به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، میثم لطیفی معاون رئیسجمهور و رئیس این سازمان، ۲۵ اردیبهشتماه در آستانه روز روابط عمومی در نشست شورای اطلاع رسانی دولت که در سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد، عنوان کرد: زدودن غبار بدفهمی، تحریف و کجفهمی، مدنظر تبیین است.
وی با اشاره به مردمپایه بودن انقلاب اسلامی ایران و دولت مردمی سیزدهم، گفت: حرکت جامعه در مسیر پیشرفت و تعالی بدون حضور مردم ممکن نیست و حضور مردم وابسته به اطلاعاتی است که دریافت میکنند. این مسئله نیازمند کار مضاعف همکاران در حوزه روابط عمومی است.
معاون رئیسجمهور با این عنوان که جهاد تبیین مقابل محافظهکاری است، گفت: در زمینههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند کار جهادی هستیم و آنچه به این امور توان میدهد، جهاد تبیین است.
لطیفی با اعلام اینکه بخشی از ارزیابی دستگاههای اجرایی ناظر به فعالیت در حوزه جهاد تبیین است، گفت: یکی از کارهایی که امسال در سازمان اداری و استخدامی کشور انجام شده، ایجاد یک شاخص تحت عنوان «ارتباط، پاسخگویی و اطلاعرسانی» در جشنواره شهید رجایی است که به عنوان محوری در بخش شاخصهای عمومی در ارزیابی دستگاههای اجرایی قرار گرفته و مسئولیت امتیازدهی آن را هم شورای اطلاعرسانی برعهده دارد.
معاون رئیسجمهور، نظام تبلیغاتی و اطلاعرسانی را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: توانمندسازی همکاران در روابطعمومیها یکی از دغدغههای سازمان است. تاکنون ۲۵ بسته آموزشی در همکاری مشترک بین سازمان اداری و استخدامی کشور، مرکز آموزش مدیریت دولتی و شورای اطلاعرسانی با هدف ارتقای بهرهوری طراحی شده است که مبنای آموزش برای همکاران در این حوزه خواهد بود.
لطیفی با این عنوان که ادارات شهرها و شهرستانها، سرپنجههای ارتباط دولت با مردم هستند، گفت: اخبار زیادی در شهرها و شهرستانها تولید میشود و نیاز است پستهای سازمانی ادارات استانها در حوزه روابط عمومی بازنگری شود.
سپهر خلجی؛ رئیس شورای اطلاعرسانی دولت نیز با تاکید بر اهمیت جایگاه روابط عمومی گفت: همترازی بین روابط عمومی و دیگر بخشهای دستگاه از این منظر دارای اهمیت است که گاهی به واسطه عدم همسطح بودن پستها، کار روابط عمومی به درستی جلو نمیرود و با موانعی روبرو میشود.
وی با اشاره به شرایط فعلی حوزه رسانه و درگیری در جنگ شناختی، گفت: همه کار اطلاعرسانی و تبیین دستاوردهای دولت به واسطه رسانه انجام میشود. اما متاسفانه گاهی تولید اخبار منفی باعث میشود که دستاوردها آنگونه که شایسته است، دیده نشوند.
خلجی با اشاره به اینکه دولت نقش بزرگی در تولید اخبار دارد، تصریح کرد: دولت بزرگترین تولیدکننده خبر در فضای رسانهای کشور است و در این میان، استانها بیشترین حجم تولید را به خود اختصاص دادهاند؛ اما به دلیل ناهماهنگیهای ساختاری، نظارت بر عملکرد روابط عمومیهای استانها کار را کمی دچار مشکل کرده است.
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت بر توانمندسازی شاغلان حوزه روابط عمومی تاکید کرد و افزود: نزدیک به ۴۰۰۰ نفر در روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی و استانها مشغول به کار هستند که این ظرفیت به عنوان پیشران اطلاعرسانی دولت است و باید این ظرفیت تقویت شود.
وی کار روابط عمومی را یک فن، هنر و تخصص دانست و تصریح کرد: باید نگاه تخصصی به جایگاه روابط عمومی و شاغلان این حوزه داشت، در صورتی که در حال حاضر نگاه برخی مسئولان به این حوزه تخصصی، مطلوب نیست و یکی از دلایل ناکارآمد شدن روابط عمومی در دستگاهها همین نوع نگاه است که نیاز دارد اصلاح شود.
خلجی در پایان پیشنهاد داد که لازم است برای انتخاب و انتصاب مدیران چارچوب اصولی و منطقی تعیین شود و افزود: برای انتصاب و انتخاب مدیران و کارشناسان روابط عمومی باید تجربه، قدرت عمل، تحصیلات و تخصص ملاک قرار بگیرد.
انتهای پیام/
نظر شما