«تهران» در انتظار روزهای خوش برای اتوبوسرانی

به دنبال افزایش بودجه ناوگان حمل و نقل عمومی در این گزارش به بررسی توسعه و گسترش بودجه مربوط به سیستم اتوبوسرانی پایتخت پرداختیم.

به گزارش خبرنگار شهر؛ بارها در جلسات شورای ششم شهر تهران شنیده‌ایم که حال ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خوب و سلامت نیست. خطوط فعلی در نقاط پرتردد پاسخگوی نیازهای مردمی نیست و در برخی خطوط تندرو باعث ازدحام بیش از حد جمعیت می‌شود. رهاشدگی وضعیت حمل و نقل در دولت پیشین و بی توجهی مدیران سابق شهری به اورهال و ظرفیت های موجود باعث شد تا تهرانی که روزگاری ۵ هزار دستگاه اتوبوس داشت، با روی کار آمدن مدیریت ششم شهری تنها ۱۸۰۰ اتوبوس داشته باشد.  با این حال در دوره جدید مدیریت شهری تلاش بر این بوده است تا بودجه کلانی را به حمل و نقل عمومی از جمله توسعه اتوبوسرانی اختصاص بدهند. رویکردی که شهرداری تهران با حمایت شورای شهر در سال جاری دنبال می‌کند، بدون شک سرآغازی برای بهبود وضعیت این ناوگان است.

اختصاص ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی

در هفته های گذشته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باحضور در شورای شهر تهران با بیان اینکه شتاب اولیه به کارهای مربوط به اورهال و تامین اتوبوس ها داده شده که آثار آن در نیمه دوم فعالیت مدیریت شهری خود را نشان می دهد، تصریح کرد: بودجه ابلاغی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که تحت عناوین مختلف آمده است؛ یکی از بیشترین اعداد ۸ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ساماندهی اتوبوسرانی است چراکه عقب ماندگی های جدی در این زمینه داریم.

بهرامی تأکید کرد: امسال نزدیک به هفت درصد حمل و نقل را به سمت حمل و نقل عمومی خواهیم برد و تغییراتی که در تاکسی، ون و مترو اتفاق می افتد منجر به کاهش هفت درصدی سفرهای شخصی خواهد شد.

هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال اورهال می‌شوند

وی با بیان اینکه اعداد بر اساس بودجه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تأمین ۱۲ هزار دستگاه موتور سیکلت، ۲۰۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، چهار هزار دستگاه ون، افزایش سه هزار دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی در توافق با وزارت کشور و ۲۴۱ دستگاه واگن اورهال شده در مترو از برنامه های ما به شمار می رود.

۳۰۰۰ اتوبوسی را که آب برد!

خرید اتوبوس‌های داخلی و خارجی، اورهال و بازسازی اتوبوس های از نفس افتاده و واردات اتوبوس های دست دوم ولی بی نیاز به بهسازی، از جمله برنامه‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای افزایش و توسعه اتوبوس‌های پایتخت است. از این رو به گفتگو با مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران پرداختیم. چمران با بیان اینکه از رویکرد فعلی راضی نیستیم، می‌گوید: قولی که به مردم دادیم اضافه شدن حداقل۳ هزار دستگاه اتوبوس به شهر تهران است. ما ۲ سال دیگر به قید حیات در خدمت مردم هستیم بنابراین برنامه‌های چند ساله معنایی ندارد. 
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه از سال ۸۸ که وزارت کشور اهتمام به خرید اتوبوس کرد، دستگاه جدیدی به ناوگان اضافه نشده است، ادامه می‌دهد: از سال ۸۶ یا ۸۷ که در مهرماه با رییس جمهور وقت برای تامین ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جلسه داشتیم دستگاهی به ناوگان اضافه نشد. دولت گذشته هم هیچگونه علاقه و سعی برای اینکه اتوبوس به کشور برساند نداشت. روزی که شورا را تحویل دادیم حدود ۵ هزار اتوبوس و روزی که تحویل گرفتیم ۱۸۰۰ دستگاه به زور داشتیم؛ حالا به حدود ۲ هزار دستگاه رسیده است. این کار قطره چکانی دردی از تهران دوا نمی‌کند. تهران می‌بایست ۹ هزار دستگاه اتوبوس داشته باشد. پیش بینی شده بود که تهران نزدیک به ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در افق ۱۴۰۴ داشته باشد. حداقل باید ۹ هزار دستگاه داشته باشیم که الان ۱۹۵۰ دستگاه است. این به کسانی که در صف اتوبوس می‌ایستند فشار می‌آورد. 

هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال اورهال می‌شوند


وی می‌گوید: ما برای مردم چه کار می‌کنیم؟ حمل‌ونقل عمومی اولین مشکل شهر ماست و ترافیک و آلودگی به خاطر همین مشکل است. ما اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی اضافه برای حمل‌ونقل لحاظ کردیم و حالا از این بودجه باید استفاده کنیم. مهم فقط پیش بینی در بودجه نیست، هنر مسئولان این است که چگونه از این فرصت استفاده مطلوب کنند. 
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اضافه شدن ۷۶۰ دستگاه اتوبوس دردی را دوا نمی‌کند، بیان می‌کند: چاره باید چیز دیگری باشد. باید از فرصت شرکت‌هایی مانند ایران خودرو دیزل استفاده کنیم. باید هم از طریق واردات و هم از ظرفیت داخلی برای تامین اتوبوس‌ استفاده کنیم. چرا تنها با دو شرکت داخلی کار می‌کنیم؟ برویم با تمام شرکت‌های داخلی تعامل کنیم. بودجه یک دوازدهم باید حتما عملیاتی بشود، چون خودروسازان می‌گویند به ما پول بدهید تا ۱۴ ماه دیگر به شما اتوبوس تحویل بدهیم. باید جنگی و جهادی کار کنیم. 

اورهال ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۲

برای بررسی برنامه شهرداری تهران در حوزه اورهال اتوبوس‌های کارکرده به گفتگو با مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نشستیم. وی در جواب این سوال که شرایط نوسازی اتوبوس‌های پایتخت در چه وضعیتی قرار دارد، می‌گوید: اورهال و بازسازی اتوبوس‌ها طبق برنامه تا ابتدای مهرماه انجام خواهد شد. قبل از بازگشایی مدارس قریب ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از بخش ملکی یعنی اتوبوس‌های شهرداری بهسازی و نوسازی می‌شود. همچنین در تلاش هستیم تا ۵۰۰ دستگاه از اتوبوس‌های بخش خصوصی را با یارانه‌ای که می‌دهیم بازسازی کرده و وارد ناوگان کنیم. 

هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال اورهال می‌شوند

طبق گفته علیزاده در سال جاری صرفا از محل اورهال اتوبوس‌ها ۱۰۰۰ دستگاه وارد خطوط پایتخت می‌شود که شاید نتواند به تنهایی دردی از دردهای حمل و نقل عمومی که حاصل کم کاری در این حوزه بوده است را کم کند اما در کنار واردات اتوبوس‌های نو و کارکرده می تواند مثمر ثمر واقع بشود.

از مهندسی خطوط اتوبوسرانی پایتخت چه خبر؟

در ادامه علیزاده درباره اینکه در سال جاری برنامه‌ای برای تغییر خطوط اتوبوس در پایتخت وجود دارد یا خیر، ادامه می‌دهد: برای مهندسی خطوط هم برنامه ریزی‌هایی کردیم. شروع ابتدایی مهندسی خطوط از اول تیرماه و با جابه‌جایی تعدادی از اتوبوس‌های ایستگاه‌های کم تردد و کم مسافر انجام می‌شود. در این ایستگاه‌ها به جای اتوبوس از مینی بوس استفاده کرده و ۶۲ دستگاه مینی بوس را وارد ناوگان مهندسی خطوط می‌کنیم. همچنین ۵۷ دستگاه اتوبوس را به خطوط پرمسافر منتقل می‌کنیم. اینگونه سرفاصله‌ها در خطوط پرتردد کمتر می‌شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی می‌گوید: تا پایان سال به دنبال مهندسی خطوط ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را به خطوط پرتردد جابه‌جا می‌کنیم.

ورود ۳ هزار دستگاه اتوبوس به خطوط تهران

طبق گفته‌های مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی در سال جاری اضافه خواهد شد: «به شرط تامین منابع اعتباری، در نظر داریم که ۲۰۰۰ اتوبوس تولید داخل و ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس خارجی را به خطوط اتوبوسرانی پایتخت اضافه کنیم.»

بنابراین به دنبال افزایش بودجه خرید و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از تاکسی گرفته تا مترو در انتهای سال جاری باید شاهد تحول بزرگی در این عرصه باشیم. همت و رویکرد مدیریت ششم شهری باتوجه به جمعیت بالای تهران و مشکل و معضل آلودگی هوا به توسعه این ناوگان متمرکز شده است.

انتهای پیام/

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 37600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =