تکمیل مرمت محوطه باغ کیهانی/ پیشرفت ابنیه، ۵۰ درصد

شهردار منطقه ۱۲ از پایان مرمت محوطه باغ کیهانی در محله سنگلج خبر داد و گفت: بهسازی و مرمت ابنیه این باغ نیز پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است.

به گزارش شهر به نقل از روابط‌ عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی، شهردار منطقه با اشاره به پروژه مرمت باغ کیهانی به عنوان یکی از پروژه‌های شاخص منطقه گفت: بهسازی مجموعه بزرگ باغ کیهانی در ناحیه ۳ قلب طهران با تلاش و نظارت بی‌وقفه برای تسریع در بهره‌برداری ادامه دارد.

یزدی افزود: با تلاش‌های صورت‌گرفته، مرمت محوطه باغ کیهانی به پایان رسیده و بهسازی و مرمت ابنیه باغ نیز پیشرفت ۵۰ درصدی داشته است.

وی توضیح داد: حدود ۸۰۰ متر از ۱۷۰۰ متر این ملک به باغچه و فضای سبز تبدیل شده که عملیات عمرانی شامل محوطه‌سازی، احداث باغچه، زمین بازی کودکان، نصب وسایل تندرستی و بدنسازی، اجرای کف‌پوش با استفاده از آجر سنتی قزاقی ۲۰ در ۲۰، آبنما، رمپ و پله ورودی و احداث سرویس بهداشتی در آن صورت گرفته و در حوزه فضای سبز نیز نسبت به کاشت باغچه‌ها، تجهیز زمین بازی، اجرای مبلمان و اجرای ۲۰ شعله روشنایی در قالب ۱۰ پایه دو شعله اقدام شده است.

شهردار قلب طهران با اشاره به استفاده از درخت نارنج در این باغ که مشخصه باغ‌های ایرانی است، ادامه داد: درختان میوه، درخت کاج، درختچه‌های تزئینی توری، سرو شیرازی، برگ بو، گل‌های زر و نسترن و گل‌های فصلی از جمله گیاهان استفاده‌شده در پوشش گیاهی این باغ است.

باغ معیر (باغ کیهانی) از باغ‌های تاریخی محله سنگلج بوده که متعلق به خاندان معیرالممالک است و به دست حسینعلی‌خان معیرالممالک در دوران قاجار، آباد و احداث شد. در دوران دوستعلی‌خان نظام‌الدوله (فرزند حسینعلی خان) و سپس پسرش دوست محمدخان معیرالممالک به‌تدریج به وسعت باغ افزوده شد تا مساحت آن به سیصدهزار مترمربع رسید.

این باغ در شمال از بازارچه قوام‌الدوله و بازارچه معیر (بازارچه طرخانی امروزی) شروع می‌شد و از جنوب تا خیابان مولوی امتداد می‌یافت.

امروز فقط بخشی از این باغ در کوچه کیهانی واقع در بازارچه طرخانی در محله سنگلج باقی مانده است.

انتهای پیام/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 35880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =