از فاز اول تصفیه‌خانه یک هکتاری منطقه ۱۹ به ظرفیت ۲۰۰۰ مترمکعب بهره‌برداری شد

معاون توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی منطقه ۱۹ از بهره‌برداری ۶ پروژه مدیریت منابع آب در پنجاه و هفتمین شنبه امید و افتخار خبر داد.

به گزارش شهر، معاون توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی منطقه ۱۹ از بهره‌برداری ۶ پروژه مدیریت منابع آب در پنجاه و هفتمین شنبه امید و افتخار خبر داد.

شهروز پرهیزگار معاون توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی منطقه ۱۹، درباره برنامه‌های شهرداری تهران در پنجاه‌وهفتمین شنبه امید و افتخار گفت: روز شنبه ۶ پروژه بزرگ مدیریت آب در منطقه ۱۹ شهر تهران افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به افتتاح فاز نخست تصفیه خانه خلیج فارس افزود: این تصفیه‌خانه امکان تصفیه ۲۰۰۰ متر مکعب فاضلاب و تبدیل آن به پساپ را دارد.

معاون توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی منطقه ۱۹ با بیان اینکه تصفیه‌خانه خلیج فارس در فضایی به وسعت یک هکتار اجرا شده است، ادامه داد: روز شنبه مراسم کلنگ‌زنی فاز دوم این طرح انجام می‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم تا پایان سال این فاز نیز به اتمام برسد.

وی بیان کرد: با تکمیل فاز ۲، تصفیه‌خانه خلیج فارس امکان تصفیه ۷۰۰۰ متر مکعب فاضلاب را خواهد داشت. از همه مهم‌تر ۱۴ حلقه چاه آبی که از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شد، با تامین آب مورد نیاز کنار گذاشته می‌شود.  

پرهیزگار با تاکید بر اینکه پروژه تصفیه‌خانه خلیج فارس در راستای آب چرخانی در منطقه ۱۹ اجرا شده است، یادآور شد: یکی دیگر از طرح‌های مدیریت آب در منطقه، ایجاد ۲۰ مخزن جمع‌آوری آب‌های سطحی می‌باشد. تا کنون ۶ مخزن احداث شده است. ۳ مخزن در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و ۳ مخزن جدید نیز امسال احداث شد که امکان ذخیره ۲۵۰۰ متر مکعب آب را در منطقه ایجاد کرده است.

به گفته وی؛ با احداث ۱۴ مخزن دیگر می‌توان ادعا کرد که منطقه ۱۹ توانسته کل آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز این محدوده را بدون استفاده از چاه تامین کند.

معاون توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی منطقه ۱۹ در ادامه به ساخت کانال هدایت آب‌های سطحی در بوستان شقایق اشاره کرد و گفت: این کانال ۲ در ۲ ساخته شده که به صورت بتونی در اتوبان آزادگان ضلع شمال قرار دارد. برای ساخت این کانال در عرض بزرگراه آزادگان تونل ایجاد کردیم. برای انتقال پساب‌ها و آبیاری فضای سبز نیز لوله ۱۶۰۰ داخل این تونل نصب شده است.

وی افزود: همچین طرح اجرای لوله‌گذاری در خیابان پوریای، ولی برای جمع آوری آب‌های سطحی نیز به اتمام رسیده است. در این طرح از لوله ۸۰۰ استفاده شده است. قبل از اجرای این طرح، ورود فاضلاب به داخل محله باعث تخریب خانه‌ها و املاک مسکونی شده بود که با اجرای این طرح مشکل فوق نیز برطرف شد.  

شهروز پرهیزگار با بیان اینکه در نزدیک محدوده بهشت زهرا (س) نیز ۲۷۰۰ متر مکعب چاه جذبی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث شده است، ادامه داد: یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ منطقه در حوزه مدیریت آب که دو هفته دیگر به اتمام می‌رسد، طرح انتقال ۱۳۰۰ متر مکعب انتقال آب‌های سطحی از میدان باران به سمت بلوار شقایق است. در انتها این پروژه به فاز سوم تصفیه خانه متصل می‌شود. فاز سوم تصفیه خانه برای تصفیه آب‌های سطحی استفاده خواهد شد و تنها فیلترهای شنی دارد.

وی بیان کرد: بزرگترین کاری که در جریان اجرای طرح تکمیل تصفیه‌خانه خلیج فارس در نظر داریم تا انجام دهیم، اتصال ناحیه ۳ این منطقه به این پروژه با هدف تصفیه فاضلاب شهری است. چرا که این محدوده به شبکه فاضلاب شهری متصل نیست و فاضلاب این محدوده وارد آب‌های سطحی می‌شد.

معاون توسعه، برنامه‌ریزی و منابع انسانی منطقه ۱۹ در پایان یادآور شد: تصفیه‌خانه منطقه ۱۹ این قابلیت را دارد که فاضلاب بخشی از ناحیه ۳ به این طرح متصل شود.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 36793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =