پیشرفت کمربند سبز تهران به ۹۲درصد رسید

سرعت تکمیل درختکاری در کمربند سبز تهران طی ۳۵سال، سالانه ۱۲۳۵هکتار بود و از سال ۱۴۰۱ به ۱۵۸۳هکتار رسیده است.

به گزارش شهر، ساخت کمربند سبز تهران که تاکنون ۳۷سال طول کشیده در مراحل پایانی قرار دارد و در کمتر از ۲۲ماه پیش‌رو بزرگ‌ترین طرح حفاظت از محیط‌زیست تهران به پایان می‌رسد. میزان پیشرفت این طرح هم‌اکنون ۹۲درصد است. نکته حائز اهمیت اینکه پیشرفت این طرح طی ۳۵سال و پیش از مدیریت شهری ششم  ۴۳۲۵۰هکتار بوده است؛ درحالی‌که طی سال گذشته و سال پیش‌رو این طرح ۱۳.۵درصد پیش می‌رود و سال آینده سال پایانی ساخت این کمربند خواهد بود.

پیشرفت کمربند سبز تهران به ۹۲درصد رسید

طراحی طبق استانداردهای محیط زیست

پیشرفت کمربند سبز تهران به ۹۲درصد رسید


علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران: در طراحی‌ کمربند از گونه‌های مقاوم با شهر تهران بهره می‌گیریم. پیش‌تر آبیاری با تانکر انجام می‌شد، ولی در حال حاضر آبیاری قطره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق استانداردهای طراحی‌شده محیط‌زیستی، در هر هکتار از طرح جنگل‌کاری کمربند سبز شهر تهران ۴۰۰ تا ۶۰۰درخت کاشت می‌شود؛ البته این تعداد با توجه به نوع درخت مثمر و غیرمثمر تغییر می‌کند. بدین‌ترتیب با سرعت‌دهی به طرح، تا اسفند سال آینده ۵۰هزار هکتار طرح کمربند سبز شهر تهران به اتمام خواهد رسید. به این ترتیب، علاوه بر جلوگیری از تصرف و انجام ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این اراضی، کریدورهای ورود بافت شهر تهران نیز حفظ می‌شود.

 

اهمیت کمربند سبز تهران
 

پیشرفت کمربند سبز تهران به ۹۲درصد رسید


حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری: اگر در کمربند تهران جنگل‌کاری نشده بود، اکنون ساختمان‌ها اطراف شهر را گرفته بودند. پرونده کمربند سبز شهر تا سال ۱۴۰۳ بسته می‌شود. اگر سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران زحمت نکشیده بودند و این درختان در این منطقه کاشته نمی‌شدند، به جای این درختان، ساختمان و تاسیسات مختلفی احداث می‌شد. این کمربند خاصه در شمال شرق پایتخت کریدور خروجی هوای تهران است و هرقدر ساخت‌وساز کمتر باشد، هوا سالم‌تر خواهد شد. کمربند سبز تهران هم محافظ شهر است. در این زمینه باید از همراهی نهادهای کشوری و لشکری برای تکمیل طرح کمربند سبز شهر تهران قدردانی کنیم.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 35921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =