ترک فعل مسئولان در ماجرای آلودگی هوا پیگیری قضایی شود/ عملی شدن درصد زیادی از تعهدات توسط مدیریت شهری

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با دادستان کل کشور با تاکید بر اهمیت آلودگی هوا بر روی سلامت شهروندان خواستار برخورد قضایی با ترک فعل مسئولان در موضوع آلودگی هوا شد.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، سوده نجفی در نشست تخصصی رئیس و اعضای شورا با دادستان کل کشور در خصوص تشکیل کارگروه ویژه جهت هم افزایی و تعامل حوزه شهری و قضایی، موضوع آلودگی هوا را یکی از مهمترین چالش های شهر تهران دانست و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ قانون هوای پاک مصوب شد که نقشی که به عهده شهرداری تهران داده شد توسعه حمل و نقل عمومی و کمربند سبز تهران بود و تا جایی که وظایف نظارتی ما ایجاب می کرده است توانستیم درصد زیادی از آن را محقق کنیم.

وی با اشاره به مطالعات و گزارش های صورت گرفته از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص اثرات آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای تهران بالغ بر ۲ میلیارد دلار خسارت به لحاظ اقتصادی به پایتخت وارد کرده است ضمن آنکه مرگ و میر ناشی از این آلودگی در سال ۱۴۰۰ به ۶ هزار نفر رسید و در قیاس با تلفات جاده ای هم تراز هستند و این یک فاجعه است.

نجفی تصریح کرد: با افرادی که در این مقوله قصور و ترک فعل کردند برخورد جدی صورت گیرد.

 عضو شورا به ابعاد و چالش های موجود شهر در بخش آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: موضوع کودکان کار که بخش بسیاری از آن در سطح پایتخت دیده می شوند به عنوان یک آسیب اجتماعی باید بررسی و از افزایش آن جلوگیری شود، از سویی طبق اطلاعات موجود ۸۰ درصد این کوکان کار را اتباع خارجی تشکیل دادند که همین موضوع سبب بروز چالش های حقوقی نیز خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع تکدی گری که در قانون کشور به عنوان جرم تلقی می شود نیز به عنوان یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی به شمار می رود که در این خصوص نیز باید اقدامات حقوقی متناسب انجام شود.

نجفی ضمن هشدار به افزایش خانه های پلاک قرمز در مناطق مختلف تهران بخصوص در محله شوش و هرندی عنوان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از این محلات انجام شده، متاسفانه حالا شاهد بروز چالش جدی بنام خانه های دودی در این منطقه از پایتخت هستیم و پیشگیری از شیوع این موضوع نیازمند ورود جدی قوه قضاییه است.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران افزود: طبق آمارهای اعلام شده از سوی مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی، متاسفانه در تهران ۲۵ هزار معتاد متجاهر وجود دارد که از این رقم ۵ هزار معتاد از سوی شهرداری تهران ساماندهی شدند اما ۲۰هزار نفر دیگر رها شده هستند به همین علت چهره شهر مطلوب نیست و ساماندهی این معتادان نیازمند همکاری نزدیک بخش ها و دستگاه های دولتی است.

وی در ادامه با تقدیر از تلاش های دادستانی در ابلاغ دستور پلمپ ساختمان های نا ایمن شهر تهران خواستار ادامه این فعالیت ها شد و اظهار کرد: قطعا چنین اقداماتی موجب کاهش بلایای ساختمانی و افزایش سرانه ایمنی شهر خواهد شد.

نجفی موضوع امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی را یکی از مهمترین دغدغه اعضای شورای شهر تهران بر شمرد و خاطر نشان کرد: شاید مقوله امنیت غذایی و سلامت محصولات کشاورزی به ظاهر موضوعی ساده باشد اما سلامت آب، سلامت خاک، سلامت نان که بعنوان قوت غالب مردم کشور است بسیار پر اهمیت و حساس است اما متاسفانه بر اساس گزارش ها و پژوهش ها همین عدم سلامت نان می تواند باعث ایجاد بیماری های مختلف شود.

وی افزود: محصولات تراریخته ای که امروزه در سبد غذایی ما جای گرفته متاسفانه موجب جهش ژنتیکی، بروز مشکلات ناباروری در نسل ها شده که همین موضوع مسئله را پر اهمیت کرده و نیازمند ورود جدی دادستانی به این امر و جلوگیری از بروز بحران های غیر قابل پیش بینی در آینده است.

 عضو شورا با بیان اینکه اگر ما در حوزه امنیت غذایی سکوت کنیم قطعا در سالهای آینده شاهد یک بحران جدی خواهیم بود تاکید کرد: ما سعی کردیم در شهرداری تهران مجموعه هایی را ملزم به برقراری آزمایشگاه های کیفیت سنجی محصولات کنیم ضمن آنکه این چنین اقدامات در ابعاد بزرگتر نیازمند عزم جدی دولت و دستگاه های مسئول این امر است.

وی موضوع افزایش بی رویه دستفروشان و مسدود سازی معابر و پیاده راه ها از سوی آنان اشاره کرد و درخواست کرد تا اقدام متناسب در خصوص ساماندهی آنان نیز محقق شود.

سوده نجفی در انتقاد به عدم وحدت رویه به صدور رای ماده ۱۰۰ بین شهرداری تهران و دستگاه قضا یادآور شد: در بسیاری از مواقع ایجاد مزاحمت برخی مشاغل از نظر کارشناسی محرز اعلام می شود و رای ماده ۱۰۰ و بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها علیه فرد خاطی اعلام رفع اثر می شود اما بعضاً دیده شده که فرد علیه اجرای قانون ماده ۱۰۰ به مراجع قضایی شکایت کرده و رای به شکستن حکم ماده ۱۰۰ را اخذ می کند که همین امر موجب بروز مشکلات ادامه دار برای شهر خواهد کرد.

عضو شورا در پایان با اشاره به اینکه زمینه بروز چنین مشکلاتی وجود تفرق مدیریت شهری است گفت: اگرمدیریت شهری بطور یکپارچه باشد قطعا شاهد بروز چنین چالش‌هایی نه در شهر و نه با دستگاه های دولتی دیگر من الجمله اوقاف و ستاد اجرای فرمان امام(ره) خواهیم بود.

انتهای پیام/

۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 38995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =