از تقاضای تحقیق و تفحص ۲۰ ساله از سازمان بازنشستگی تا تحویل سازمان بازنشستگی با ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: باید تحقیق و تفحص ۲۰ ساله از عملکرد سازمان بازنشستگی شهرداری تهران انجام شود.

به گزارش خبرنگار شهر، سید احمد صادقی در یکصد و چهلمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان بازنشستگی شهرداری تهران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ با بیان اینکه بر اساس مصوبه شفافیت باید کلیه گزارشاتی که قرائت می شود در سامانه شفافیت بارگذاری شود، اظهار کرد: هیات رئیسه شورا گزارشات را در اختیار شهرداری قرار دهد که در سامانه شفافیت بارگذاری شود و در دسترس قرار بگیرد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سازمان بازنشستگی شهرداری یکی از پرفسادترین سازمان ها در سال های اخیر بوده است، اظهار کرد: این سازمان شرکت های زیادی راه اندازی کرده و تهاترهای بی حساب و کتاب انجام داده و از طرفی آورده نهایی پرسنل شهرداری تهران لحاظ نشده است.

وی افزود: شهرداری تهران باید بابت ۲۰ سال گذشته به پرسنل گزارش دهد که چه میزان بیمه به صندوق بازنشستگی پرداخت کرده و این سازمان چه میزان دارایی دارد؛ این سازمان زیان ده بوده و اگر اقدامات عاجل انجام شود، ورشکستگی آن قطعی است.

صادقی با اشاره به وضعیت شرکت عمران سازمان بازنشستگی، خاطرنشان کرد: دریاچه خلیج فارس به مالکیت این شرکت درآمده و تمامی حساب های آن زیان ده بوده در حالی که قرار بوده به بازنشستگان سودرسانی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این شرکت حق واگذاری امور به سایر شرکت ها را ندارد، تصریح کرد: برای مثال ۱۹۰ میلیارد تومان دیون وجود دارد که وصول نشده اما حقوق و پاداش کاملاً پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: پیشنهاد من این است درخصوص ۶۰ شرکت فروشنده متعهد و نا مشخص بودن دارایی های این سازمان و درآمد واقعی آن، تحقیق و تفحق ۲۰ ساله از سازمان انجام شود.

صادقی با بیان اینکه ۱۸ ملک از املاک بیش از ۲۰ سال است که خریداری شده و هنوز اسناد آن منتقل نشده است، یادآور شد: پرسش ما این است که واگذاری اسناد چه میزان زمان می برد؟ این املاک مورد استفاده اشخاصی است که در گزارش به آن اشاره نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: سالها پیش برای تأمین ۱۰ دستگاه لوکوموتیو به ارزش ۲۸۴ هزار یورو قرارداد منعقد شده اما حتی یک دستگاه واگن نیز تحویل داده نشده است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۲ لیست مالیات ها درج شده که کاملاً پرداخت نشده و بالغ بر ۱۰۵ میلیاد تومان بدهی مالیاتی قطعی ثبت شده که برای سازمان مشکل ساز خواهد بود.

ناصر امانی دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز تأکید کرد: مشکل اینجاست که شهرداری بعضاً درست و یا غلط به هیات مدیره اجازه داده که در ۲ شرکت اصلی وابسته به سازمان شامل شرکت عمران تهاتر و شرکت عمرانی مناطق سرمایه گذاری کنند.

وی در ادامه یادآور شد: تمام مشکلاتی که در این شرکت تجمیع و به حساب های سازمان منتقل شده مربوط به این ۲ شرکت است که عملیات عمرانی برای مناطق انجام می دهد؛ باید ۲ گزارش برای صندوق و فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری های سازمان ارائه می شد.

امانی با بیان اینکه به هیچ وجه اینگونه نیست که سازمان بازنشستگی پرفسادترین سازمان باشد، خاطرنشان کرد: باید با احتیاط بیشتری در مورد این سازمان سخن گفت.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عملکرد تا سال ۹۵ قابل دسترس بوده اما پس از آن گزارشی وجود نداشته که بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد، یادآور شد: در بند یک برای سازمان بازنشستگی بر تعیین تکلیف مالیاتی تأکید شده که این موضوع منجر به مشکل در پرداخت حقوق بازنشستگان می شود و تقاضای من از شهردار این است که امور مالیاتی یک به یک شرکت ها، هرساله برطرف شود.

وی همچنین تصریح کرد: سازمان مکلف به جداسازی هزینه های مدیریت سرمایه گذاری و هزینه های جاری است و همچنین باید اطلاعات شفاف و جزئیات اسناد مربوط به معاملات با شرکت های مربوطه را تا پایان خرداد ماه گزارش دهد.

کاشانی تأکید کرد: سازمان مستندات قابل اتکا در خصوص واگذاری دو ملک فتح و دماوند مربوط به سال ۱۳۹۶ را ارائه کند و گزارش در مورد شرکت عمران تهاتر را نیز تا پایان خرداد ماه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه باید درخصوص قراردادهای منعقد شده در سالهای قبل تعیین تکلیف شود، گفت: باید اقدامات حقوقی و پیگیری اسناد دریافتنی وکالتی انجام شود و سازمان، مالکیت املاک واگذار شده را نیز تعیین تکلیف کند.

پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای سالهای ۹۶ تا ۹۹ عدم اظهار نظر در خصوص گزارش حسابرسی را داشتیم، اظهار کرد: این نشان می دهد که سازمان بازنشستگی مورد توجه نبوده و این سازمان پویا به یک نهاد فشل تبدیل شده است. امیدواریم با تلاش هایی که انجام می شود، سازمان به شرایط خوبی برسد.

سازمان بازنشستگی را با ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع تحویل گرفتیم

جواد مالکی مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران گفت: این سازمان بزرگ و پیچیده است و ۱۲ هزار بازنشسته دارد. مجموع این خانواده ۵۰ هزار نفر است که ۶ هزار نفر راننده خودرو سرویس شهر، ۵ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی حامیان و پنج هزار نفر  نیروی هادیان شهر زیر مجموعه این سازمان هستند.

وی افزود: املاکی که در تصرف شهرداری بوده به جای مطالبات به سازمان واگذار کردند که نمی توان سند دریافت کرد؛ برای مثال یک سال و نیم است که به دنبال سند گلاب دره هستیم که بیش از دو هزار میلیارد تومان ارزش دارد.

مالکی با بیان اینکه املاک سازمان بازنشستگی چهار هزار میلیارد تومان ارزش دارد، تصریح کرد: امیدواریم شورا کمک کند که املاکی که در تصرف شهرداری تهران داریم، بازگردانیم تا بتوانیم سرمایه گذاری کنیم؛ ما سازمان را با ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری منابع تحویل گرفتیم.

وی با اعلام اینکه ما ۶ هزار میلیارد تومان دارایی داریم که می تواند به ۲۰ هزار میلیارد تومان برسد، یادآور شد: اگر بتوانیم شرایط را ساماندهی کنیم و رو به جلو حرکت کنیم، وضعیت بدی نداریم.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با بیان اینکه ملک فتح ۲ معارض دارد که بارها طرح دعاوی کردند و رأی به نفع ما بوده است، اظهار کرد: این ملک نزدیک به هزار میلیارد تومان ارزش دارد و سند آن به نام سازمان است؛ مشکل ملک دماوند نیز رفع شده و در گزارش بعدی، نتایج اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۳۹۹ میلیارد تومان بدهی مالیاتی در سازمان ثبت شده بود، تصریح کرد: این رقم در هیات های رسیدگی به ۷۳ میلیارد تومان رسیده و پیگیری می کنیم که باز هم روند کاهشی داشته باشد.

مالکی با تأکید بر اینکه تمام مشکلات شرکت عمران تهاتر و شرکت عمرانی مناطق با شهرداری است، یادآور شد: آزادسازی املاک از سوی این شرکت انجام شده و شهرداری منتفع شده اما منافع ما باقی مانده است؛ شکایت های متعددی در مراجع قضایی داریم که به نتیجه برسد.

با کمک شهردار توانستیم روند را بهبود ببخشیم

وی با بیان اینکه ما پول سازمان حمل و نقل و ترافیک را برای واگن های مترو بازگرداندیم، خاطرنشان کرد: برخی موارد خارج از اختیار ماست و تورم منجر به ایجاد مشکل برای بازنشستگان شده اما با کمک شهردار توانستیم روند را بهبود ببخشیم.

مدیرعامل سازمان بازنشستگی شهرداری تهران با بیان اینکه اصلاح حساب با همکاری اداره کل امور مجامع انجام می شود، گفت: سازمان در سال ۱۳۵۴ تشکیل شده و مدت های زیادی کسورات به سازمان پرداخت نشده و به قیمت دفتری توسط برخی املاک بوده و در دهه ۷۰ بعضاً کسری های شهرداری را نیز پرداخت کرده اما به هر شکل در حال حاضر به دنبال پایداری منابع سازمان و تبدیل شرکت داری به سهام داری هستیم.

انتهای پیام/

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 34870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =