خواناسازی «قنات مهرگرد» پس از احیا و مرمت در محدوده منطقه ۱۲

شهردار منطقه ۱۲ از اجرای طرح احیا و مرمت قنات مهرگرد در این منطقه خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، امیر یزدی، شهردار منطقه توضیح داد: قنات مهرگرد، قدیمی‌ترین قنات تهران است که ۵۵۰۰ متر طول دارد و بیش از ۲۵۰۰ متر از آن در محدوده منطقه ۱۲ واقع شده و دارای ۷ میله چاه قابل رؤیت و دبی ۴۰۰ لیتر در ثانیه است.

یزدی افزود: طی یک سال گذشته مرمت و احیای این قنات با هدف احیای فرهنگ گذشته قلب طهران، تأمین آب برای فضای سبز و جلوگیری از هدررفت آب، همچنین شکل‌دهی به هویت اجتماعی و فرهنگی محله قدیمی فردوسی در دستور کار منطقه ۱۲ قرار گرفته و به منظور خواناسازی پروژه مرمت و آگاهی‌بخشی به مردم محلی و برآورد پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن، پیوست اجتماعی تدوین گردیده که طی آن ارزش‌های محیط زیستی، مدیریتی و اجتماعی احیای قنات مطالعه شده است.

شهردار قلب طهران با اشاره به ارزش‌های احیای این پروژه بیان کرد: شکل‌گرفتن واحدهای اجتماعی، شکل‌گیری فرهنگ یاریگری برای دستیابی به بالاترین بهره‌وری از آب و زمین، وقف آب، مشارکت، یادگیری اجتماعی، غنای تاریخی فرهنگی، زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن و هویت‌بخشی در ابعاد مختلف، تعامل انسان و محیط و تجربه‌پذیری، حفظ فرایندهای ضروری بوم‌شناختی، ارتقای شرایط زیست‌محیطی منطقه، مدیریت پایدار منابع آب، بازتعریف نظام برنامه‌ریزی و مدیریت، شکل‌گیری قوانین عرفی و... از جمله ارزش‌های احیای این پروژه است.

جلسه پیش‌دفاع ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی احیای قنات مهرگرد با حضور شهردار ناحیه ۱، رئیس اداره مسیل‌ها و قنوات و نماینده اداره مطالعات اجتماعی شهرداری تهران به همراه کارشناسان هر حوزه در شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.

بر اساس این گزارش، مطابق نتایج این پیوست اجتماعی، احیا و مرمت قنات مهرگرد باعث شکل‌گیری حس تعلق خاطر محلی، زیباسازی و افزایش منزلت فرهنگی اجتماعی محل فردوسی، امکان تأمین آب پایدار جهت فضای سبز، زمینه گردشگری و رویدادهای هنری و فرهنگی خواهد شد که این مهم با همکاری و مشارکت مردم محلی امکان‌پذیر می‌شود.

گفتنی است ایجاد سایت قنات مهرگرد برای معرفی، خواناسازی و آگاهی‌بخشی به مردم و ایجاد توریسم فرهنگی و اجتماعی در دستور کار برنامه‌های آتی قرار گرفته است.

انتهای پیام/

۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 38047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =