آینده ای روشن برای حمل و نقل عمومی پایتخت/ ترافیک کاهش پیدا می کند؟

حمل و نقل عمومی در پایتخت همیشه مورد تاکید مدیران شهری در هر دوره ای بوده و البته که این کلاف پیچیده چالش هایی را هم با خود به همراه داشته است.

به گزارش شهر، حمل و نقل عمومی در پایتخت همیشه مورد تاکید مدیران شهری در هر دوره ای بوده و البته ناگفته نماند که این کلاف پیچیده چالش هایی را هم با خود به همراه داشته، اما شورای شهری ها و شهردار تهران در دوره ششم عزم خود را جزم کردند تا در سال جدید تحولی گسترده در این بخش برای مردم ایجاد کنند؛ اولین اقدام آنها اختصاص ۴۵ درصد از بودجه شهرداری تهران بود و نسبت به آن هم بسیار خوشبین هستند و معتقدند که با این بودجه مناسب و البته با برنامه ای ساختارمند می توان در سال جاری به خوبی مدیریت کرد.

همچنین ترافیک هم موضوعی حساس و مهم برای تمامی شهروندان و در واقع گره ای کور که هرسال بازکردن آن برای مدیران شهری و مسئولان مربوطه سخت تر می شود، قصه امروز و فردا هم نیست و همیشه این معضل با مردم همراه بوده البته ناگفته نماند که در ساعاتی از شبانه روز دست و پنجه نرم کردن با آن دشوار تر هم می شود! این مسئله آنقدر اهمیت دارد که مقام معظم رهبری هم درباره آن فرمودند: ترافیک راه حل علمی دارد؛ بنابراین با انجام مطالعات تطبیقی و بومی سازی آن، ما نیز قادر به حل این مشکل خواهیم بود و ‏‎از مهم ترین راهکارهای تجربه شده در دنیا، توسعه و تقویت زیرساخت های شهر هوشمند و ارائه خدمات برخط، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد: سریع، پاک، ارزان و در دسترس، همچنین مطمئن، ایمن و یکپارچه با محوریت خطوط مترو و اتوبوسرانی، تغییر رویکرد از شهر خودرو محور به شهر انسان محور، توسعه حمل و نقل پاک و ترویج پیاده روی، نظم بخشی و انضباط در تردد خودروها، اصلاح فرهنگ رانندگی و اعمال قوانین سختگیرانه در برخورد با قانون شکنان است.

با توجه به اهمیت این موضوع با سیدجعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

به نظر شما اختصاص ۴۵ درصد از بودجه برای حمل و نقل پایتخت کافی است؟ و در چه حوزه هایی قرار است این بودجه هزینه شود؟

خوشبختانه امسال تحول خوبی در بودجه حمل و نقل عمومی اتفاق افتاد یعنی منابع قابل توجهی از بودجه سال ۱۴۰۲ به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کرده و قرار است تحول قابل توجهی را شاهد باشیم، البته نیاز واقعی حوزه حمل و نقل چند صد هزار میلیارد است اما همین رقم هم برای بازسازی واگن مترو، تجهیزات مترو، بازسازی اتوبوس ها، خرید تجهیزات ثابت برای اتوبوس ها و خرید ون هزینه شود زیرا مهم‌ترین مسائل شهر تهران چه بر اساس نظر سنجی‌ها و چه ارزیابی کارشناسی و میدانی مسئله حمل و نقل عمومی است.

نتیجه قراردادهای منعقدشده درحوزه حمل و نقل عمومی در چه بازه زمانی مشاهده می شود؟ سهم دولت در این قراردادها به چه صورت است؟

نکته مهم اینجاست که دولت هم موافقت نهایی خود را برای پیش پرداخت خرید واگن های مترو اعلام کرده و سازمان برنامه بودجه آن را به وزارت کشور ابلاغ کرده است، اگر این اتفاقات محقق شود، سال طلایی برای حمل و نقل عمومی می شود؛ لازم به ذکر است که نتایج قراردادهای امسال در سال بعد مشاهده خواهد شد زیرا دولت در حال پرداخت مبلغی از محل تهاتر نفت است و ممکن است این فرآیند زمان بر شود.

با توسعه حمل و نقل عمومی تا چه میزان ترافیک پایتخت کاهش پیدا می کند؟

زمانی که برای نوسازی و بازسازی اتوبوس ها قراردادی بسته می شود پس از ۹ ماه کار شروع می شود، باید بپذیریم که کاهش ترافیک و رفع آن کار یک روز و یک شب نیست ، در ابتدا باید ناوگان حمل و نقل عمومی را به تعداد کافی برسانیم تا گستردگی لازم داشته باشد همچنین به نظر می رسد سال ۱۴۰۲ آغاز توسعه حمل و نقل عمومی است، ما باید برای مردم حق انتخاب قائل شویم یعنی خودشان تشخیص بدهند که از چه وسیله ای برای رفت و آمد استفاده کنند. مردم سفرهای خودشان را همیشه دارند و نمی شود جلوی آن ها را گرفت و این ما هستیم که باید ساختار ایجاد کنیم تا با افزایش سفرها شاهد انسداتد معابر و افزایش ترافیک نباشیم.

به بهبود ترافیک در سال جاری می توان خوشبین بود؟

قبل از هرچیز لازم است که مدیریت شهری که یک حمل و نقل عمومی قابل اعتماد برای مردم فراهم کند اما فعلا چشم انداز روشنی نمی بینیم و نیاز به برنامه ریزی های معینی دارد؛ ترافیک تهران واقعا کلافه کننده است و در سال جاری ما باید وضعیت بهتری را برای شهروندان فراهم کنیم، یکی از موضوعاتی که در کمیسیون حمل و نقل دنبال می شود سرویس مدارس استثنایی است که تا این لحظه هیچ کاری برای آن انجام نشده است و کاملا بلاتکلیف است؛ و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ به یک نتیجه ای برای سرویس دانش آموزان استثنایی برسیم.

انتهای پیام/

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 34862

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =