توجه به مفاخر شناخته شده ملی و تاریخی در دستور کار مدیریت شهری است

رئیس شورای شهر تهران گفت: در این دوره مدیریت شهری توجه ویژه به مفاخر ادبی و فرهنگی ایران وجود دارد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مهدی چمران در مراسم رونمایی از بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت که با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، خدمات و محیط زیست شورای شهر تهران، حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران و رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد؛ گفت: توجه مدیریت شهری به چهره‌های شناخته‌شده و مفاخر تاریخی و ملی از گذشته بوده و خوشبختانه در این دوره از مدیریت شهری تقویت شده است. قطعا توجه به مفاخر در شهر برای شهروندان مؤثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: توجه به مفاخر شناخته شده ملی و تاریخی در دستور کار مدیریت شهری است.

امیدواریم رویکرد توجه به مفاخر کشور ادامه دار باشد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم  ساخت و رونمایی از مجسمه سعدی را اقدامی ارزشمند توصیف کرد و افزود:هفته جاری به نام هفته بزرگداشت سعدی بود که برنامه‌های خوبی به این مناسبت برگزار شد.
محمد مهدی اسماعیلی ادامه داد: امروز نیز با مساعدت سازمان زیباسازی شهرداری تهران و شورای شهر تهران توانستیم این تندیس را در این میدانگاه جدید پایتخت بهره‌برداری کنیم.
وزیر ارشاد اسلامی تاکید کرد: امیدواریم اقدام ارزشمند سازمان زیباسازی در ساخت تندیس و مجسمه هایی از شعرا و مفاخر کشورمان مستمر و ادامه دار باشد. البته این رویکرد در حال تقویت است. ان‌شاءالله در تهران و سایر مناطق کشور توجه جدی به احیای نام مفاخر بزرگ خواهیم داشت که بحثی هویتی، ملی و تمدنی است.


بزرگترین بنیاد گسترش زبان فارسی به نام سعدی است
حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی نیز در  این مراسم با اشاره به اینکه سعدی آموزگار جاودانه زبان فارسی در ایران و جهان شناخته‌شده است، گفت: امروز بنیادی که وظیفه آموزش و گسترش زبان فارسی در جهان را برعهده دارد، به نام سعدی نامگذاری شده است.


زنده نگه داشتن نام و خاطره مفاخر ادبی و فرهنگی آینده نگری است
معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز گفت: زنده نگه داشتن یاد و خاطره و نشانه‌های مشاهیر و انسان‌های بزرگ نه‌تنها پاسداشت فرهنگ جامعه بلکه آینده‌نگری است که امید و ایجاد الگوهای کمال انسانی را منتشر می‌کند.

نظری با بیان اینکه سعدی یکی از مشاهیر نه فقط ایرانی که شخصیتی بزرگ برای کل دنیا است، افزود: ما افتخار می‌کنیم که این شخصیت بزرگ ایرانی است و احداث میدانگاهی به نام سعدی در حقیقت پاسداشت و نکوداشت هویت و فرهنگ جامعه است.
حسین نظری با اشاره اینکه چنین کارهایی در راستای حفظ و یاد مفاخر اهمیت دارد ، گفت: هزینه کردن برای چنین کارهایی در حقیقت سرمایه‌گذاری برای شهر محسوب می‌شود و اثرات چند جانبه‌ای را در حوزه فرهنگی شاهد خواهیم بود. بی‌تردید برای هر کار نفیس هنری هزینه‌های مختلفی وجود دارد اما نباید با طرح موضوع هزینه‌ها و با بی‌انصافی کارهای بزرگ را به چالش بکشانیم.


با کمک شهردار تهران نصب تندیس مفاخر ایرانی ادامه دار است
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران نیز درخصوص احداث میدانگاه سعدی و نصب بزرگترین مجسمه برنزی در این محل تصریح کرد: در ورودی خیابان سعدی یکی از نقاط از دست رفته شهری وجود داشت که به محلی برای تجمع آسیب های اجتماعی و پارکینگ خودروها تبدیل شده بود. برهمین اساس و باتوجه به رویکرد سازمان زیباسازی برای اجرای طرح هایی که دسترسی های شهروندان را تسهیل کند این میدانگاه و مجسمه سعدی با هدف پاسداشت این شخصیت برجسته احداث و امروز رونمایی شد.
رضا صیادی افزود: در این میدانگاه یکی از آثار حجمی که بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت محسوب می شود در حقیقت یک نشانه جدید است که به تهران اضافه شده است. امیدواریم با کمک و حمایت شهردار تهران بتوانیم این طرح ها را ادامه دهیم.
به گفته صیادی؛ مجسمه برنزی این شاعر سخنور به دست هنرمندان ایرانی با ارتفاع ۳/۵ متر به عنوان بزرگترین مجسمه برنزی پایتخت ساخته شده است که طی دو دهه اخیر نمونه‌ای در این ابعاد در کشور ساخته و به اجرا در نیامده است. این مجسمه بر پایه ۴متری نصب شده است.
صیادی اضافه کرد: "میدانگاه سعدی" نیز با ۱۰۰۰ مترمربع مساحت در ابتدای تقاطع خیابان سعدی شمالی و خیابان انقلاب و در مجاورت ایستگاه مترو دروازه دولت توسط سازمان زیباسازی شهر تهران طراحی و اجرا شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: دو مجسمه دیگر برای نظامی گنجوی و آرش کمانگیر نیز در حال ساخت است و به ظرفیت های تهران اضافه می شود.
انتهای پیام/

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 35493

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =