باز شدن قفل ساخت‌وساز در پایتخت

معاون شهردار تهران: آمار صدور پروانه ساخت با اجرای طرح‌های موضوعی و موضعی سیر صعودی دارد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، براساس طرح تفصیلی، پایتخت دارای ۴پهنه مسکونی(R)، تجاری(S)، مختلط شامل تجاری‌ومسکونی(M) و فضای سبز(G) است؛ پهنه‌هایی که ساخت‌وساز در آنها براساس نوع کاربری و طبق قوانین خاصی انجام می‌شود. به این معنا که در پهنه مسکونی نمی‌توان مجوز تجاری صادر کرد یا در پهنه فضای سبز نمی‌توان پروانه مسکونی داد. درواقع این پهنه‌بندی‌ها برای جلوگیری از به‌هم‌ریختگی‌ها مشخص شده‌اند. در این میان مواردی هستند که گرچه در چارچوب قوانین طرح تفصیلی نمی‌گنجند، اما با توجه ‌به تغییرات رخ‌داده در حوزه شهر و شهرنشینی ضرورت دارد اجرایی شوند و نیاز به تغییر کاربری پهنه‌ها هست که این کار توسط کمیسیون ماده۵ انجام می‌شود؛ مانند ساخت‌وساز بافت‌های فرسوده همجوار با بافت‌های تاریخی یا نوسازی بافت‌هایی که در پهنه‌های کارگاهی و... قرار دارند. به همین دلیل است که در کمیسیون ماده۵ برای چنین مواردی طرح‌های موضعی و موضوعی پیش‌بینی ‌شده است؛ طرح‌هایی که به‌گفته حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، سبب رونق ساخت‌وساز در پایتخت شده‌اند.

 آنطور که معاون شهردار عنوان کرده: «مطالعات طرح جامع و طرح تفصیلی حدود ۱۰سال به طول می‌انجامند و در این مدت قطعاً نیاز و مطالبات شهروندان و نیازهای شهر دچار تغییر و دگرگونی می‌شوند و این طرح‌ها نمی‌توانند کارایی چندانی داشته باشند. در چنین شرایطی، طرح‌های موضوعی و موضعی به کمک شهر و شهروندان آمده و استفاده از ظرفیت این طرح‌ها سبب رونق شگفت‌انگیز ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده شده است. با استناد به آمارهای موجود، سال۱۴۰۰ حدود ۱۴۰۰پروانه در بافت فرسوده صادر شده و سال‌ها در این حوزه رکود وجود داشته و سال گذشته تعداد پروانه‌ها در بافت‌های فرسوده به ۲۵۰۰مجوز رسید. این اعداد و ارقام نشان از اثربخشی طرح‌های موضوعی و موضعی و کمیسیون ماده۵ دارد.»

تعیین تکلیف تعریض خیابان شوش پس از ۴۰سال، خیابان کرمان و قزوین که به‌دلیل وجود پهنه‌های کارگاهی فریز شده بودند و... اهم فعالیت‌های مدیریت شهری در کمیسیون ماده۵ هستند.

مصوبات کمیسیون ماده۵ مختص مناطق مرفه نیست

استفاده از جایگاه قانونی کمیسیون ماده۵ در تصویب تغییرات طرح تفصیلی، سبب پویایی شهر و جلوگیری از عدم‌انعطاف‌پذیری طرح‌های مصوب می‌شود. معاون معماری و شهرسازی با اشاره به این مطلب افزود: «براساس ماده۱۷ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها ابلاغی سال۱۴۰۰، مبنی بر تعیین حیطه اختیارات کمیسیون ‌ماده۵ و جلوگیری از شهرفروشی خارج از ضابطه و بدون توجیه، رویه کنونی که شهرداری در پیش گرفته شفاف است و در حال حاضر هیچ پرونده‌ای بدون تهیه طرح مطالعات ارزیابی اثرات شهرسازی، ترافیکی و زیست‌محیطی، قابلیت طرح در کمیسیون ماده۵ را ندارد.» مصوبات کمیسیون ماده۵ مختص مناطق مرفهی چون یک‌و۳ نیست. صارمی با بیان این مطلب گفت: «در دوره اخیر مدیریت شهری و به‌صورت مشخص سال گذشته مناطق ۱۶و۲۰ بیشترین سهم را در مصوبات کمیسیون داشته‌اند و عمده سهم منطقه۳ هم طرح موضعی بافت‌های فرسوده ده‌ونک بوده است. درخصوص منطقه یک هم حذف مساحت مربوط به طرح‌های موضعی چیذر و سیمین‌قلعه مطرح است که در کمیسیون ماده۵ بررسی خواهد شد.»

توجه به شرایط ملک در کمیسیون

حمیدرضا صارمی تمرکز بر تعداد مصوبات موردی، بدون توجه به نوع درخواست، مساحت پلاک و محدوده هدف، پهنه وقوع ملک و... را ژورنالیستی خوانده و گفت: «وقتی از دریچه تعداد مصوبات کمیسیون درخصوص هر منطقه به تحلیل خروجی کمیسیون ماده۵ می‌نگریم، تفاوت‌های اساسی و کیفی زیر سؤال رفته است. به‌طور مثال تعیین تکلیف اراضی وسیع در ناحیه۳ منطقه۱۹ که طی سالیان متمادی از بلاتکلیفی و فریز رنج‌برده و همین نوع مواجهه زمینه‌ساز بروز انواع ناهنجاری‌های اجتماعی شده بود با تعیین تکلیف کمیسیون برای پلاک فرضی با مساحت۸۰۰ متر در منطقه یک هم‌وزن ارزیابی می‌شود که این نوع تحلیل واجد اشکالات جدی است و هیچ قاضی منصفی نیز اینگونه به ارزیابی مصوبات نمی‌پردازد. در این دوره حتماً ویژگی‌های ملک و موقعیت جغرافیایی در طرح‌های موضوعی و موضعی موردتوجه قرار گرفته است.»

بازار تجاری در تهران اشباع شده است

حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران:  اکنون تهران ۵/۲ برابر ظرفیت، پهنه تجاری دارد و در یک‌تا۳سال آینده قیمت واحدهای تجاری در پایتخت افت شکننده خواهد داشت. واحد تجاری‌ای که امروز یک میلیارد تومان خریدوفروش می‌شود با کاهش قیمت به ۵۰۰میلیون تومان می‌رسد؛ بنابراین بهترین فرصت است که کمیسیون ماده۵ به این مقوله ورود و اعلام کند بازار تجاری در تهران اشباع شده و متقاضی ندارد و این پهنه‌ها متناسب با نیاز شهروندان تغییر کاربری داده شوند. از این ظرفیت می‌توان برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 38192

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =