۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 3833
هماهنگی دولت و شهرداری ضروری است

شهر: دویست و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران روز سه شنبه- ۴ شهریور- با سخنرانی رئیس شورا آغاز و در ادامه با ارائه گزارش عبدالله لطفی، رابط شورایاری منطقه ۱۸ و دبیر محله صاحب الزمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران با بیان این که در هفته دولت قرار داریم، گفت: همانطور که رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت اعلام کرد باید در عین شنیدن صدای منتقدان نگاه ویژه به جبران ضعف‌ها و کمبودها داشته باشیم.

او با بیان این که البته در یک شرایط خاص قرار داریم ادامه داد: ما در یک جنگ اقتصادی هستیم که دولت ترامپ علیه ایران به پا کرده است و این در حالی است که بحران قیمت نفت، رکود اقتصادی و کرونا نیز به این موضوع دامن زده است. اما لازم است که با نقد سالم دولت را به سمت تحرک بیشتر پیش ببریم و نباید نقدها در سال آخر منجر به تخریب شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حوزه مدیریت شهری نیز به مانند دولت در سال پایانی قرار داریم و با همان مشکلات و چالش‌های روبه رو هستیم که دولت نیز از آن رنج می‌برد. با این حال باید در مواجهه با مشکلات با هماهنگی بیشتر پیش رویم تا مبادا این ناهماهنگی‌ها سبب بروز مشکلات بیشتر شود و امیدواریم در سال آخر شورا مشکلات را حل کرده و بتوانیم دستاورد خوبی داشته باشیم.

بلاتکلیفی پروژه تفرجگاه طرح تاکا و طرح محور نیلوفری دغدغه شهروندان منطقه

 در ادامه، عبدالله لطفی، رابط هیات رئیسه شورایاران منطقه ۱۸ با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از تهدیدات و فرصت‌های پیش روی توسعه منطقه در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی ارائه داد و اعضای شورای شهر تهران پس از استماع این گزارش به بررسی مشکلات و فرصت‌های این منطقه از دیدگاه تخصصی پرداختند.

رابط شورایاری منطقه ۱۸ در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به جایگاه شورایاری‌ها گفت: مقام معظم رهبری در مورد شوراها فرمودند، شوراها از مظاهر مشارکت مردمی و برای تسهیل امور است. لطفی جمعیت این منطقه را حدود ۴۹۹ هزار نفر اعلام کرد و گفت مساحت منطقه ۸۸ کیلومتر مربع و دارای ۷ ناحیه و ۱۸ محله است. این منطقه دارای ۱۰۳ هکتار بافت فرسوده بوده و صدور پروانه ساخت در شهرداری منطقه حدود یک ماه به طول می‌انجامد. همچنین ۷۷۰ هکتار فضای سبز،۲۳۹ هکتار پارک، ۹۳ بوستان، یک پارک جنگلی و پارک ویژه بانوان در این منطقه وجود دارد.

سرانه‌ها و فرصت های منطقه ۱۸

به گفته نماینده شورایاران منطقه ۱۸ سرانه‌های این منطقه را سرانه فضای سبز ۱۷/۳۵ مترمربع / سرانه بهداشتی درمانی ۰/۷۵ مترمربع / سرانه فرهنگی ۰/۱۱ متر مربع / سرانه آموزشی ۱/۲۱ متر مربع / سرانه ورزشی ۰/۳۹ مترمربع/ سرانه مذهبی ۱۸/۱۷ مترمربع است.

او با اشاره به فرصت‌های خوب به جا مانده از دوره قبل در این منطقه گفت: ورزشگاه امام رضا (ع) (مورداستفاده فرهنگی ورزشی باشگاه استقلال)، جمعیت جوان و امکان فراوان برای اشتغال زایی، زمین‌های بسیار حاصلخیز برای کشاورزی و باغداری، استعدادهای فراوان در زمینه‌های علمی، ادبی، هنری و ورزشی، وجود زمین‌های بایر، اتصال به شریان‌های اصلی شهری، داشتن فضای سبز مناسب و وجود آستانه مبارک امامزاده زید (ع) از جمله این فرصت ها است.

ابر مساله منطقه 18؛ متصل نبودن به شبکه ریلی

لطفی ابر مسئله محلات منطقه ۱۸ را عدم اتصال به شبکه حمل و نقل ریلی شهری (مترو) اعلام کرد و خواستار رسیدگی جدی اعضای شورای شهر به این خواسته شهروندان منطقه ۱۸ شد. او همچنین مسائل مهم محلات به ترتیب اولویت اینگونه نام برد:

۱-تکمیل نشدن پروژه‌های عمرانی ۷۶ متری بروجردی و ۴۵ متری بهار

۲- متصل نبودن فاضلاب شهری

۳- تعیین تکلیف نشدن زمین‌های حریم خط راه آهن تهران - تبریز در پی زیرگذر وی همچنین تهدیدها منطقه را جدی دانست و خواستار بررسی و تصمیم در مورد این موارد در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر شد و سیاهه تهدیدات منطقه ۱۸ به شرح زیر اعلام کرد:

۱-بلاتکلیفی زمین‌های بایر کشاورزی وخطر تغییرکاربری به صورت غیرمجاز

۲- مقام سازی نشدن جداره‌های رودخانه کن در مجاورت بافت مسکونی

۳-فرسوده بودن بافت مسکونی دراکثر محلات

۴-بلاتکلیفی پروژه تفرجگاه طرح تاکا و طرح محور نیلوفری

 ۵-ناامن بودن بوستان‌ها بدلیل حضور افراد بزهکار

 ۶-فعالیت کارگاههای رنگ کاری و صنایع چوب در بافت مسکونی

۷-فعالیت باغ پرندگان در مجاورت بافت مسکونی خلیج فارس

۸-وجود مرکز تخلیه زباله در حاشیه بزرگراه آیت اله سعیدی

۹-وجود بازارآهن در بافت مسکونی

۱۰-وجود دکل‌های فشار قوی در بافت مسکونی

 مشکلات

لطفی رابط شورایاری منطقه ۱۸ سپس مشکلات جدی این منطقه را به شرح زیر برشمرد و در ارتباط با آنها گفت: ضروری است به منظور رفع این مشکلات تصمیمات دقیقی از سوی شورا و شهرداری منطقه صورت گیرد.

 ۱- نیاز به بازنگری در طرح تفصیلی منطقه به تفکیک محلات

۲-دپوی غیرمجاز آهن آلات در مشاعات بازار آهن شادآباد

۳-فقدان پارکینگ طبقاتی در سطح منطقه (به دلیل وجود مراکز تجاری مثل بازار آهن)

۴-فقر سرانه‌های فرهنگی و ورزشی

۵-کمبود مراکز فروشگاهی و تفریحی

۶-ناوگان حمل و نقل عمومی به شدت فرسوده

۷-تغییر کاربری مراکز فرهنگی به اداری (مجموعه مختار سلیمانی و کاوشکده معلم)

۸-سد معبر وانت بار هاو بساط گسترها

۹-حضور نیافتن پلیس راهور در معابر اصلی و فقدان تجیهزات ثبت تخلفات ترافیکی

۱۰-مکانیزه نبودن پل‌های عابر پیاده در مراکز پر تردد (بیمارستان شهدای یافت آباد... د.)

۱۱-اجرا نشدن طرح تعریض معابر اصلی و فرعی در طرح نفصیلی ابلاغی

۱۲-تغییر متعدد شهردار منطقه در ادوار گذشته

رابط هیات رئیسه منطقه ۱۸ سپس با توجه به تهدیدات و فرصت‌های منطقه پیشنهاداتی را به اعضای شورای شهر برای رفع چالش‌های منطقه ارائه داد:

۱-ضرورت تخصیص قطعه زمین جهت احداث درمانگاه (با مشارکت شهر سالم)

۲- ضرورت خروج کارگاههای صنعتی غیرمجاز مشمول ماده ۱۰۰ و بند ۲۰

۳-ضرورت تملک ملک معارض انتهای خیابان مظفری

۴- ضرورت بازگشایی خیابان نوروزآباد به سامانی پور

۵-ضرورت تعیین تکلیف ۸۸ پلاک مسکونی در کوچه حجاب

۶- تغییر مسیر خط تردد وسایل نقلیه سنگین حمل و نقل گمرگ

پس از پایان این گزارش اعضای شورای شهر تهران تذکراتی درباره برخی پروژه های منطقه ارایه کردند.

2 هزار نفر در معرض خطر

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: از مهم ترین مشکلات منطقه ۱۸ بر اساس ابر چالش ها، مسئله دستفروشان بوده و دلیل آن میزان بالای بیکاری در این منطقه است. بیکاری در منطقه از بالاترین نرخ ها برخوردار است و ۸.۸ درصد جمعیت فعال منطقه ۱۸ بیکار هستند. امیدواریم با گسترش روز بازار ها در منطقه مشکل دستفروشان حل شود.

او ادامه داد: چالش مهم منطقه که تهدید امنیتی می تواند داشته باشد مسئله شنچاله ها است. در ایام بارش اگر آب در شن چاله بیفتد بیش از دو هزار نفر از جمعیت اطراف در خطر جدی قرار می گیرند و افزایش ایمنی باید در دستور کار باشد بدین ترتیب قبل از آغاز فصل بارش باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: تنها راه ورودی به مناطق تهران و خروج از منطقه ۱۸ تنها اتوبان سعیدی است و مناطق دیگر چنین وضعیتی ندارند. یکی از مهم ترین فعالیت ها باید احداث ایستگاه مترو در مرکز منطقه باشد.

او ادامه داد: ۵ درصد شهر تهران در این منطقه زندگی می کنند و با امتداد خط مترو می توان این امر را دنبال و مشکل منطقه ۱۸ را رفع کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کیفیت هوا در منطقه ۱۸ گفت: منطقه ۱۸ همیشه جز مناطق قرمز و یا بنفش است و میزان آلودگی بسیار زیادی دارد و گاهی حتی در مرز بنفش قرار می گیرد که ناشی از کارخانه آسفالت و تولید بتن بوده که طبق بند ۲۰ باید منتقل شود.

کارگروه توسعه منطقه در بازار شادآباد تشکیل شود

ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، نیزضمن تشکر از ارائه گزارش دقیق شورایاری و شهرداری منطقه بیان کرد: در مناطقی مثل منطقه ۱۸ که کانون تجاری مثل شادآباد در آن مستقر است، شهرداران مناطق می‌توانند از این پتانسیل برای توسعه و پیشرفت این مناطق استفاده کنند، اما گویا این اتفاق نمی‌افتاد. سئوال من این است که در غیراین صورت  دلیل وجود واحد مشارکت‌های مردمی چیست؟ ‌ پیشنهاد من این است که شورایاران محترم کارگروه توسعه منطقه در بازار شادآباد را با کسبه و تجار شادآباد که عموما جزو افراد برخوردار محسوب می‌شوند تشکیل دهید و برای تصمیم‌سازی و حل مشکلات از مردم و کاسبان محله استفاده کنید.

او گفت: فضای باز این منطقه استثنایی است و می‌شود پروژه‌هایی را با تجار منطقه تعریف کنید. پروژه‌هایی مثل مسکن‌سازی و عمرانی که به سرمایه‌گذاری‌هایی نیاز دارد که در آینده برای اهالی هم ارزش افزوده خواده داشت. همچنین برای کسبه محله یا کسب و کارهای سیار، پیشنهاد می‌کنم  که بازارهایی سیار در هفت روز هفته در فضاهای باز منطقه تعریف شود تا هر نقطه هر روز یک گروه از دستفروش‌های تخصصی را پوشش دهد. این کار هم باعث ایجاد اشتغال می‌شود و هم می‌توانیم استفاده مفید از فضاهای باز منطقه‌ای داشته باشیم.

نیاز به مسکن معاوض در منطقه ۱۸

زهرا نژاد بهرام، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز درباره  بافت فرسوده در منطقه ۱۸ هشدار داد و گفت: ۳۲ درصد این منطقه بافت فرسوده است و امکان تجمیع آن وجود ندارد به همین دلیل باید از مسکن معوض استفاده شود که حدود هزار واحد مسکن در این منطقه به عنوان جایگزین آماده است که سه سال است بابت بدهی شهرداری در اختیار بانک شهر قرار گرفته است. امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل حل شود.  

افزایش سرانه حمل و نقل منطقه ۱۸

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای شهر نیز گفت: ۲۰ کارشناس کی او دی در منطقه ۱۸ وجود دارد و این منطقه از نظر حمل و نقل عمومی بسیار سرانه پایینی دارد. سرانه منطقه ۶ درصد است و در حالی که سرانه کل تهران ۳۲ درصد است. تنها دو ایستگاه مترو در منطقه ۱۸ قرار دارد. آزادگان و نعمت آباد. اگر خط ۵ و ۱۱ مترو در منطقه ساخته شود به سرانه مطلوب می رسند. در بودجه سال ۹۹ ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث خیابان پاوه بودجه در نظر گرفته شد که منطقه ۱۸ می تواند از مناطق پیشرو در این مورد باشد.

در ادامه جلسه بررسی ۳۵ پلاک ثبتی از حیث تشخیص باغ یا غیر باغ بودن در دستور کار قرار گرفت و اعضای شورای شهر در این باره تصمیم گیری کردند.

خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 3833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =