به گزارش خبرنگار شهر، ظهر امروز -یکشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲- علیرضا زاکانی شهردار تهران با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران، پاسخگوی سوالات اعضای شورا بود. زاکانی پیرامون اظهارات مهدی اقراریان عضو شورا در رابطه با ترمینال شرق گفت: ترمینال شرق قراردادش بسته شده و پیمانکار آن مشخص است و عملیات احداث آن از هفته بعد آغاز میشود
میتوانستیم با اقدامات نمایشی خیلی سریع ترمینال شرق را راهاندازی کنیم
وی افزود:در رابطه با ترمینال شرق به دنبال انجام کارهای نمایشی نبودیم وگرنه میتوانستیم با احداث ۴ آسانسور این ترمینال را راه اندازی کنیم. سال گذشته نیز عدهایبه دنبال تملک با قیمت پایین این ترمینال بودند اما ما نسبت به اموال شهر تهران حساسیت داریم و بهرهبرداری از این ترمینال مهم را اکنون به مجموعه شهروند دادهایم.
شهردار تهران در رابطه با اضافه شدن موتورهای برقی به ناوگان حملو نقل عمومی شهر تهران نیز گفت: در رابطه با ساخت موتور برقی باشرکت مپنا و وزیر صمت جلسه داشتیم و این وزارت خانه متعهد شد ساخت موتور برقی را پشتیبانی کند. ورود ۵۰ هزار موتور کار به ناوگان تهران را در برنامه داریم و در برنامهای سه ساله این رقم باید به ۴۰۰ هزار تا برسد، در تولید موتور کار بناست صندوق بازنشستگی شهرداری سرمایه گذاری کند تا با این کار هم درآمد پایدار برای شهرداری داشته باشیم و هم سرمایه صندوق بازنشستگی نیز ارتقا پیدا کند.
۱۰همت از بدهیهای برجای مانده شهرداری به بانکها را سال قبل پرداخت کردیم
زاکانی در واکنش به اظهارات پرویز سروری گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه مالی دارد و اظهار داشت:۷۲ همت سال گذشته برای شهر تهران در آمد کسب کردیم، ۱۰ همت از بدهیهای برجای مانده شهرداری به بانکها را پرداخت کردیم و شب عید ۲۶۰۰ میلیارد تومان از معوقات باقی مانده از پیمانکاران شهرداری را به آنها پرداخت کردیم، این اقدامات مالی در تاریخ شهرداری بی سابقه است.
۲۵۰ میلیارد تومان قسط اولیه اورهال را فروردین پرداخت کردیم
زاکانی در پاسخ به موارد طرح شده توسط نرجس سلیمانی پیرامون اورهال واگنهای مترو افزود:اورهالی که اکنون دارد انجام میشود بی نظیر است زیرا در آن تمامی سیستمها بهروز رسانی میشود و دستگاههای اورهال شده هیچ تفاوتی با دستگاه نو ندارد. در همین رابطه ماه گذشته نیز ۲۵۰ میلیارد تومان قسط اولیه اورهال را پرداخت کردیم.
ساعتی ۴۰۰ تن تولید آسفالت
وی در ادامه تاکید کرد:برای آسفالت ده درصد معابر شهر یک میلیون و هفتصد هزار تن آسفالت نیاز داریم، در حالیکه چنین ظرفیتی پیش از این وجود نداشت، برای تحقق اهدافمان کارخانه ای احداث کردهایم که آلایندگی آن کمتر از یک اتوبوس است و ساعتی ۴۰۰ تن نیز تولید آسفالت دارد هم چنین یک کارخانه در شرق و یک کارخانه در غرب تهران نیز احداث شدهاست.
شهردار تهران در پاسخ به نکات مطروحه از سوی تشکری هاشمی دیگر عضو شورای شهر گفت: ما در تهران به دنبال ایجاد تحول هستیم و تعدد اهداف نداریم. در مسیر تحولی خود نمیتوانیم تنها به یک مورد خاص توجه کنیم و سایر موارد را فراموش کنیم.
زاکانی در ادامه با تایید سخنان تشکری افزود: فعالیتهای توسعهای مترو هزینه بر است اما با این وجود امسال می خواهیم ۱۳ ایستگاه افتتاح کنیم، با بودجه ده هزار میلیارد تومانی که امسال برای مترو در نظر گرفته شده است تنها میتوان ۷ کیلومتر مترو را توسعه داد به همین جهت برای حل چالش مالی ۴ خط جدید مترو تهران از طریق مشارکت تامین مالی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بناست خط ۸ مترو تهران با همکاری شرکت مپنا توسعه یابد.
زاکانی درباره ساماندهی موتورسیکلتهای تهران هم تصریح کرد: مطابق آمار اکنون دو و نیم میلیون موتور با پلاک تهران فعال است. برای ساماندهی موتورسیکلتهای سطح شهر در دو جلسه شورای ترافیک بحثهای خوبی صورت گرفت که بهترین راهکار عملیاتی در این رابطه توسعه موتورهای برقی است.
امسال چالش تامین مالی خرید اتوبوس نداریم
زاکانی در ادامه پیرامون توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی نیز افزود: سال قبل افزودن ۲۰۰۰ اتوبوس و واردات ۱۰۰۰ دستگاه به ما تکلیف شده بود، با وجود انجام تعهدات مجرای تحویل دهنده نتوانست ۲۰۰۰ اتوبوس را در اختیارمان قرار دهد.امسال اما روی پای خودمان ایستادهایم و با دو شرکت عقاب قرارداد بستهایم، امسال دیگر چالش تامین مالی خرید اتوبوس از سمت مجموعه شهرداری وجود ندارد و مطابق قرارداد اگر خودروسازان تعهدات خود را انجام ندهند مشمول جریمه میشوند.
زاکانی در پاسخ به مطالبه علوی دیگر عضو شورا افزود: مطالبه آقای علوی در رابطه با منابع انسانی صحیح است و مدیران باید اطلاعات بیشتری به منابع انسانی خود بدهند.
شهردار تهران در پاسخ به شربیانی پیرامون انجام تعهدات دولت در رابطه با واگنهای مترو افزود:دولت وظیفهاش را در رابطه با واگذاری ۶۳۰ واگن مترو به درستی انجام دادهاست و انشاالله در جلسهای که عصر امروز با اعضای دولت در همین رابطه داریم پرونده این موضوع نیز بسته میشود.
وی پیرامون اقدامات صورت گرفته در رابطه با حوزه عفاف و حجاب گفت: از ۵ ماه گذشته کار ایجابی در رابطه با مساله حجاب را در ایستگاههای مترو آغاز کردیم و مطابق قوانین کشور در این رابطه پیش می رویم، مواجهه یگان حفاظت شهرداری با بی حجابان در قدم نخست اطلاع رسانی سپس تذکر و سپس ممانعت از ورود به ایستگاههای مترو است.
در یکسال گذشته ۵ هزار معتاد متحاهر را ساماندهی کردیم
زاکانی در ادامه به انتقادات مهدی عباسی مبنی بر خلقالساعه و غیردقیق بودن تصمیمات شهرداری گفت: ما برای یافتن راهحل مشکلات شهر هر هفته به دانشگاهها میرویم یا نخبگان دانشگاهی در ارائه راه حل توجه لازم را ندارند یا آقای عباسی از بحثهای صورت گرفته بیخبرند.
وی در ادامه پیرامون مساله ساماندهی معتادان متجاهر نیز افزود: پیش از این هیچ شهرداری زیر بار مسیئولیت یک معتاد نمیرفت، ولی ما در یکسال گذشته ۵ هزار معتاد را در ۱۱ یاور شهر ساماندهی کردهایم و در آینده نزدیک نیز ظرفیت برای ساماندهی ۲۵۰۰ معتاد دیگر ایجاد خواهیم کرد. در رابطه با مساله کودکان کار متولی اصلی سازمان بهزیستی است و شهرداری در این زمینه هیچ وظیفهای ندارد، اما با رایزنیهای صورت گرفته بناست این موضوع در دولت ذیل ماده ۱۲۷ قرار گیرد و وظیفه اصلی ساماندهی کودکان به شهرداری محول شود.
انتهای پیام/
نظر شما