۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 3610
تکمیل پازل معماری شهری با ضوابط کمیته نما

شهر: نمای ساختمان‌ها در پازل معماری شهری، یکی از قسمت‌های مهمی است که اگرچه به نظر موضوعی جزئی به شمار می‌رود اما کلیت نظم بصری شهر وابسته به آن است و به یک قاعده و قانون خاصی نیاز دارد. از همین رو کمیته‌های نما از سال ۱۳۹۳ شکل گرفت تا نمای ساختمان‌های شهر از شلختگی دور شده و یک خط سیر اصولی را دنبال کند با این حال مانند بسیاری از موارد دیگر ضوابط کمیته‌های نما هم هنوز کم و کاستی‌هایی داشته و مسیر رسیدن به شرایط ایده‌آل هنوز ادامه دارد.

مهدی صالحی، مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به روند شکل‌گیری کمیته‌های نما به شهر گفت:  نخستین کمیته‌ها در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به تدریج و از سال ۱۳۹۳ شکل گرفت و اسناد پشتیبان آن تهیه شد. با این وجود اگرچه حضور کمیته‌های نما مطلوب بوده اما نباید ضعف‌های این حوزه مغفول بماند و به تدریج باید بر این ضعف فائق آمد؛ از همین رو چندی پیش کمیسیون ماده پنج تهران دستورالعمل ضوابط عام نما را مورد تایید قرارداد و اجازه داده شد حتی ضوابط خاص منطقه‌ای نیز تهیه و به تدریج ابلاغ شود.

او  درباره مراحل نظارت کمیته نما بیان کرد: در مصوبه شورای شهر که سال ۱۳۹۷، ابلاغ و از ابتدای سال ۱۳۹۸ اجرا شد، به صراحت آمده که اجرا نکردن نما، مطابق مصوبه باید به کمیسیون ماده صد ارسال شود اما واقعیت این است که فرآیندی برای این کار طراحی شده و اکنون اگر در گزارش های بازدید به موضوع عدم انطباق نما با ضوابط تعیین شده اشاره شود، کمیته نما یک بار نما را رویت می کند اگر آن تغییرات ایجاد شده در نمای ساختمان منجر به بهبود کیفیت و یا حفظ کیفیت بنا شده باشد این کمیته آن تغییرات را می پذیرد اما اگر موجب کاهش کیفیت و بروز اتفاقات ناصواب در بدنه شهری شده باشد به کمیسیون ماده صد ارسال می شود. باید اشاره شود که راه میان بری هم در این بین دیده نشده و اخذ جریمه ریالی برای تخلفات نما هم ممنوع است. اما باید توجه کرد که در این زمینه با یک موضوع کیفی رو به رو هستیم که الزاما تغییرات برخلاف تخلفات طبقه‌ای و تراکمی، منجر به کاهش کیفیت یا در واقع بروز اتفاق نادرست نمی‌شود و از همین رو در این موضوع نمی توانیم الزام کنیم که هر کس نمای ساختمان را مغایر با ضوابط اجرا کرده حتما کار بدی انجام داده است.

او افزود: تمامی موارد درباره نمای ساختمان صرفا با ضابطه قابل کنترل نیست چرا که نما موضوعی کیفی بوده و زیبایی‌شناسی در آن مطرح است بنابراین تابع زمان است و نیاز دارد به مصالح ساختمانی و موارد دیگر توجه شود. لازم به توضیح است که استفاده نمادهایی که با فرهنگ ما مغایرت دارد، ممنوع است یا از استفاده از مصالح سنگین بر روی نما که احتمال ریزش و افتادن آن وجود دارد، جلوگیری می‌شود.

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران درباره ساختار کمیته نما گفت: هر کمیته پنج عضو صاحب رای و یک عضو ناظر دارد؛ معاون معماری و شهرسازی منطقه به عنوان رئیس، یک استاد معماری، یک استاد شهرسازی، یک عضو جامعه مهندسین مشاور به عنوان فردی که بر قوانین و اجرا مسلط است، یک نفر هم از اداره‌کل راه و ساختمان که ضوابط را کنترل می‌کند. عضو ناظر در کمیته‌های نمای مناطق، نماینده کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران است.

خبرنگار: ریحانه جاویدی

۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 3610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =