعالیت خود را در سطح شهر تهران آغاز کرد به طوریکه در ۲۲ منطقه از تهران در هر منطقه دو تونل نوری طراحی شد.

وی با تاکید بر اینکه از حدود ۳ ماه پیش مقدمات اجرای این طرح در سطح شهر تهران کلید خورد، افزود: در این جشن ۱۰۰ المان نوری با بیش از ۴۵ طرح و ۲۰۰متر تونل نوری طراحی و اجرا شد. جشن نور "تهران زیبا " که کار خود را از شب ولادت حضرت قائم (عج) آغاز کرد، تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و به غیر از ایام شب‌های قدر، تونل‌های نوری در سطح شهر تهران فعال خواهند بود.

وی ادامه داد: در حقیقت جشن نور "تهران زیبا" یک برند جدید است که در قالب یک پویش تلاش کردیم جاذبه‌های گردشگری تهران را به مهمانان نوروزی معرفی کنیم تا بتوانند از ظرفیت‌های شهر تهران بهره ببرند. در میدان ولیعصر المان خورشید با ریسه‌های سوزنی، المان گل نرگس در میدان فاطمی و باغ نرگس های نوری در میدان بهارستان و سایر المان‌ها در میادین و نقاط مختلف تهران طراحی شده است. همچنین در راستای اجرای جشن «تهران زیبا» طراحی و ساخت ۵۰ اثر هنری در قالب سازه های نوری توسط هنرمندان و مجریان حوزه نور و نورپردازی شهری در بوستان ملت انجام شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با تاکید بر اینکه توجه به نور یکی از رویکردهای اصلی سازمان زیباسازی در حوزه طرح های شهری است، اظهار کرد: جشن نور "تهران زیبا" بزرگترین تجربه کشور در حوزه رویدادهای طراحی و ساخت سازه های نوری است که می تواند با استمرار به یک برند شهری تبدیل شود. این آثار هنری نوری با الهام گرفتن از موضوعاتی همچون طبیعت، سال نو، تهران، انسان، شادی و نشاط و هنر انتزاعی طراحی، ساخته و در قالب یک چیدمان محیطی در شهر تهران نصب شده است.

صیادی در ادامه به فعالیت های فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: به مناسبت این ماه مبارک خیابان ولی عصر( عج) با ۲۰ کیلومتر ریسه ماه و فانوس نورآرایی شده که در کنار جشن نور «تهران زیبا» جلوه خاصی را به این خیابان بخشیده است؛ همچنین صد المان حجمی ماه مزین به اسماء الهی و ۳۰ المان فانوس و آیات الهی نیز طراحی و ساخته و در میادین و نقاط شاخص شهر تهران نصب شد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از سازه های تبلیغات فرهنگی و تجاری شهر تهران تحت پوشش اکران فرهنگی شهر خوبی قرارگرفته است، افزود: در طرح های اکران فرهنگی ماه مبارک رمضان از اقوام ایرانی، المان های شهر تهران، رسوم این ماه و نشان های نوروز استفاده شده است. سقف نوری ۱۰ هزار مترمربعی میدان ولیعصر (عج)، تونل نوری خیابان مجاهدین و جشن نور تهران زیبا در بوستان ملت با ۵۰ سازه نوری تا عید فطر برپا خواهد بود.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به جانمایی و نصب یکصد المان هلال ماه اسماءالحسنی و فانوس های ماه مبارک رمضان در فضای شهری پایتخت اشاره کرد و گفت: به مناسبت فرارسیدن بهار قرآن، یکصد المان حجمی هلال ماه اسماءالحسنی و ۱۵ فانوس رمضان توسط سازمان زیباسازی شهرتهران طراحی و در نقاط مختلف شهری پایتخت جانمایی و نصب شد. احجام هلال ماه اسماءالحسنی از جنس فایبرگلاس بوده و در ابعاد ۵ متری بر روی پایه هایی با نمای سنگی و فانوس های رمضان در ۵ ست سه تایی در فضاهای مختلف پایتخت جانمایی و نصب شده است.صیادی در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران برای ایام نوروز نیز به جانمایی ۴۲۰ تخم مرغ نوروزی در تهران اشاره کرد و گفت: این رویداد هنری هر ساله با هدف تغییر چهره پایتخت و ایجاد سرزندگی و نشاط بهاری در برنامه های سازمان زیباسازی گنجانده می شود که در نوروز ۱۴۰۲ نیز شاهد نقاشی و نصب ۴۲۰ تخم مرغ نوروزی در نقاط مختلف شهر بودیم.

وی افزود: تخم مرغ های نوروزی با طرح های منتخب ۲۷۸ هنرمند در سه ایستگاه پلازای میدان شهدای هفتم تیر، بلوار کشاورز و پارک شهر نقاشی شدند. در حقیقت فراخوان هشتمین سالانه هنرهای شهری تهران "بهارستان" در بخش تخم مرغ های نوروزی در دی ماه سال گذشته اعلام عمومی شد که پس از برگزاری دو مرحله داوری از میان ۱۷۷۰ طرح ارسالی به بخش داوری این رویداد هنری، ۳۴۸ اثر از ۲۷۸ هنرمند انتخاب شد.وی ادامه داد: در نوروز۱۴۰۲ نیز تلاش کردیم تا هنرهای شهری بهارستان فضای شهری را در سطح مناطق بیست و دوگانه با آثار هنری همراه با فصل بهار کنیم. در همین راستا با اجرای بیش از ۱۰ هزار متر مربع دیوارنگاری با مضامین بهار، فرهنگی، ملی و مذهبی در فضاهای شهری، تهران را به استقبال از بهار ببریم. با توجه به همزمانی ماه مبارک رمضان و عید نوروز و توجه به موضوعات ملی و مذهبی، ۴ دیواره نگاره‌ به وسعت ۱۰۲۳ مترمربع که تلفیقی از نقاشی و خط هستند در اتوبان شهید باکری رونمایی شد.

وی تاکید کرد: در محله رسالت نیز بیش از ۸ هزار متر مربع نقاشی دیواری با موضوع بهار بر جداره سطح شهر اجرایی شد که در فصل بهار این محله با حال و هوای دیگری روبرو شده است. دیوارنگاری خلاق و اجرای آثار هنری بر اساس شرایط محیطی، از موضوعاتی است که در این دوره از سالانه بهارستان مدنظر داشتیم و تلاش شد تا هنرمندان بر اساس شرایط محیطی و طبیعی در فضای شهری، آثاری را طراحی و اجرا کنند که به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۲ از ۹ دیوارنگاری خلاق رونمایی شد تا شهروندان با حال و هوای متفاوتی در شهر روبرو شوند.

صیادی در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح اقدامات سازمان زیباسازی برای نوروز ۱۴۰۲ گفت: در هشتمین سالانه بهارستان در نوروز ۱۴۰۲ علاوه بر نصب دیوارنگاره ها، ۵۰ المان سفره هفت‌سین در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نصب شد. این آثار جنبه تعاملی دارند و شهروندان می‌توانند با این آثار که در میادین اصلی شهر، پارک‌ها و بوستان‌ها جانمایی شده‌اند تعامل داشته باشند و در کنار آنها عکاسی کنند. در چینش این آثار به حوزه تمدن ایرانی – اسلامی توجه شده و تلاش کردیم آثاری را برای حضور در شهر انتخاب کنیم که فرهنگ باستانی کشور و عید نوروز را نمایان کند، ضمن آنکه این آثار، راوی بخشی از فرهنگ گذشتگان‌مان نیز باشند.

وی افزود: در رویدادهای شهری توجه خاصی نیز به موضوع کودکان و نوجوانان داریم و تلاش کردیم تا توجه آنها را نیز به محیط شهر و فرهنگ جلب کنیم. در همین زمینه نیز ۲۰ المان عمو نوروز و ۱۰ المان حاجی فیروز در سطح شهر نصب شده است که این آثار هم جنبه تعاملی دارند.مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اتوبوس‌های شهر به رنگ نوروز، گفت: در بهارستان ۱۴۰۲ با همیاری جامعه دانشگاهی و دانشجویان هنری، تلاش شد تا آثار هنری را در بسترهای متفاوتی وارد حوزه شهری کنیم. از این رو یکی از بخش‌های این رویداد هنری به طراحی اتوبوس‌های شهری اختصاص پیدا کرد تا از اجرای آثار هنری ایستا به سمت ارائه آثار هنری متحرک، حرکت کنیم تا ضمن جابجایی این آثار در محیط شهر، زمینه تعامل بیشتر شهروندان با آثار هنری را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۲۲ اتوبوس شرکت واحد از سوی اساتید دانشگاهی هنر، مزین به آثار هنری شدند که این اتوبوس‌ها در آستانه نوروز مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان شده‌اند. این اتوبوس‌ها در خطوط اصلی، مرکزی و پر تردد شهر فعال هستند تا عموم مردم از آن‌ها بهره‌مند شوند. 

صیادی گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران در آستانه نوروز اکران تصاویر ۷۰ جاذبه گردشگری شاخص پایتخت با کد شناسایی در قالب پویش "تهران زیبا" با هدف آشنایی شهروندان و گردشگران نوروزی با مکان های دیدنی، فرهنگی و تاریخی شهر تهران بوده که بر هزار سازه تبلیغاتی پایتخت این اکران انجام شد. در این پویش تصاویری از آثارتاریخی، جاذبه های گردشگری، مذهبی، تفریحی و طبیعت گردی پایتخت با کد شناسایی به نمایش در آمده است که علاقمندان و گردشگران می توانند با ارسال کد ۱ تا ۷۰ به سرشماره ۱۰۰۰۹۸۹۱ به مختصات محلی، تصاویر و نقشه های مسیر یاب در نرم افزارهای بله، نشان و گوگل مپ دسترسی پیدا کنند.

وی در ادامه به اجرای قاب‌های تهران در مناطق ۲۲ گانه اشاره کرد و ادامه داد: ۲۲ قاب فلزی ۷ متر مربعی توسط سازمان زیباسازی شهرتهران در اختیار مناطق ۲۲ گانه پایتخت قرار گرفت تا با همکاری هنرستانهای واقع در مناطق موضوعات نوروزی و بهاری توسط دانش آموزان به تصویر کشیده شود و در نهایت در سطح شهر جانمایی و نصب شدند.

منبع ایسنا/

انتهای پیام/

۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 34264

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =