با انضباط مالی،مشارکت و مولدسازی منابع مالی تامین می‌کنیم نه با شهرفروشی/رعایت حریم بانوان در مترو درخواست شهروندان بود/بازنگری در خطوط بی‌آرتی؛ امسال

در آستانه بیستمین ماه از فعالیت مدیریت شهری ششم، دومین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار پایتخت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی صبح امروز- دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲- در کوشک باغ هنر تهران به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد.

علیرضا زاکانی در ابتدای سخنان خود گفت: امروز دقیقا ۲۰ ماه است که در شهرداری تهران مشغول به خدمات رسانی هستیم و امروز پیرامون عملکرد و افق های فراروی شهر و مدیریت شهری و شهروندان سخن خواهیم گفت.

وی افزود: اگر سه گانه شهر، مدیریت شهری و شهروند را در نظر بگیریم آنچه که اهمیت ویژه ای دارد شهروندان هستند که هم از شهر به بهترین نحو بهره بگیرند و هم مدیریت شهری در کمال خدمت گزاری آنها آسایش و آرامش را فراهم کند.

زاکانی با بیان اینکه ۲۰ ماه پیش که شهر تحویل گرفته شد عملاً تمام پروژه های عمرانی خوابیده بود، تصریح کرد: حتی روی پروژه های عمرانی گذشته نیز خاک ریخته بودند و اساسا پل ها از زیر خاک بیرون کشیده شد. می‌گفتند شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و نمی توان انتظار کار عمرانی از شهرداری داشت و در کنار این شرایط شهر از فرسودگی رنج می برد. ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار در شهر وجود داشت که در حال  افزایش بود.

تهران را در شرایطی تحویل گرفتیم که زنگ خطر در شهر به صدا درآمده بود

وی با بیان اینکه زیرساخت های شهری فرسوده بود، یادآور شد: ۷۰ کیلومتر معابر برای حمع آوری آبهای سطحی نیاز بود که ۵۳۰ کیلومتر اجرا شده بود و مشکلات موجود حکایتی از به صدا درآمدن زنگ خطرها بود و شهر نیاز به بازبینی داشت.

شهردار تهران با اشاره به مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و بد مسکنی در پایتخت، تصریح کرد: طبق آمار مهاجرت معکوس در تهران شکل گرفت و در سال ۱۴۰۰ طبق برآوردها استان البرز شاهد بیشترین مهاجرت از شهر تهران بود که عدد اسفناکی است.

زاکانی با بیان اینکه این اتفاقات در کنار بی عدالتی و فاصله بسیار زیاد شمال و جنوب حکایت از این داشت که باید کار بزرگ و تحولی در دستور کار باشد، گفت: کنار موضوعات شهر، پرونده های بسیاری از بدمسکنی شامل محله اسلام آباد، ده ونک، کن و نفرآباد به عنوان زخم های کاری شهر را شاهد بودیم. خیابان قزوین، دماوند و فداییان اسلام نیز صورت شهری را بر هم زده بود و باید کار بزرگی برای تهران تعریف می شد.

۹۹ درصد ون‌های پایتخت در آغاز دوره جدید مدیریت شهری فرسوده بود

زاکانی در ادامه گفت: نکته دیگر امکانات شهرداری بود که فرسوده بود و مثلا در حوزه حمل و نقل کمبود و فرسودگی داشتیم،  در ۷ خط مترو ۲۵۰۰ واگن لازم داشتیم درحالی که الان ۱۵۰۰ واگن داریم  و عدد زیادی از واگن ها  نیازمند بازسازی کلی است که این کار در دست اقدام است. همچنین از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید می داشتیم، در سال ۹۶ حدود ۳۴۶۰ اتوبوس تحویل مدیریت شهری وقت شد و عددی که به ما تحویل شد ۱۸۵۰ اتوبوس بود. از ۶ هزار ون ۹۹ درصد فرسوده بود و اساسا ارائه خدمت در شهرداری بسیار سخت شده بود و آنچه که آزار دهنده بود نارضایتی مردم از ارائه خدمات بود.

 در آغاز مدیریت شهری ششم بدهی شهرداری حدود ۷۰ هزار میلیارد شده بود

وی ادامه داد: حدود ۷۰ هزار میلیارد بدهی ما بود و بزرگترین دغدغه شورای شهر عبور از این بدهی بود، حتی شهردار قبل تهران به صراحت بیان کرده بود که نمی توان توقع کارهای بزرگ از شهری که چنین بدهی بزرگی دارد - البته ایشان ۵۰ هزار میلیارد تومان را بیان کرده بود- داشت؛  موضوعاتی از این دست روی میز مطرح بود.

رویکرد ما نگاه توامان به روح و جسم شهر است

شهردار تهران بیان کرد: در دوره قبل دوستان علاقمند بودند که تهران را گران اداره کنند و همین مستله باعث شده بود که مهاجرت معکوس صورت بگیرد. این ها آن چیزی بود که تحویل مدیریت شهری فعلی شد؛ آنچه که دریافتیم و آنچه که میراث ما بود بخش خوب و بد دارد و بر همین اساس مسیر جدیدی برای خودمان انتخاب کردیم.

وی افزود: یکی از ویژگی های این دوره یک نگاه زیست بوم وار  به کل شهر و در هم تنیدگی همه موضوعات شهر و ارائه راه حل برای آن است و رویکرد ما نگاه توامان به روح و جسم شهر است و باید همه مسئولیت های شهر را به عهده بگیریم.

به استقبال نقد می‌رویم زیرا حق اشتباه کردن نداریم

زاکانی با بیان اینکه ماحصل تغییرات رویکرد تبدیل به یک سند جامع شد، اظهار کرد: هر هفته در دانشگاه ها با روسا و اساتید جلساتی را داریم و به یک نوعی آنچه به عنوان رویکرد و کلان پروژه ها داریم را مطرح می کنیم و به بحث می گذاریم. ما به استقبال نقد می رویم چراکه حق اشتباه کردن نداریم.

وی با بیان اینکه می خواستیم شهرداری را به یک نهاد خدمات رسانی اجتماعی و تکیه‌گاه مردم تبدیل کنیم، یادآور شد: سعی کردیم توسعه شهر با محوریت حمل و نقل و ایجاد محله های الگو را داشته باشیم و تحول در سبک زندگی شهر را نیز بر اساس مشارکت نخبگان گذاشتیم. تحول دیگر ما نیز توسعه فناوری است.

احداث شهرک فناوری در پایتخت 

وی با بیان اینکه ۲۰۰ هکتار در نظر گرفته شده تا شهرک فناوری به عنوان یک نمونه بی همتا در شهر احداث شود، گفت: به دنبال این بودیم که سه ناحیه هوشمند در شرق، غرب و مرکز داشته باشیم و هویت های فناوری، اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم.

تحقق ۱۴۳ درصدی بودجه ۱۴۰۱

شهردار تهران با اشاره به خروج از تنش مالی در هفته اول کار شهرداری، گفت: سال ۱۴۰۱ با وجود افزایش ۱۳ همتی بودجه ۱۴۳ درصد تحقق بودجه داشتیم. تمام پروژه های شهر فعال شد و یک پروژه نیست که طراحی شده باشد و اجرایی نشده باشد مانند آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی که همه مجددا فعال شدند.

وی افزود: ۱۰ ایستگاه و ۳۳ کیلومتر مترو تاکنون به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر مترو به بهره برداری می رسد. طرح های ناتمام از طریق مشارکت و مولدسازی پیش می رود و طرح های ۲۰ ساله در کمتر از ۶ تا ۷ سال به پایان می رسد.

زاکانی با اشاره به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان از دیون در سال ۱۴۰۱، گفت: سعی کردیم با مراوده مسیر درستی را برویم.

تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می شود

وی ادامه داد: محلات ما در کمیسیون ماده پنج مصوب شد و بعد از ۱۰ سال رشد صدور پروانه را داشتیم و بیش از ۱۰ هزار فقره پروانه در سال قبل صادر شد. ضمن اینکه تونل دو طبقه ۹ کیلومتری شهید متوسلیان از ماه آینده وارد مناقصه می شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص ساخت معابر گفت: ما تهران را به سمتی می بریم که شهر انسان محور از طریق مناسب سازی باشد و از مسیر هوشمند سازی تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهیم که در این راستا امروز سه آزاد راه ساخته می شود.

زاکانی با بیان اینکه پروژه شهید بروجردی در فاز اول امسال به بهره برداری می رسد، یادآور شد: ما پروژه های بزرگی داریم که چندین هزار میلبارد تومان اعتبار به خود اختصاص داده اند. پروژه شهید شوشتری ۶ هزار میلیارد تومان و پروژه شهید بروجردی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه هزینه تونل شهید متوسلیان۳۰ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: رینگ شمالی تهران نیز وارد فاز مطالعاتی می شود و در حقیقت امسال ظریفت های فوق العاده بالایی را از لحاظ بزرگراهی و آزادراهی داریم.

رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده 

زاکانی عنوان کرد: در آستانه یک حرکت و کارکردهای بزرگی هستیم و ناظر به گذشته در این ۲۰ ماه پاسخگو هستیم؛ ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان امکانات مان را پس گرفتیم و پروژه های بزرگی داریم که براساس آن بتوانیم چند ده هزار میلیارد تومان امکانات شهر را باز پس بگیریم، همچنین تهدیدات شهر را به فرصت تبدیل کردیم مانند نوسازی بافت فرسوده. بدهی شهر را اهرم تحول می‌دانیم و می توانیم به میزان تسویه بدهی از بانک ها تسهیلات بگیریم و از بعد ایمنی ناظر به سه گسل با استحکام بخشی عامل خطرزا را از بین ببریم. بر همین اساس ۶۸ درصد در بخش بافت فرسوده افزایش صدور پروانه داشتیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یکی از اهدافی که دنبال می کنیم کاهش الاینده ها و عبور از سوخت های فسیلی برای استفاده برق و رنج کمتر شهر از الودگی هواست، گفت: اگر این الاینده ها نباشند شهر ما شهر خوبی است و در این راستا هدف گذاری ما ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی است و امسال ۵۰ هزار دستگاه عملیاتی می شود. بیشترین تردد توسط موتورهای کار انجام می شود و آلایندگی با این طرح کاهش خواهد یافت.

ورود ۱۰۰ اتوبوس برقی تا سال آینده

وی افزود: با وزیر نفت صحبت کردیم که از تبصره ۱۲ به عنوان مقدمه ظرفیتی استفاده کنیم و به دنبال راهکارهای قانونی هستیم که به عنوان پیش پرداخت کاهش مصرف سوخت استفاده کنیم و تهران را از این شرایط خارج کنیم. ۱۰۰ اتوبوس برقی ۹ متری را نیز در نظر داریم که امسال و سال آینده وارد ناوگان کرده و به شهر خدمات رسانی کنند تا از این وضعیت آلودگی هوا خارج شویم.

دو سوم از حجم آسفالت برای معابر درجه دو و سه استفاده می‌شود 

وی با پرداختن به تولید آسفالت و اهمیت آن در بهسازی معابر گفت: کارخانه های بسیار مدرنی در بخش اسفالت وارد کردیم، ظرفیت سال ۱۴۰۰ تولید حدود ۵۴۰ هزارتن بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد ۷۵۰ هزارتن و امسال هدف گذاری ما ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تن آسفالت است، همچنین ۱۲ معبر بزرگراهی را در ۶ ماه اول امسال آسفالت می کنیم و دو سوم حجم آسفالت مان را برای معابر درجه دو و سه در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه طبق طرح تفصیلی نزدیک به ۱۴ منطقه بارگذاری قدرالسهم طرح را ندارند، اظهار کرد: باید پژوهشگران دقت خود را افزایش دهند؛ برخی از مناطق از آسیب های زیست محیطی در رنج هستند و از سرانه های هفت گانه ۶ سرانه را ندارند و نمی توان در آن فضاها بارگذاری کرد.

وی افزود: تهران یک سری زمین های ذخیره شهری دارد و اگر بتوانیم بافت فرسوده به کار بگیریم و ما به ازای شهرک ها سرانه ایجاد کنیم، دغدغه ها برطرف خواهد شد. نمی توان یک بعدی نگاه کرد و ما همه این مسائل را مرور می کنیم. 

زاکانی تاکید کرد: ساخت و ساز و توسعه تهران مبتنی بر الگوهایی خواهد بود که سرانه های محیط زیستی و بهبود بخش را داشته باشد و دغدغه ها را برطرف کنیم.

شهردار تهران گفت: امیدواریم نوع بارگذاری ها به سمتی برود که نیاز شهر جبران شود و در محیط هایی باشد که از لحاظ بافت فرسوده تنش زا هستند اما این اقدام با کیفیت و نگاه از قبل طراحی شده خواهد بود.

با انضباط مالی، مشارکت و مولدسازی منابع مالی را تامین می‌کنیم نه با شهر فروشی

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو تهران درباره تأمین منابع در شهرداری گفت: از انضباط مالی استفاده می کنیم و اقدام اول ما از تنش مالی در آمدن به واسطه انضباط مالی و تبدیل ۱۲۰۰ حساب به خزانه واحد بود. همچنین در تصمیمات کمیسیون ماده پنج سراغ طرحهای موضوعی و موضعی رفتیم. مثلا در نفر آباد به سراغ ساخت یک فضای الگو رفته ایم و این نگاه نیز برای ما درآمد زا است. در خصوص مولد سازی امکانات مان نیز به هیچ وجه امکانات مان را خام نمی فروشیم و بارگذاری و مولدسازی منابع را برای پروژه ها استفاده می کنیم.

وی افزود: همچنین از طریق مشارکت نیز سرمایه برای شهر می آوریم و درآمد مان بسته به نوع خلاقیت و نوع فعالیت مان است، نه از طریق شهر فروشی؛ اینکه شهر گران است نیز باید اعلام کنم که تلاش ما این است که شهر ارزان شود ، ۳۰۰ میادین و بازارچه داریم که اگر اینها نبودند معلوم نیست چه اتفاقی می افتاد، یا فروشگاه شهروند ما. در اقدامات مسکن به سمت اجاره داری و فروش متری مسکن می رویم تا یک افق ایجاد کنیم و به سمت کنترل و کاهش قیمتها برویم؛ در باره فقر و تبعیض نیز مردم فقر را می توانند تحمل کنند اما تبعیض را خیر و حتما مسأله تبعیض را پیگیری می کنیم.

طراحی نرم‌افزاری برای ساماندهی دستفروشان در دستور کار 

شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما توضیح داد: در باره انبار نفت شهران در جلسه اخیر با وزارت نفت رایزنی نداشتیم. درباره ساماندهی دستفروشان ما قائل هستیم که برای آنها منعی نداشته باشیم، اما آنها هم حق نداشته باشند مردم را اذیت و معابر را ببندند، بر همین اساس تلاش کردیم جایی را برای آنها در نظر بگیریم . فراتر از آن اگر دستفروشی بخواهد مزاحمت را برای مردم ایجاد کند منع دارد و در این موضوع مواجهه منطقی را در دستور کار قرار دادیم که آن ساماندهی و خدمت دهی از طریق پارک ها و میادین و طراحی بازارچه ها بود . به علت تنوع کار این اقدامات خوب پیش نرفت و به همین دلیل الان یک نرم افزاری طراحی شده و در حال تکمیل شدن است که بتوانیم کلیه دستفروشان را ساماندهی کنیم و بدانیم که چه کسی چه چیزی می فروشد و حیطه و حدود آنها نیز مشخص می شود. امیدواریم در نیمه اول امسال شاهد رونمایی از این نرم افزار باشیم.

در موضوع خواهرخواندگی با شهرهای مختلف محدودیت نداریم، اما به شرط مواجهه غیر سیاسی و منطقی

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار سی بی اس در خصوص اینکه برنامه ای برای مراوده و رایزنی با شهرهایی مانند نیویورک و لس آنجلس که مشکلات مشابهی مانند تهران دارند، درنظر دارید که شاید باعث کاهش تنش با آمریکا و آزادی زندانیان شود، گفت: ما محدودیتی نداریم اما شرط آن مواجهه منطقی و درست و عادلانه با موضوع است، روزی که آمریکا ما را تحریم کرد شرکت نیسان در ایران بود و شهردار نیویورک نیسان را تهدیدکرد و این شرکت از ایران رفت؛ این محدودیت ها از سمت امریکا اعمال می شود. ما خواهرخواندگی خودمان را با شهرهای مختلف داریم و محدودیتی نداریم. اما شرط آن مواجهه غیر سیاسی و منطقی و درست است. با این رویکرد ما می توانیم از آنها کمک بگیریم و به آنها در مسائل مختلف کمک کنیم . 

۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم

وی در بخش بعدی پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران با بیان اینکه ما ۲۰ هزار میلیارد تومان اموال شهرداری را بازگرداندیم، گفت: بخشی از فساد مربوط به بخشی است که مال ما را بردند و ما مسیری را دنبال می کنیم که اموال را بازگردانیم.

وی با اعلام اینکه از ۴۸ مشارکت انجام شده در گذشته، ۴۷ مشارکت منجر به شکست شده است، خاطرنشان کرد: ما به دنبال بازپس گیری این اموال هستیم؛ یک مورد از این اموال به اندازه نیمی از بودجه امسال شهرداری است و تلاش می کنیم بازگردد. ما سر خود را بالا می گیریم و اموال را بازمی‌گردانیم چون حق مردم است.

 تا خردادماه تمام فرایندهای صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی می‌شود

وی افزود: بخشی از فساد نیز در حوزه های قراردادی و شهرسازی است که بهترین راه سیستمی کردن کار و شفاف سازی قراردادهاست که در این مسیر تا خردادماه تمام فرایندهای صدور پروانه و نظارت فنی الکترونیکی خواهد شد و روند ما در این مسیر پیشگیری است.

زاکانی با بیان اینکه برخی مفسده ها خرد است، یادآور شد: روش ما در این مسیر آموزش، آگاهی بخشی و برخورد با موضوعات است و به جای اینکه چشم خود را ببندیم، برخورد می کنیم اما علاقمند به علنی شدن آن نیستیم که در مسیر خدمات رسانی به اعتماد مردم آسیب زده نشود. سعی می کنیم کمتر شعار بدهیم و بیشتر عمل درست انجام دهیم چون حیثیت افراد و اموال شهر مطرح است.

در بورس تا ۳۰ درصد به نفع شهرداری خرید می کنیم

شهردار تهران با اعلام اینکه دو ملک در بورس برای اولین بار عرضه شد، خاطرنشان کرد: ما در بورس ۲۵ تا ۳۰ درصد به نفع شهرداری خریداری می کنیم و امکانات را همچون میلگرد و سیمان را از این محل می‌خریم و فروش را نیز در همین فضا دنبال می کنیم و ماه ها برای این امر تلاش کردیم.

شهردار تهران با بیان اینکه یک مجموعه، ملک ما را بلافاصله پس از عرضه در بورس مصادره کردند، یادآور شد: سال گذشته موفقیت چشمگیری در دادگاه و مراجع قضایی داشتیم؛ اگر اینگونه باشد آسیب پذیری ایجاد می شود که اموال را بردارند و کنترلی روی آن نداشته باشیم.

برای احداث ۴۷۰ هزار واحد مسکن تفاهم‌نامه نوشته‌ایم 

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص موضوع مسکن و به نتیجه رسیدن اقدامات در این حوزه یادآور شد: سال گذشته قرارگاه جهادی مسکن را ایجاد کردیم، با وزارت راه جلساتی داشتیم و قرار شد ما کمک کنیم. بالغ بر ۴۷۰ هزار واحد تفاهم نامه نوشتیم و ۳۲ هزار واحد برای خود شهرداری در ۲۲ منطقه دنبال شد که برخی از آنها در مسیر ساخت است و برخی ها معطل موضوع شهرک الگو بود که در فروردین این الگو در آمد و اولین شهرک در منطقه ۱۹ بارگذاری می شود. دومین شهرک الگو در منطقه ۲۱ با ۶۰ هکتار بارگذاری می شود، از این ۳۲ هزار واحد بخشی برای پرسنل خودمان است و بخشی برای اجاره داری و بخشی نیز برای فروش متری است؛ در دولت بحث اجاره داری مطرح است و مسیری که دنبال می شود این است که نقش ممتازی را به شهرداری بدهند و در واقع مقدمه این کار مهیا است. 

شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل می شود، بلکه قوی تر می‌شود

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا با اشاره به وضعیت شرکت کنترل ترافیک تهران خاطرنشان کرد: ما در مجموعه شهرداری به واسطه تنوع کار باید تخصصی ‌کار کنیم. در غیر این صورت نمی توانیم خدمت مناسبی ارائه دهیم؛ شرکت کنترل ترافیک یک شرکت بزرگ است و بخش نگهداری از فیبر و همه دوربین ها را به او سپرده بودند لذا با کمبود دوربین و اختلال مواجه بود و با توجه به اینکه در خردادماه سال قبل شرکت کنترل ترافیک و فاوا آسیب دید، طرحی نو را در نظر گرفتیم و توسعه خطوط فیبر نوری را در نظر گرفتیم و اینترنت ارزان و پایدار و پر سرعت را دنبال کردیم که در این راستا جلساتی برگزار شد.

وی افزود: ۱۸۰۰ کیلومتر فیبر در شهر وجود دارد. سعی می کنیم سرمایه ها را دور نریزیم. از این رو یک شرکت را انتخاب کردیم و زیرساخت های سخت افزاری را به آن بخش منتقل می کنیم که تصویر خام را در اختیار شرکت کنترل ترافیک قرار می دهد و هنر این شرکت است که هوشمندسازی و سفرهای ترکیبی و شبکه هوشمند چراغ ها را بر عهده بگیرد و مسوولیت چراغ راه ترافیک را عهده دار می شود. ما کار قانونی و درستی کردیم و شرکت کنترل ترافیک نه ادغام و نه منحل می شود، بلکه قوی تر خواهد شد. یک شرکت اختصاصی نیز خواهیم داشت که پاسخگو باشد و چشم ما به یک بخش نباشد که پاسخ بدهند و این شرکت با توسعه نظارت تصویری در شهر پاسخگو باشد.

بازنگری در خطوط بی‌آرتی؛ امسال 

وی تاکید کرد: ما ۹ خط بی ار تی داریم که امسال از لحاظ ارائه خدمت و کنترل تصویری بازبینی می شود و چهره شهر تغییر خواهد کرد و صورت جدیدی در این بخش شاهد خواهیم بود. به دنبال این هستیم که در خط یک با تایید شورا تراموا را از ترمینال شرق تا میدان آزادی آغاز کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه به صورت صد متر به صد متر ریل گذاری در این خط انجام می شود، خاطرنشان کرد: ظرفیت اتوبوس های ما نیز افزایش خواهد یافت و منابع را تامین می کنیم. دو قرارداد منعقد کردیم که هزار اتوبوس امسال و سال بعد نیز هزار اتوبوس وارد شود و با تعداد اتوبوس های در حال بازسازی به دو هزار و ۵۰۰ مورد خواهد رسید. هزار و ۷۰۰ اتوبوس در شهر فعال هستند و مابقی در قرارداد با مراکز خاص خدمات رسانی می کنند. ما ظرفیت را ۲.۵ برابر می‌کنیم.

با برنامه مدون و دقیق پیش می‌رویم

 وی با بیان اینکه چهار رویکرد و ۳۸ کلان پروژه را دنبال می کنیم، یادآور شد: ما با چشم باز حرکت می کنیم و می توانیم بگوییم که دقیقا تا پایان سال به کجا خواهیم رسید و یک افق تا ۱۴۱۰ و یک افق این دوره را داریم و یک کار مشخص نیز برای امسال وجود دارد.

 شهردار تهران با بیان اینکه شهرسازی، خدمات و ترافیک از حوزه هایی هستند که مسیر آنها مشخص شده است، خاطرنشان کرد: از شورا تقاضا کردیم که هر هفته جلسه برگزار کنند و ما در خصوص برنامه ها و جداول توضیح دهیم. یکی از دستاوردهای این دوره را برخورداری برنامه ها از یک فکر و مبنا می دانیم که به مردم خدمتگزاری کنیم و پیشرفت شهر را رقم بزنیم.

همایش جذب سرمایه گذاری خارجی امسال با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه 

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در خصوص برنامه های شهرداری برای مراسم اربعین و برنامه برای جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: سال گذشته همایشی با عدد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در برج میلاد داشتیم و امسال این عدد به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و ۱۱ پروژه مشخص شده ۱۳۹ هزار میلیارد سرمایه گذاری را شامل می شود و پیشرفت‌های مناسبی در تهران خواهیم داشت.

وی افزود: در موضوع اربعین هر سال با افتخار وارد می شویم و در کنار مردم عراق از این سفره بهره مندیم، سه جا خدمت ارائه می کنیم، نخست به شهروندان سایر کشورها که از طریق مرزهای ما وارد می شوند، دوم مرزهای خودمان به شهروندان خودمان و دیگر اینکه در داخل عراق خدمات می دهیم. 

در حوزه فرهنگی برنامه‌های جدی داریم

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در خصوص مهمترین اقدامات فرهنگی شهرداری در این دوره و مهمترین برنامه ها برای نمایشگاه کتاب توضیح داد: در خصوص نمایشگاه کتاب دنبال شده بود که در شهر آفتاب برگزار شد اما جمع بندی این شد که در مصلی برگزار شود. ما هر خدمتی از دست مان بر بیاید انجام می دهیم .

وی بیان کرد: در حوزه فرهنگ مسیری طی کردیم که بتوانیم از طریق کار مشارکتی توان بالایی را فعال کنیم. مثلا با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تلاش کردیم در سینماها و فرهنگسراها اقدامات مشخصی را دنبال کنیم و بخشی دیگر از اقدامات را در معاونت اجتماعی داشتیم تا با مشارکت تمام اجزای ماجرا کارهای بزرگی رقم بزنیم، کما اینکه دیدیم که اتفاقات بزرگی در شهر تهران افتاد و حضور میلیونی مردم را در تجمعاتی مانند جشنواره اقوام داشتیم. برنامه ریزی ما در حوزه فرهنگی جدی است که مقدمات آن در سال گذشته انجام شد و امیدواریم در ادامه بتوانیم از طریق ۵۲ جشنواره آرمان که ۴ مورد آن انجام شده، تنوع فعالیت های فرهنگی تهران را در ذائقه های مختلف داشته باشیم. 

تنها یکی از پرونده های ما در حوزه بازپس‌گیری اموال شهرداری ارزشی برابر نیمی از بودجه امسال دارد

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد با بیان اینکه به جای اینکه سر و صدا کنیم پولمان را گرفتیم، یادآور شد: امروز در موقعیت بسیار خوبی هستیم و یکی از پرونده های ما ارزشی برابر نیمی از بودجه امسال است.

شهردار تهران با بیان اینکه حجاب موضوع شرعی و قانونی است و سلیقه ای نیست، خاطرنشان کرد: حجاب فردی نبوده بلکه اجتماعی است و وقتی بحث از موضوعات اجتماعی و حریم دیگران است پاسداشت این حریم بسیار اهمیت دارد. ما موضوع حجاب را از هشت ماه پیش آغاز کردیم و مربوط به چند وقت اخیر نیست و پیش از اتفاقات سال قبل این برنامه ریزی ها انجام شده بود.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع هم جنبه تبیینی، هم تشویقی، هم اطلاع رسانی، هم تذکری دارد و هم مبتنی بر چارچوب های قانونی است. بر این اساس ماه‌هاست که در حال کار هستیم و معتقدیم امر اعمالی است نه اعلامی؛ در بیش از ۷۶ ایستگاه مترو خدمات ایجابی ارائه می شد که بخشی از کلیپ ها در این خصوص منتشر شد. معتقدیم بسیاری از افرادی که رعایت نمی کنند اطلاعاتی ندارند و اگر خدمت به آنها ارائه کنیم شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد. این در مواجهه های ما بسیار شفاف بوده و درصد زیادی از این افراد، موارد را رعایت و استقبال کردند.

رعایت حریم بانوان در مترو درخواست شهروندان بوده است

شهردار تهران با بیان اینکه تذکرات نیز در همین روند انجام شده، گفت: در مراکز عمومی که ما خدمات ارائه می دهیم رعایت حجاب ضروری است؛ جداسازی بخش بانوان و آقایان احترام به حریم بانوان است. ۴۳ رام قطار DC داریم و هفت واگن از هم جداست. ۱۲۹ رام قطار AC داریم که واگن های جدا دارد. در این قطارها دو واگن برای بانوان جدا شده است و افتخار داریم که به بانوان خدمات ارائه دهیم. در خارج از کشور از این الگو استفاده می کنند اما عده ای می گویند ما از این روال دست برداریم. این حریمی که ایجاد شده پرده نیست و یک حفاظ استیلی با نقش و نگار است. ۴۳ رام دی سی به حفاظ نیاز ندارد اما ۱۲۹ رام قطار ای سی به این حفاظ نیاز داشت تا آقایان وارد واگن بانوان نشوند و مزاحمتی را شاهد نباشیم که این موضوع از درخواست های بانوان بوده است.

وی افزود: حجاب موضوعی مبنایی است و زمینه آن را پیش از این ایجاد کرده بودیم تا هوشمندانه مسیر را دنبال کنیم. خط قرمز ما مواجهه هایی است که مردم با یکدیگر دارند. ما این را درست نمی دانیم و تمام مجموعه را بسیج کردیم که به مردم خدمات رسانی کنیم.

هزار اتوبوس از شهریور ماه به ناوگان اضافه می‌شود 

زاکانی در خصوص خدمات رسانی شهرداری تهران در ایام پاییز و زمستان با توجه به وارونگی هوا در این فصول، اظهار کرد: داشته های ما ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه است که به ظرفیت های کنونی اضافه شود و امیدواریم هزار دستگاه نیز وارد کنیم اما هزار دستگاه دوم از شهریورماه تحویل داده خواهد شد و علاوه بر آن نوسازی تاکسی و ون را در نظر داریم که ون ها از مردادماه تحویل داده می شود تا بتوانیم ظرفیت خوبی را برای جابجایی فراهم کنیم. ۲۹رام قطار نیز برای مترو در نظر گرفتیم که یک رام از خرداد ماه رونمایی خواهد شد و با مجموعه اقداماتی ظرفیت ۲۰ درصدی قطار دی سی به ۸۰ درصدی  خواهد رسید. از دارایی ها استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم خدمات رسانی با بهترین کیفیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۷هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی در بودجه امسال پیش بینی شده اما برنامه ما تامبن ۶۴ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تعیین تکلیف ۶۳۰ دستگاه واگن نیز انجام شده که امسال به نتیجه نرسیده اما یک رام از قطار ملی به عنوان یک طرح مشارکتی بین مپنا، جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران در حال تست است.

شهردار تهران تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم شرایط را به سمتی ببریم که کمتر در معرض آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی باشیم و مسیر بهتری را در سال آینده داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هشت پهنه برای احداث ام آر اف داریم، گفت: در دو پهنه افتتاح شد که ۶ منطقه را در برمی گیرد و برای سایر مراکز نیز کارهای جدی در حال انجام است و شرایط متفاوت تری نسبت به امروز را تجربه خواهیم کرد. ۵۳ هزار مخزن زباله در محلات داریم که زباله های آنها به آرادکوه منتقل می شود و در حال حاضر در مراکز ام آر اف تفکیک می شوند. به دنبال تفکیک از درب منزل هستیم و امیدواریم بتوانیم چهره شهر را تغییر دهیم.

بالغ بر ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل را مجدد فعال کردیم

زاکانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه خبر ورزشی درباره واگذاری ورزشگاه های امام رضا (ع) و شهید کاظمی به سرخابی های پایتخت گفت: عمده امکانات ورزشی تهران در اختیار شهرداری است و یکی از حرکات های جدی ما برای رشد در متن جامعه ناظر به ۵۲ جشنواره در حوزه ورزش است که آن را دنبال کردیم و سال گذشته مسابقات قهرمان شهر را در ۱۶ رشته با رقابت ۶۳۰ هزار نفر داشتیم که خروجی های این مسابقات در سایر استان‌ها رقابت می کنند تا قهرمان ایران مشخص شود. از نکات قابل توجه این مسابقات برابری فرصت بود به طوری که مثلا در دو سرعت یک کودک کار به رتبه اول رسیده بود. ناظر به ورزش همگانی نیز در پارک ها گروه‌هایی ناظر به حوزه سلامت فعالیت هایی انجام می دهند.

وی افزود: بالغ بر ۵۰ مجموعه ورزشی تعطیل را مجدد فعال کردیم و به شدت به دنبال توسعه فضاهای ورزشی هستم؛ مجموعه های الزهرا سوله های بحران هستند و ظرفیت اضافی سوله های بحران در اختیار بانوان قرار می گیرد؛ به طوری که اصل ماجرا برای بحران استفاده می شود.

فضای زیر میادین میوه و تره‌بار مجموعه ورزشی می‌شود

شهردار تهران افزود: در توسعه ۱۰۰ میدان میوه و تره بار به یک ایده جدیدی رسیدیم که بر اساس آن در زیر زمین دو تا سه طبقه مجموعه و امکانات ورزشی قرار دهیم و جنبه خدمت ترکیبی را برای آن دنبال می کنیم. می خواهیم برای هر منطقه نیز مجموعه هایی مانند مدارس فوتبال و خانه کشتی داشته باشیم. اولین تفاهم را با فدراسیون کشتی انجام دادیم که مشارکت در پنج مجموعه با آنها است.

زاکانی ادامه داد: درباره دو مجموعه ورزشی برای پرسپولیس و استقلال این را با وزارت ورزش تفاهم کردیم و تفاهم دیگر درباره ورزشگاه تختی داشتیم. این مسأله را هر هفته دنبال می کنیم تا این مسیر تسریع شود و از طریق قانونی انجام گیرد. 

پشتیبانی ایستگاه های مترو به مناطق واگذار می‌شود

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره تعاملات با دولت برای گسترش فعالیت ها و خدمات در حمل و نقل توضیح داد: در بحث ترافیک تهران حدود ۶۶ درصد تردد از طریق خودروی شخصی و ۳۴ درصد از طریق حمل و نقل عمومی است. تا پایان سال دنبال می کنیم این عدد را در حمل و نقل عمومی به ۴۵ درصد برسانیم و ۶۶ درصد تردد خودروهای شخصی را به ۵۵ درصد کاهش دهیم و کیفیت و شیوه و ترکیب خدمت را متفاوت کنیم. در کنار آن از طریق هوشمندسازی تقاضای سفر را کم کنیم و با این کارها می توانیم بهبود در ترافیک داشته باشیم. برای سه سال آینده این معادله را به ۳۰ _ ۷۰ برسانیم و برای آن ۶۳۰ دستگاه واگن را با کمک دولت دنبال می کنیم که چین قبول کرد که آن را به ۷۹۰ واگن برساند. ضمن اینکه در کنار آن ۱۶۰ دستگاه واگن بر اساس تولید واگن ملی استفاده کنیم. ناظر به واگن مپنا نیز آنها از نیمه اول امسال ماهی یک رام تولید می کنند.

وی افزود: به شدت به دنبال توسعه حمل و نقل عمومی هستیم تا معادله تهران را تغییر دهیم و از این منظر می توانیم کمر ترافیک را بشکنیم وگرنه با شیب ورود خودرو اگر همه تهران را معبر کنیم بازهم بعد از مدتی معابر انسداد پیدا می کند. برهمین اساس شیوه های نوینی را دنبال می کنیم، مثلا اینکه پشتیبانی ایستگاه های مترو را به مناطق واگذار کردیم.

شبکه فساد نداریم؛ چند مورد خطا بود برخورد کردیم

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری اکو ایران با اشاره به دستور رئیس جمهور در رابطه با کودکان کار، معتادان متجاهر و خانواده های نیازمند به کمک، اظهار کرد: دیروز رئیس جمهور تأکیدات ویژه داشت و آقای بهادری جهرمی امر را دنبال می کنند. ما نیز دست در دست سایر نهادها خواهیم گذاشت.ما به عنوان نماینده رئیس جمهور مساله را دنبال کردیم.

وی در رابطه با فرونشست زمین در تهران نیز خاطرنشان کرد: برداشت آب های زیرسطحی تهران و عدم جایگزینی شرایطی ایجاد کرده که فرونشست از جنوب شرق تهران به سمت مرکزی پیش می رود. بنابراین امکانات را به سمت بازچرخانی می بریم. به طوری که به ۱۴۰ میلیون لیتر تا سال ۱۴۱۰ برسیم. بیشترین هماهنگی بین شهرداری و وزارت نیرو در این زمینه وجود دارد.

زاکانی با بیان اینکه شبکه فساد نداریم، گفت: تخلفات چند نفر مطرح بوده که خودمان کشف و برخورد کرده و به مراجع قضایی نیز معرفی کردیم تا برخورد شود؛ به هیچ عنوان کوچکترین خطا را نمی پذیریم و صیانت از خود و اطرافیان را به کارکنان توصیه می کنیم. دو یا سه نفر از افراد خطاهایی داشتند که خودمان برخورد کردیم و این اقدام را افتخاری برای خود می دانیم.

ترک فعلی که منجر به برخورد دادستانی شده مربوط به دوره قبل است

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری میزان در خصوص برنامه های شهرداری تهران با محوریت آلودگی هوا، تصریح کرد: ترک فعلی که توسط دادستانی مورد برخورد قرار گرفته مربوط به قبل است اما شهرداری به وظیفه خود عمل کرده است.

وی ادامه داد: مواد آلاینده تهران هم گازها و هم ذرات معلق هستند که در حقیقت سازمان حفاظت محیط زیست متولی اصلی این موضوع است و اگر ما بخش تردد در شهر با حمل و نقل عمومی را تقویت کنیم، بخشی از این آلایندگی برطرف خواهد شد؛ البته پیرامون مصرف سوخت های آلاینده از گذشته حساسیت هایی وجود داشت. سال گذشته وزارت نفت تمهیدات ویژه ای اندیشید و ما نیز قدرالسهم خود را با توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندگی پرداخت خواهیم گرفت. البته دادستانی نیز در این مسیر اثرگذار خواهد بود.

افتتاح مترو پرند تا نیمه اول امسال

زاکانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه همشهری در خصوص آخرین وضعیت مترو پرند عنوان کرد: این موضوع امر سه جانبه ای بین شهرداری، وزارت راه و پیمانکار است. وزارت راه مسئول تامین منابع زمینی و ما پشتیانی فنی و کار اجرایی آن را پیمانکار انجام دهد اما اختلاف نظری برای تحویل زمین اتفاق افتاد و بر این اساس دو هفته پیش جلسه ای در هیات دولت داشتیم. در آنجا استاندار مسئولیت تعیین تکلیف را برعهده گرفت. امیدواریم تا نیمه اول امسال این افتتاح صورت گیرد. 

فرهنگ بسیج و دفاع مقدس راهگشای مشکلات کشور است

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار دفاع پرس در خصوص برنامه های شهرداری برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس اظهار کرد: فرهنگ بسیج و دفاع مقدس راهگشا و گشایش‌گر مشکلات کشور است که از دل آن مدیریت جهادی در می آید. در بحث موزه دفاع مقدس وظیفه پشتیبانی آن با ما است و بخشی دیگر از ظرفیت های ما از طریق گلزار شهدا است. ساماندهی بهره مندی از این ظرفیت برای ما موضوعیت دارد اما اینکه آیا ما از این خدمات راضی باشیم حتما اینطور نیست و حتما باید این اقدامات را توسعه دهیم.

پنج هزار پلاک بافت فرسوده در کن نوسازی می شود

زاکانی در ادامه این نشست به پرسش خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درخصوص وضعیت ساختمان های ناایمن و تمهیدات شهرداری برای مقاوم سازی ساختمان های پایتخت در برابر حوادثی همچون زلزله پاسخ داد و گفت: در این خصوص ما با ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار که شامل ۲۲ درصد از مساحت تهران است و خطر بالقوه ای است، مواجه هستیم. اما ما تنها از خطر نام نمی بریم بلکه زمینه نوسازی این بافت را فراهم کرده ایم. به طوری که سال قبل رشد ۶۸ درصدی صدور پروانه در این بافت را داشتیم و به دنبال توسعه آن در سال جاری هستیم؛ برای مثال در کن که شاهد ناپایداری هستیم ضوابط برای ساخت و ساز فراهم نبوده اما بر اساس جمع بندی های کمیسیون ماده پنج مسیر هموار شده و پنج هزار پلاک نوسازی می شود.

وی تأکید کرد: برای بافت فرسوده به صورت کلان تصمیم گیری می شود که بتوانیم توسعه را از این مسیر با شیب خوبی دنبال کنیم و زمینه های خطر از بین برود.

نمره به عملکرد شهرداری را مردم بدهند ما بدهکار مردمیم

زاکانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی بیان کرد: من به عملکرد خودم نمره نمی دهم بلکه مردم باید نمره بدهند؛ ما بدهکار مردمیم.

وی افزود: پروژه شهید متوسلیان که مقدمه آن در حال آماده شدن است، ۹ کیلومتر در دو طبقه است و بالاترین مطلوبیت را برای گشایش در شهر بر اساس بررسی ها داشته است. بر همین اساس بنا شد منابع مالی آن را از طریق مولدسازی به دست بیاوریم و هزینه آن که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود، با استفاده از ظرفیت های حوزه مولدسازی تامین شود؛ تا از میدان سپاه (انتهای بزرگراه صیاد) تا بزرگراه آزادگان با حداقل سه خروجی به دوطرف احداث شده و گشایشی برای مردم ایجاد شود؛ این پروژه ظرف سه سال تا سه سال و نیم به اتمام می رسد.

پایش ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه به لحاظ ایمنی

زاکانی با بیان اینکه ما باید تمهیدات لازم را داشته باشیم که لازم است لیست دقیقی از ساختمان ها داشته باشیم، یادآور شد: این ۱۲۹ ساختمان -که تعداد آن اخیرا کاهش یافته به لحاظ ایمنی از منظر سازمان آتش نشانی- لیست دقیقی نیست و تنها از لحاظ آتش نشانی است؛ ۱۶ هزار ساختمان بالای هفت طبقه را با چندین اکیپ مورد پایش قرار داده ایم. به طوری که ساختمان های پایدار و ناپایدار بررسی می شود. در حال حاضر بسته هزارتایی اول در دست بررسی است و ارائه خواهد شد که امیدواریم این مسیر در طول یک سال و نیم تکمیل شود تا بتوانیم زمینه تشدید خطر را از بین ببریم.

وی با اشاره به برگزاری مانور ۵.۵ ریشتری زلزله در تهران در مدت اخیر، گفت: با مانورهایی که برگزار می کنیم درصدد این هستیم که خدمات مناسبی در این زمینه ارائه شود.

شهردار تهران در پایان این نشست از تلاش کارگران خدوم شهرداری تهران به ویژه نیروهای خدمات شهری تقدیر کرد.

انتهای پیام/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 35467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =