پنجاه ‌و یکمین شماره نشریه «سرو» منتشر شد

پنجاه ‌و یکمین شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان «خرم‌آن شهر که مردم بسپارند به یاد» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پنجاه ‌و یکمبن شماره ماهنامه فرهنگی هنری «سرو» با عنوان «خرم‌آن شهر که مردم بسپارند به یاد» از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.
نشریه سرو از بخش‌های مختلفی تحت عنوان «یادمان»، «راویان»، «دیده‌بان»، «گفتمان»، «پرسمان»، «ترجمان» و«راهیان» تشکیل شده که هر بخش شامل موضوعات متنوعی است.
در این شماره از ماهنامه «سرو» سرمقاله‌ای به قلم داوود عامری با تیتر « فتح خرمشهر؛ حماسه هویت ساز» منتشر شده است.
در بخش گفتمان سرو در گفتگویی با دکتر علی داستانی بیرکی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اندیشه دینی؛حکومت اسلامیِ مطلوبِ امام (ره) را با عنوان «مردم باوری؛ محور حرکت حضرت امام(ره)» را بررسی کرده است.و در ادامه در مقاله ای به قلم سلمان پورمهدی، واقعه 15 خرداد سال 42 را از دیدگاه سیاسی و جامعه شناختی مورد بررسی قرار داده است. تاملی در پیوند عرفان و سیاست از منظر امام خمینی(ره) در مقاله ای با عنوان «به قامت عرش، به وسعت فرش»  از دیگر مطالب خواندنی گفتمان سرو است.
در فصل پرسمان این شماره از نشریه سرو، در گفتگویی با سید صباح موسوی، ابعاد مختلف و علل و پیامدهای فتح خرمشهر را بررسی کرده است. و در ادامه بازتاب بازپس‌گیری خرمشهر در رسانه‌های بین‌المللی را در مقاله ای با عنوان «اعترافات» به قلم مرتضی پورخانی می خوانیم. مروری بر ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر در مقاله ای به قلم یحیی نیازی پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس از دیگر مطالب خواندنی و جذاب پرسمان این شماره از نشریه سرو است.
در بخش دیده بان سرو، در گفتگویی با مرتضی شعبانی فیلمبردار، مستندساز و تهیه کننده فعال در عرصه سینمای مستند،چرایی اهمیت و چگونگی انتقال ارزش ها و باورهای رزمندگان در دوران دفاع مقدس را بررسی کرده است.
بررسی فیلمسازی درباره اشغال و آزادسازی خرمشهر در گفتگو با «محمود گبرلو» مجری و کارشناس سینما و همچنین «پروانه مرزبان» تهیه کننده و نویسنده فیلم «بزر گمرد کوچک » از دیگر بخش های دیده بان سرو است.
در ادامه این نشریه و در بخش‌های یادمان، راهیان، راویان و ترجمان سرو به موضوعاتی همچون جستاری در انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به رهبری انقلاب اسلامی، درنگی بر حضور اجتماعی زن از نگاه امام خمینی(ره)، بایسته های تاریخ نگاری دفاع مقدس، نگاهی به زندگی شهید چمران و شهید محمد بروجردی، سالگرد تاسیس جهاد سازندگی، بازشناسی ریشه‌های گفتمان مقاومت اسلامی، ریشه‌های آزادسازی جنوب لبنان در گفت‌وگو با ابوالفضل صالحی‌نیا، کارنامه «حافظ اسد» در گفت‌وگو با جعفر قنادباشی، موزه های سیّار، مروری بر کارکرد موزه ها در دنیای معاصر و ... پرداخته شده است.
گفتنی است نشریه سرو به سردبیری «داوود عامری» در ۱۲۰صفحه، از سوی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چاپ و منتشر می‌شود.
 

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 37152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =