افتتاح فاز نخست تصفیه‌خانه خلیج فارس بعد از ۲۷ سال/ فاز دوم تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد

شهردار تهران با بیان اینکه به رغم برنامه ریزی های انجام شده، حداقل ۶۵ میلیون متر مکعب منابع آبی برای آبیاری فضای سبز تهران کم خواهیم داشت، گفت: کلنگ پروژه خلیج فارس ۲۷ سال قبل بر زمین خورده بود و تا ۵ ماه قبل پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در این مدت اندک با کار جهادی فاز نخست پروژه تکمیل شد و فاز دوم نیز پایان سال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شهر، در پنجاه و هفتمین پویش امیدوافتخار آیین افتتاح تصفیه‌خانه خلیج فارس و طرح‌های مدیریت منابع آب در منطقه ۱۹ با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران برگزار شد.
در آغاز این مراسم زاکانی شهردار پایتخت گفت: سیلاب، زلزله، فرونشست زمین و طوفان ۴ مخاطره اصلی تهران است. برای حل این مخاطرات از روز نخست راهکار داشتیم. به عنوان مثال در حوزه روان‌آب‌ها، با ساماندهی و توسعه شبکه ۵۳۰ کیلومتری آب‌های زیرزمینی شهر تهران را به ویژه نواحی غرب آن از خطر سیلاب مصون نگه داریم.

زاکانی تاکید کرد: مهم‌ترین عامل فرونشست زمین برداشت از سفره آب‌های زیرزمینی است. راهکار عبور از این بحران بازچرخانی آب با هدف به حداقل رساندن استفاده از سفره‌های آب زیر زمینی است.
وی ادامه داد: در رابطه با مدیریت مصرف آب شرب، چاره‌ای جز فرهنگ سازی و استفاده درست و بهینه از آب نداریم. سال گذشته برای تامین آب باکیفیت ۴۹ چاه آب در شهر تهران مورد استفاده دستگاه‌های مختلف قرار گرفت و در کنار آن ۵۰ نقطه دیگر نیز برای حفر چاه عمیق در نظر گرفته‌شد.
سهم ۱۱ میلیون متر مکعبی روان‌آب ها در آب تهران
شهردار تهران افزود: سالانه ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب صرف آبیاری فضای سبز در شهر تهران می‌شود که از این میزان ، ۱۳۵ میلیون متر مکعب به وسیله چاه و باقی با بازچرخانی آب تامین می‌ شود. همچین در کل حدود ۱۱ میلیون متر مکعب آب تهران نیز سهم روان آب‌هاست.
شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: مطابق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت نیرو امضا کردیم تا سال ۱۴۱۰، ۱۴۵ میلیون مترمکعب آب تهران از طریق بازچرخانی تامین می‌شود. این در حالیست که مطابق افق ۱۴۱۰ برای آبیاری فضای سبز تهران به ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم و مطابق آمار حتی با وجود تفاهم‌نامه وزارت نیرو حداقل ۶۵ میلیون متر مکعب منابع آبی برای آبیاری فضای سبز تهران کم خواهیم داشت.

زاکانی در پایان تاکید کرد: در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز اینکه شهرداری تهران جداگانه نیز به فکر افتتاح پروژه‌هایی مانند تصفیه‌خانه خلیج فارس باشد. کلنگ پروژه خلیج فارس ۲۷ سال قبل بر زمین خورده بود و تا ۵ ماه قبل پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت اما در این مدت اندک با کار جهادی فاز نخست پروژه تکمیل شد و فاز دوم نیز پایان سال به بهره برداری می‌رسد. در مجموع با بهره‌برداری کامل تصفیه‌خانه خلیج فارس به ظرفیت بازچرخانی آب در تهران سالانه دو و نیم میلیون متر مکعب افزوده می‌شود.
انتهای پیام/
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 36811

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =