تهران برای دوچرخه سواری مهیا می شود

شهر: شهرداری تهران به منظور اجرای طرح دوچرخه سواری در پایتخت با شرکت «پاک چرخ ایرانیان» از سال ۱۳۹۷ شروع به همکاری کرد تا در راستای ایجاد زیرساخت‌های دوچرخه سواری اعم از ساخت مسیر و پارکینگ‌های ویژه دوچرخه، دسترسی شهروندان به این شیوه حمل و نقلی به سهولت فراهم شود.

به گزارش شهر، با گسترش شهرها و توسعه شهرنشینی، مردم به سمت استفاده از خودرو، این وسیله چهار چرخ سوق داده شدند. به طور حتم در اطراف‌تان خانواده‌ای را می‌شناسید که بیش از یک یا دو خودرو در پارکینگ خانه خود دارند و برای هرکاری از این وسیله نقلیه دودزا، استفاده می‌کند گرچه شاید شما هم خودتان جزو همان خانواده‌ای هستید که برای هرکاری از خودروی شخصی استفاده می‌کند و تا سر خیابان حاضر به پیاده روی نمی‌شود یا در کل هیچ اعتقادی به دوچرخه سواری و پیاده روی ندارد! اگر جزو این دسته از افراد هستید بهتر است کم کم این عادت را کنار گذاشته و با وسیله نقلیه‌ای به نام دوچرخه آشتی کنید.

دوچرخه سواری علاوه بر مزایایی که بر جسم و روح شما جای می‌گذارد، نفس سبزی هم برای آیندگان و نسل خودتان باقی خواهد گذاشت. بنابراین اجازه ندهید که بحران آلودگی هوا در میان روزمره‌گی‌ها گم شود و ارثیه ما برای آیندگان فقط دود باشد.

مدیریت شهری برای افزایش آمار دوچرخه سواری چه کرد؟

طراحی و ساخت مسیر دوچرخه از دوره مدیریت شهری چهارم آغاز شد. اما به دلیل شکست این طرح و استقبال نکردن شهروندان از دوچرخه، ایستگاه‌های دوچرخه بسته شدند. پس از روی کارآمدن مدیریت شهری پنجم، توجه به دوچرخه سواری افزایش بیشتری در میان مسئولان شهری پیدا کرد تا جایی که پیروز حناچی، شهردار تهران پویش سه شنبه‌های بدون خودرو را در پایتخت شروع کرد و از زمانی که بر مسند شهرداری تهران نشسته است، هر سه شنبه به همراه تعدادی از مسئولان شهری و دولتی تا خیابان بهشت رکاب می‌زند.

توجه مدیریت شهری کنونی به دوچرخه سواری تنها به پویش «سه شنبه‌های بدون خودرو» ختم نمی‌شود؛ بلکه از مرداد ۱۳۹۷ ایستگاه‌های دوچرخه در مناطق مرکزی شهر راه اندازی شد و مسیرهای دوچرخه متناسب با استانداردهای روز دنیا ساخته شدند. با ساخت مسیرهای دوچرخه، تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه نیز رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. شاید در نیمه دوم سال ۱۳۹۷ آمار دوچرخه سواران افزایش چشمگیری نداشت اما در سال بعد یعنی ۱۳۹۸، تعداد دوچرخه سواران ماه به ماه افزایش یافت.

یکی دیگر از اقدامات مهم مدیریت شهری بهسازی ۵۰۰ کیلومتر پیاده راه به همراه ساخت مسیر دوچرخه در سطح شهر است. حدود ۷۰ درصد از این مسیر ۵۰۰ کیلومتری دارای مسیر دوچرخه است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. همچنین در دوران شیوع ویروس کرونا، شهرداری تهران  تسهیلاتی به کارمندان اداره ها و سازمان‌ها، دانشجویان و دانش آموزان ۴ منطقه مرکزی شهر تهران ارائه می‌دهد که متقاضیان می‌توانند بر اساس آن با تخفیف بیشتر از دوچرخه‌های اشتراکی بیدود استفاده کنند.

۱۸۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری آماده رکاب

یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران در گفتگو با شهر، درباره اقدامات اصلی مدیریت شهری برای افزایش آمار دوچرخه سواران، توضیح داد: بیش از ۱۸۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در تهران ساخته شده است. همچنین مناطق ۲۲گانه موظف شده‌اند که هر سال ساخت ۵ کیلومتر مسیر دوچرخه را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته آزاده دل؛ درحال حاضر حدود یکهزار دستگاه دوچرخه اشتراکی  و ۷۰ دستگاه پارکینگ دوچرخه اشتراکی در سطح شهر تهران وجود دارد که تا پایان سال بر تعداد آن‌ها افزوده خواهد شد.

«بیدود» چه بود؟

نیمه نخست سال ۱۳۹۷ بود که پروژه‌ای به نام «دوچرخه‌های اشتراکی بیدود» در تعدادی از نقاط مرکزی سطح شهر تهران راه اندازی شد. این راه اندازی توسط شرکت خصوصی «پاک چرخ ایرانیان» معروف به «بیدود» صورت گرفت و شهرداری تهران تنها نقش حمایت کننده‌ای برای ورود این حمل و نقل سبز به شهر ایفا کرد.

حمایت شهرداری تهران از شرکت استارتاپی بیدود به منظور دریافت درآمد نبود بلکه مدیریت شهری تنها با دراختیار قراردادن تعداد مشخصی از فضاهای شهری به این شرکت استارتاپی جهت ساخت پارکینگ، فضای استفاده از حمل و نقل پاک را در شهر دود گرفته تهران مهیا کرد.

 شهروندان با ثبت‌نام در اپلیکیشن بیدود، نقشه‌ای از نزدیک‌ترین محلی که ایستگاه دوچرخه در آن وجود دارد به دست می‌آورند و سپس با مراجعه به محل، از دوچرخه استفاده کرده و در نهایت نیز دوچرخه را در محل توقف خود در گوشه‌ای گذاشته تا دیگران هم از آن استفاده کنند.

یعقوب آزاده دل، مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ کمک مالی به شرکت استارتاپی بیدود پرداخت نکرده است، افزود: شرکت بیدود در سال نخست ورود خود، بدون پرداخت پولی به شهرداری تهران فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت استارتاپی در سال نخست تنها برای ارائه خدمات از شهروندان حق عضویتی به مبلغ یکهزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کرد.

او درباره فیزیک دوچرخه‌های اشتراکی، بیان کرد: این دوچرخه‌ها به همگی در یک سایز (سایز ۲۴) و معولًا سه دنده یا بدون دنده هستند. سایز دوچرخه‌های اشتراکی متناسب با متوسط قد ایرانیان از ۱۷۰ تا ۱۷۵ سانتی متر است. البته زین این دوچرخه‌ها تا ۱۸۰ سانتی متر بالاتر می‌آید.

مدیر واحد توسعه سیستم‌های حمل و نقل پاک شهرداری تهران در پایان افزود: باتوجه به اینکه تاکنون در پایتخت چنین طرحی بزرگی اجرا نشده بود، قرار شد که به منظور آزمایش و گذاردن سنگ بنای اول، نخست از دوچرخه‌های معمولی برای اجرای طرح استفاده شود. سپس در فاز دوم برای توسعه طرح، دوچرخه‌های برقی و دنده‌ای وارد سطح شهر شوند.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 3567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =