بسترسازی عقد تفاهم‌نامه میان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت بحران شهر تهران

جلسه مشترک مدیران آموزش و پرورش پایتخت و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با هدف هم‌افزایی بین دستگاهی و بسترسازی عقد تفاهم نامه برای ایمن‌سازی فضاهای آموزشی برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه که با حضور دکتر علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش شهرتهران، عباس زارع؛ مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران و جمعی از مدیران و معاونان برگزار شد.

علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، با تاکید بر اهمیت مدیریت بحران و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه، ضمن اعلام گزارشی از اقدامات و برنامه‌های انجام شده مشترک با آموزش و پرورش در خصوص ایمنی مدارس، طرح دوام دانش آموزی، طرح مدارس آماده، توضیحاتی در خصوص آموزش‌های رایگان در حوزه ایمنی برای دانش آموزان، کادر اجرایی مدارس و فرهنگیان شهر تهران ارائه داد و راه‌های همکاری مشترک را مورد بررسی قرار داد.

وی افزایش آگاهی افراد جامعه در خصوص حوادث و آموزش های ایمنی ویژه شرایط بحران را مهم برشمرد و گفت: اگر متاسفانه محیطی دچار حادثه شود، تا پیش از حضور تیم‌های امدادی، اگر دانش آموزان و کادر اجرایی مدارس، آگاهی کافی را داشته باشند می توانند اقدامات لازم را برای حفظ جان افراد و جلوگیری از آسیب داشته باشند. لذا می‌توان با ایجاد مدارس نمونه «آماده ایمنی و بحران» در زمینه دانش‌افزایی و آگاهی بخشی به دانش آموزان، فرهنگیان و والدین دانش آموزان بهره برد.

نصیری با تاکید بر نقش آموزش در پیشگیری از حوادث؛ خاطرنشان کرد: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران آمادگی این را دارد که با همکاری آموزش و پرورش؛ آموزش های رایگانی را در حوزه ایمنی، برای دانش آموزان، کادر اجرایی مدارس و فرهنگیان شهر تهران داشته باشد.

توجه جدی به موضوع HSE  در مدارس و پیگیری استفاده از ظرفیت فضای آموزشی مدارس برای اسکان اضطراری شهروندان در زمان وقوع بحران های احتمالی موضوعاتی دیگری بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.

به گفته نصیری‌ موضوع مدرسه ایمن از سه بعد سازه‌ای، غیر سازه‌ای و عملکردی برخوردار است که باید به هر سه بخش توجه شود.

بازسازی مدارس فرسوده شهر تهران نیازمند یک عزم ملی و اقدام جهادی است

در این نشست مشترک که با هدف هم افزایی میان دستگاهی برگزار شد، دکتر علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت با اشاره به موقعیت جغرافیایی کلانشهر تهران به عنوان پایتخت و همچنین وجود بیش از ۴ هزار مدرسه در شهر تهران، موضوع ایمنی مدارس را برای تامین امنیت مردم، مهم برشمرد و اظهار کرد: داشتن یک فضای خوب و ایمن آموزشی از الزامات است و با آنکه آموزش و پرورش شهر تهران در راستای بهبود وضعیت فضاهای آموزشی یک نهاد بهره بردار است، لذا به دلیل اهمیت موضوع؛ بازسازی مدارس فرسوده را از اولویت های اصلی نظام تعلیم و تربیت می دانیم.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل آموزش و پرورش برای همکاری با کارگروه تخصصی پشتیبانی و مدیریت منابع ستاد مدیریت بحران افزود: حادثه خبر نمی کند، به همین منظور می بایست پیش از وقوع حوادث طبیعی آمادگی کامل را برای پیشگیری از بحران داشته باشیم.

کریمیان با اشاره به اینکه تعدادی ازمدارس شهر تهران دارای قدمت بالا و نیازمند بازسازی هستند افزود: در شهر تهران مدارسی با قدمت‌های بالا داریم که بازسازی این مدارس مستلزم یک عزم ملی است تا در یک اقدام جهادی تمام فضاهای آموزشی فرسوده بازسازی شود که امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و ستاد مدیریت بحران بتوانیم یک فضای ایمن را برای فرزندان این مرزو بوم فراهم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره بر اهمیت ارتقای سطح همکاری‌های آموزش و پرورش با دستگاه ها و نهادهای دیگر، بر امضای تفاهم نامه همکاری میان آموزش و پرورش و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد.

آموزش‌های جذاب، پرمحتوا و کاربردی در زمینه افزایش سطح آگاهی افراد و همچنین برگزاری اردوهای آموزشی و دانش افزایی از دیگر تاکیدات کریمیان در این نشست بود که برای تحقق آن می توان از بستر شبکه آموزش دانش آموزی(شاد) استفاده کرد.

سالانه ساخت ١٠٠٠ کلاس درس، در دستور کار سازمان نوسازی است

در ادامه عباس زارعی مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: شهر تهران از لحاظ فضای آموزشی وضع مطلوبی ندارد؛ این در حالی است که سالانه ساخت ١٠٠٠ کلاس درس نیز در دستور کار سازمان نوسازی است. لذا تحقق این مهم نیازمند استفاده از ظرفیت‌های گوناگون برون سازمانی است.

وی با بیان اینکه تعدای از مدارس استان تهران نیازمند تخریب و تعدادی از مدارس هم نیازمند بازسازی است، رسیدگی به وضعیت مدارس شهر تهران را مستلزم توجه ویژه دانست و از مولدسازی و ارتقای سطح آموزش‌های ایمنی در مدارس؛ به عنوان راهکار موثری در خصوص پیشگیری از بحران یاد کرد.

انتهای پیام/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 35202

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =