به گزارش شهر،سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران پایتخت اظهار کرد: کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل عبور و مرور وسایل نقلیه در مورد موتورسیکلت ها نیز صدق میکند و تمامی موتورسواران ملزم و مجبور به رعایت آنها هستند.
وی در مورد برخی تخلفات موتورسیکلتسواران به ویژه در پایتخت گفت: یکی از رایجترین تخلفات این دسته از رانندگان وسایل نقلیه به حرکت در پیادهروها مربوط میشود که وسیله نقلیهآنها در طرح تشدید برخورد پلیس راهور تهران بزرگ با موتورسواران متخلف توقیف و جریمه خواهد شد.
وی افزود: از دیگر تخلفاتی که در طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف با جریمه و توقیف وسیله نقلیه همراه میشود میتوان به حرکت در خلاف جهت، ایجاد صدای ناهنجار، حمل بار نامتعارف، حرکت نمایشی، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اشاره کرد.
سرهنگ شریفی در ادامه به تخلف پوشش یا مخدوشی پلاک موتورسیلکتهای پایتخت پرداخت و گفت: مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هرگونه تغییر در پلاک یا پوشش آن جرم محسوب میشود و با آن طبق این ماده برخورد و متخلف آن مجازات خواهد شد. مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی در خصوص پلاک به سه دسته تقسیم میشود که در دسته اول «تغییر در ارقام و مشخصات وسایل نقلیه» مورد توجه قرار گرفته است و در دسته دوم روی «نصب پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگر به روی ارقام و مشخصات وسیله نقلیه خود» تاکید دارد. همچنین دسته سوم به «پلاک تقلبی» مربوط میشود که این دسته نیز مطابق همین ماده قانونی جرم محسوب میشود و شامل جریمه و مجازات است.
وی افزود: در مجموع هرگونه دستکاری، تغییر و پنهان کردن پلاک و مخدوش کردن ارقام آن جرم محسوب شده و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.
رئیس اداره اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه این قسمت از برنامه شهر امن به آمار و ارقام تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران پایتخت پرداخت و گفت: ۳۹ درصد از مجموع تصادفات فوتی پایتخت در سال ۱۴۰۱ به موتورسیکلتسواران مربوط میشود که در این میان ۲۱ نفر ترک نشین و ۱۸۷ نفر راننده موتورسیکلتها بودند.
وی در پایان این بخش از برنامه زنده تلویزیونی شهر امن گفت: اما آمار قابل توجه به ۶۱ درصد باقیمانده تصادفات موتور سیکلتسواران مربوط میشود که نشان میدهد حدود ۱۳ هزار نفر در این تصادفات دچار آسیبهای جدی جرحی شدهاند. متاسفانه عمده جراحتهای ایجاد شده برای موتورسیکلتسواران پایتخت از ناحیه سر شکل میگیرد که الزام استفاده از کلاه ایمنی را بار دیگر مطرح میکند.
انتهای پیام/
نظر شما