۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 35378

نگاهی گذرا به بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری‌تهران

امیر شهرابی- مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران
نگاهی گذرا به بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری‌تهران

بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری‌تهران با اعتبار ۷۵هزار و ۹۹۰میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید. بودجه سال آتی شهرداری تهران در مقایسه با بودجه مصوب سال ۱۴۰۱(۵۰۳۷۰ میلیارد تومان) رشد ۸/۵۰ درصدی داشته است؛ رشدی که در قاعده و شکل برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران (۱۴۰۴-۱۴۰۱)، تغییر در سطح شاخص عمومی قیمت‌ها، نوسانات اقتصادی و نیز رفع مسائل کلیدی شهر در چارچوب وظایف و تکالیف مدیریت شهری اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران در مقایسه با سال‌های قبل به‌لحاظ ساختاری- شکلی و محتوایی تغییراتی داشته و از ویژگی‌هایی برخوردار است که به شفافیت، انعطاف‌پذیری و انطباق‌پذیری بودجه با برنامه کمک کرده است. از مهمترین مشخصه‌های بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ می‌توان به تهیه و تنظیم سه‌سطحی بودجه (سطح ۱ بودجه عمومی و مرسوم شهرداری، سطح۲ در قالب تبصره ۲۰ با حدود ۱۹هزار میلیارد تومان اعتبار و ۱۸ کلان پروژه و سطح ۳ تامین مالی شهرداری از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی و در قالب ۴۹ پروژه تبصره ۱۹)؛ تصویب پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به منظور محقق ساختن اهداف تعیین شده در برنامه چهارم (۱۴۰۴-۱۴۰۱)؛ تصمیم‌گیری در ارتباط با بخشی از پروژه‌های شهری با بهره‌گیری از نظرات و پیشنهادات شهروندان تهرانی و در قالب طرح "من شهردارم"؛ تلاش بر توزیع عادلانه و اطلاعات محور اعتبارات هزینه‌ای و سرمایه‌ای مستمر با هدف تحقق عدالت شهری و کاهش فاصله شکاف شمال و جنوب شهر؛ توجه به ملاحظات فنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، زیست‌محیطی، پدافند غیرعامل و عدالت در تعریف پروژه‌های جدید؛ بیان ساده منابع و مصارف بودجه و انتشار عمومی بودجه مصوب شهرداری تهران با هدف ارتقای مقایسه‌پذیری و اعتبارات واحدهای اجرایی شهرداری و نظارت شهروندان و بازنگری در نظام بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها با هدف قابلیت پیگیری نحوه استفاده از منابع شهرداری در این واحدها اشاره کرد.

نگاهی به کلیات بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ حاکی از این است که از مجموع افزایش تقریبی ۵۱درصدی منابع سال آتی (بودجه مصوب) بیشترین رشد مربوط به بخش درآمدی با ۵۲ درصد افزایش بوده است. همچنین رشد منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی به ترتیب ۵۴ و ۳۵ درصد در سال ۱۴۰۲ است.

در بخش مصارف بودجه اعتبارات هزینه‌ای شهرداری‌تهران در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲۷ درصدی به ۳۴۴۸۸ میلیارد تومان رسیده است. اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در بودجه مصوب ۱۴۰۲ برابر با ۳۵۷۳۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۲ درصدی مواجه بوده است. اعتبارات تملک دارایی‌های مالی نیز با ۵۷۶۶ میلیارد تومان ۸/۴ درصد در مقایسه با بودجه مصوب ۱۴۰۱ افزایش داشته است. میزان افزایش چشمگیر اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (۱۰۲درصد) اراده مدیریت شهری در دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران برای ایجاد زیرساخت‌ها و بهبود سرانه‌ها با تاکید بر مسائل و موضوعات کلیدی کلانشهر تهران را به تصویر می‌کشد.

حل مسائل کلیدی کلانشهر تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک و بهبود و عبور و مرور مهمترین دغدغه مدیریت شهری در تصویب مصارف بودجه مصوب ۱۴۰۲ بوده است؛ به گونه‌ای که اعتبارات این بخش با افزایش ۱۰۳درصدی در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ به رقم ۳۳هزار و ۷۴۱ میلیارد تومان رسیده است.

در راستای حل مشکلات اساسی کلانشهر تهران شورای شهر تهران در چارچوب سیاست‌های حمایت از حمل‌ونقل عمومی و کمک به کاهش آلودگی هوا با بررسی جامع لایحه بودجه شهرداری، سهم ماموریت حمل‌ونقل و ترافیک در لایحه ارائه شده (۲۵هزار و ۵۵۳ میلیارد تومان) را ۸۱۸۸ میلیارد تومان افزایش داد. انتظار می‌رود با افزایش اعتبارات در این بخش شاهد تحولات عمیق و گسترده‌تری در سال ۱۴۰۲ در بخش حمل‌ونقل عمومی شهر تهران باشیم.

همچنین در بودجه سال ۱۴۰۲ با هدف ارتقای زیست‌پذیری شهر تهران و تمرکز بر ارتقای زیرساخت‌های این بخش رقمی بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است که بودجه مصوب این بخش در مقایسه با سال قبل از رشد ۳۲درصدی برخوردار بوده است. گفتنی است اعتبارات این بخش مرتبط با امور نگهداشت، ارائه خدمات ضرورتی و اجتناب‌ناپذیر، رفت‌وروب و فضای سبز و... می‌شود.

در بودجه مصوب سال ۱۴۰۲ برای موضوعاتی نظیر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، توجه به اقشار آسیب دیده اجتماعی و در معرض آسیب، توانمندسازی و آموزش شهروندی، زنان سرپرست خانوار، توجه به اوقات فراغت، گردشگری، ورزش و نشاط اجتماعی در ذیل ماموریت اجتماعی و فرهنگی با اختصاص اعتباری به مبلغ ۷۶۴۷ میلیارد تومان در کانون توجه بودجه مصوب قرار گرفته است.

ایمنی شهری و بافت فرسوده از دیگر موضوعاتی است که در برنامه چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران و بدنبال آن بودجه سال ۱۴۰۲ مورد توجه قرار گرفته است. این بخش با اعتباری بالغ بر ۶۶۱۵ میلیارد تومان و رشد ۲۳درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ برای موضوعاتی نظیر ایمن‌سازی و کاهش خطرپذیری شهر و نوسازی بافت فرسوده و تاریخی به تصویب رسیده است.

انتهای پیام/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 35378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =