۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 38737
۵۶ درصد تهرانی‌ها دچار فقر حرکتی هستند/ با برگزاری قهرمان شهر ۱۰ درصد مردم درگیر فعالیت جسمانی می‌شوند

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: در رویداد «قهرمان شهر» ۱۰ رشته برای آقایان و ۱۰ رشته برای بانوان طراحی شده است. رشته هایی که دامنه جنسیتی و سنی تمام رده ها و قابلیت اجرا در فضای باز و پارکها و خیابان‌ها را دارد.

به گزارش خبرنگار شهر، با توجه به در پیش بودن دومین دوره مسابقات «قهرمان شهر»، حسین اوجاقی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران صبح امروز - یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲- در نشست خبری با اصحاب رسانه، جزئیات این رویداد را تشریح کرد.

وی در ابتدای این نشست اظهار کرد: از بعد جسمانی و روانی و نشاط اجتماعی، ورزش امری بسیار تاثیر گذار است. ۵۶ درصد مردم ما از لحاظ جسمانی دچار فقر حرکتی هستند و ۴۰ درصد مردم ما درگیر دیابت هستند. فعالیت بدنی در تهران ۱۳ دقیقه است درحالی که نرم جهانی آن حدود ۵۰ دقیقه است.

اوجاقی افزود: وظیفه سازمان ورزش ترویج ورزش همگانی و سلامت روانی و جسمانی است و استعدادیابی را نیز در کنار آن دنبال می کنیم. مجموعه سازمان ورزش از طریق زیرساخت‌ها و از طریق برگزاری رویدادها به شهروندان خدمت می کند که این نشست به منظور برگزاری رویداد قهرمان شهر برگزار شده است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران ادامه داد: در این رویداد ۱۰ رشته برای آقایان و ۱۰ رشته برای بانوان طراحی شده است. رشته هایی که دامنه جنسیتی و سنی تمام رده ها و قابلیت اجرا در فضای باز و پارکها و خیابان ها را داشته باشند.

وی اضافه کرد: هدف گذاری ما این است که بالای ۷۰۰ هزار تا یک میلیون نفر را برای این مسابقات درگیر کنیم. به همین منظور هم ثبت نام را به صورت رایگان قرار دادیم و در مراحل نهایی جوایز نقدی و تجهیزات ورزشی برای برندگان در نظر گرفته ایم.

با برگزاری قهرمان شهر ۱۰ درصد مردم درگیر فعالیت جسمانی می شوند

اوجاقی با بیان اینکه افتتاحیه این مسابقات عصر فردا-- ۱۲تیرماه ۱۴۰۱- در مجموعه ورزشی ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد، بیان کرد: تا امروز ۲۰۰ هزار نفر از محلات مختلف برای شرکت در این رویداد ثبت نام کرده اند. به نظر می رسد با برگزاری این رویداد، ۱۰ درصد مردم شهر را درگیر فعالیت جسمانی و ورزش کنیم. ‌

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران عنوان کرد: در این سازمان سه حکم مستقیم بالادستی داریم که شامل "ترویج ورزش همگانی، استعدادیابی و کمک به ورزش قهرمانی"، "اجرای ورزش‌های آیینی و سنتی و بومی و محلی" و "بازسازی زیرساخت ها" است. همچنین زیست پذیری شهر تهران و مشارکت اجتماعی مردم در شهر یکی از سیاست هایی است که شهردار تهران بر آن تاکید دارد.

وی یادآور شد: قرارگاه تعلیم و تربیت در معاونت اجتماعی شهرداری تهران، ذیل امور مساجد و فعالیت های دینی تشکیل شده که برای اوقات فراغت مردم‌ و نوجوانان و جوانان با محوریت مساجد برنامه هایی طراحی می کند که بخش عمده آن مربوط به بحث ورزش و برعهده سازمان ورزش قرار دارد.

اوجاقی در ادامه گفت: برای این رویداد برخی رشته‌های مشترک در بخش آقایان و بانوان داریم که با توجه به این موضوع، این رویداد شامل ۱۴ رشته می شود. همچنین در رابطه با خدمات سازمان به اقشار خاص،  خدمات ویژه یا تخفیفاتی برای سالمندان،  خانواده شهدا و جانبازان و سایر اقشار در نظر گرفته شده است در واقع تمام ظرفیت های‌مان را پای کار می آوریم که اکثر مردم شهر را درگیر ورزش کنیم و سرانه ورزشی شهر را ارتقا دهیم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران افزود: سعی می کنیم علاوه بر این رویداد، رویداد و جشنواره بزرگ ورزش های باستانی و همچنین مسابقات ورزش های رایانه ای را در قالب جشنواره آرمان داشته باشیم .

وی در پاسخ به تسنیم در خصوص تجربه دوره گذشته این رویداد اظهار کرد: طبق آمار، در دوره گذشته قهرمان شهر حدود ۶۰۰ هزار نفر درگیر مسابقات و حدود ۷ هزار نفر درگیر مرحله نهایی شدند. همچنین دوره قبل با ۸ رشته آقایان و ۸ رشته بانوان برگزار شد؛  تجربه و سابقه می گوید که در بازیهای آسیایی که به زودی در پیش رو داریم شاید کشور ما در مجموع ۱۰۰ مدال طلا و نقره و برنز دریافت کند و با توجه به چند رشته تیمی، افرادی که مدال می گیرند به ۱۵۰ نفر می رسند، در شهر نیز باید با ایجاد جریانی مشابه، این کار را برای چند هزار نفر ایجاد کنیم تا فرد پس از کسب عنوان ، خودش را متعلق به جامعه بداند و شرایطی به وجود بیاوریم که آن فرد باعث افتخار شود و حتما این کار باعث می شود که آن فرد از معضلات اجتماعی دور نگه داشته شود و نشاط اجتماعی در شهر ارتقا یابد.

اوجاقی در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو درخصوص چگونگی پویایی جامعه و گسترش ورزش در بین همه آحاد ادامه داد: به عنوان مثال باید اشاره کنم که از بین هر سه کودک ، دو کودک چاق محسوب می شوند و خانواده آنها به این دلیل این فرزندان را به سمت ورزش سوق می دهند. پس رسالت اصلی ما این است که سرانه فعالیت بدنی را در بین همه اقشار بالاتر ببریم.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران اضافه کرد: استخر میمنت در خیابان آزادی که استخری دوقلو است و تعمیرات آن در حال انجام است، به زودی به چرخه فعالیت بر می گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سه سیما درباره توافقی که با سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای سوله های الزهرا (س) انجام شد، عنوان کرد: یک سری سالن هایی به عنوان سوله های بحران در اختیار سازمان ورزش قرار داشته که براساس تصمیم مدیریت شهری، قرار شد برای آموزش شهروندان در مواقع بحران در نظر گرفته شود ، اما قسمت های پایین این سوله ها همچنان در اختیار ورزش بانوان قرار دارد و ما به ازای آن بخش هایی از سوله های بحران که در اختیار سازمان ورزش نبود نیز برای انجام ورزش بانوان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

اوجاقی درپاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره معرفی استعدادها به ورزش قهرمانی بیان کرد: در رشته داژبال در بخش بانوان استعدادهای شناسایی شده از طریق سازمان ورزش برای انجام تست های لازم به تیم‌های ملی معرفی شده و در رشته کشتی نیز یک سری جوانان و نوجوانان شناسایی شدند تا درگیر مسابقات لیگ استان تهران شوند، در بازی‌های الکترونیک کسی که قهرمان جهان بود به یک جوان ناشناس باخت و این باعث شناسایی یک استعداد جدید شد.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران تصریح کرد: مراسم افتتاحیه قهرمان شهر با حضور شهردار تهران ، وزیر ورزش و رئیس شورای شهر تهران برگزار خواهد شد .

نگاه ما برای مجموعه های ورزشی شهرداری درآمدزایی نیست

اوجاقی در ادامه گفت: نگاه ما برای مجموعه های ورزشی شهرداری، در درجه اول درآمدزایی و سودآوری نیست بلکه خدمت رسانی به مردم است بر همین اساس معتقدیم که سازمان ورزش در رابطه با مجموعه های ورزشی نسبت به پیمانکار بهتر می تواند خدمت رسانی کند.

مدیرعامل سازمان ورزش در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری شهر در خصوص قیمت گذاری های جدید سانس های استخرها و مجموعه های ورزشی توضیح داد: شورای شهر نرخ های جدید را عدد تعرفه‌های ۱۴۰۱ دولت با یک درجه کمتر اعلام کرد، تعرفه های دولت برای مجموعه های دولتی هم در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰درصد افزایش داشت. بنابراین در تعرفه های جدید سازمان ورزش، همچنان نسبت به تعرفه های دولتی ارزان‌تر هستیم. علاوه بر این، در درجه بندی نرخ ها و تعرفه ها،  مناطق جنوبی یعنی مناطق ۹ تا ۲۱ تعرفه ها درجه سه و در سایر مناطق درجه ۲ حساب شدند تا به مناطق جنوبی از این طریق کمک بیشتری شود.

وی در پایان در خصوص بحث کمک سازمان ورزش به تیم های ملی در رشته های مختلف نیز بیان کرد: در حال ایجاد مراکز و پایگاه های استعداد یابی در ۵ پهنه تهران به صورت علمی و استاندارد و تجهیز شده هستیم تا در آن استعداد یابی در رشته های مختلف داشته باشیم و پس از آن این افراد به هیات های ورزشی معرفی می شوند تا به وزش قهرمانی کمک کنیم. اما ردیف بودجه و اعتباری برای کمک های نقدی به بحث ورزش های قهرمانی نداریم.

انتهای پیام/ 

۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 38737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =