شهردار تهران: فضاهای عمومی حق همه شهروندان است

شهر: در دوره جدید مدیریت شهری، مگاپروژه ها که هزینه زیادی بر شهر تحمیل می کردند، جای خود را به پروژه های محلی دادند تا شهروندان در محلات مختلف سهم بیشتری از شهر داشته باشند. افتتاح میدانگاه امیرکبیر یکی از آنها بود که پس از سالها فضای بلااستفاده ای در شهر به یک فضای عمومی تبدیل شد.

به گزارش شهر پیروز حناچی، شهردار تهران که در آیین افتتاح میدانگاه امیرکبیر حضور داشت، گفت: پروژه میدانگاه امیرکبیر، یکی از نمونه‌های تغییر رویکرد در اداره شهر است به جای اینکه به پروژه های مگا بپردازیم به سراغ پروژه های محلی رفتیم. این راهبرد شورای شهر و شهرداری تهران بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، است تاجایی که تعداد زیادی از این پروژه ها تا پایان سال افتتاح خواهند شد.

او افزود: از نقاط مثبت این پروژه‌ها در مقایسه با مگاپروژه‌ها این است که نسبت به تاثیر آن در محیط پیرامونی برآورد وجود دارد در حالیکه در مگاپروژه ها نمی‌توان تمام تأثیرات آن را متوجه شد. یکی دیگر از تفاوت هایشان این است که وقتی افتتاح می شود تازه به آغاز راه رسیده ایم.

حناچی گفت: یکی از مسائلی که باید به آن پرداخت نحوه مدیریت این فضاهاست. یکی از نمونه‌های موفق لشکرآباد اهواز است که  محله ای ناامن بود که حتی در طول روز هم نمی شد امنیت آن را برقرار کرد اما اتفاقی که در آنجا افتاد و مدیریت شهری  راه تغییر آن را گشود باعث شده که این منطقه امروز علاوه بر اینکه به یکی از امن ترین مناطق اهواز تبدیل شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز به شمار آید.

 شهردار تهران درباره میدانگاه امیرکبیر گفت: به نظر می‌رسد این میدانگاه با توجه به اینکه در نزدیکی آن ایستگاه مترو قرار دارد ظرفیت رشد بالایی داشته باشد، وجود مترو در کنار آن منجر به تسهیل رفت و آمد می شود، چراکه توسعه قلمرو عمومی بر اساس دسترسی راحت است. مترو بهترین دسترسی را ایجاد می کند همچنان که اگر مترو ۱۵ خرداد نبود میدانگاه باب همایون و پیاده راه پانزده خرداد هم آنقدر رونق نداشت.

حناچی در اشاره مجدد به میدانگاه امیرکبیر گفت: وظیفه مدیریت شهری است که چنین فضاهایی را فراهم آورد، مردمی که در خانه های کوچک زندگی می کنند باید فضایی برای استراحت و پیاده روی داشته باشند. محوطه این میدانگاه یکی از کارگاه های نیمه کاره رها شده بود که وضعیت نامناسب آن مورد اعتراض اهالی محل بود و قرار بود در طبقه زیرین این محوطه پارکینگی به ظرفیت ۵۰۰ خودرو ساخته شود و روی پارکینگ هم یک فضای تجاری بارگذاری شود.

او افزود: اما با تغییر رویکرد در مدیریت شهری قرار شد پارکینگ همچنان ساخته شود اما به جای بارگذاری فضای تجاری ، میدانگاهی برای پیاده روی ایجاد و  بخش های تجاری هم در مقیاس محلی برای آن در نظر گرفته شود.   این محوطه جایی است برای  مردمی که خانه های کوچک دارند و از کمبود جا و خدمات شهری رنج می برند.آنها می توانند زمانی را در آن سپری کنند و از فضاهای شهری استفاده کنند.

سفر به ابتدا و انتهای اتوبان همت با یک خط مترو

حناچی در ادامه گفت: امسال سال خوبی است و با اوراق مشارکتی که منابع آن در اختیار شهرداری قرار گرفته  ۱۲ ایستگاه مترو تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و شهرری به سولقان متصل خواهد شد و همچنین امسال کلنگ احداث خط ۱۰  را خواهیم زد که شمال شرق تهران را به شمال غرب متصل می کند به عبارتی ابتدا و انتهای همت را با مترو می توان طی کرد.

شهردار تهران به برگزاری محرم امسال نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال شعار «هر خانه یک حسینیه» را انتخاب کرده ایم و امیدواریم با تمام مشکلات پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

میدانگاه امیرکبیر در فضایی به وسعت هشت هزار و ۴۰۰ مترمربع در منطقه ۱۴ تهران و روی زیرگذر امیرکبیر توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران طراحی و اجرا شده است.

در مراسم افتتاح این میدانگاه، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران و عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ و رضا عباسی شهردار منطقه ۱۴ و تعدادی از معماران و شهرسازان حضور داشتند.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار: اکبر بیاتی

۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۶
کد خبر: 3741

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =