لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری؛ کابوس سازندگان متخلف

وجود برخی ابهامات و نواقص در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها موجب پیچیدگی اداری و اطاله زمان بررسی در کمیسیون‌ها، افزایش پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری و عدم صدور به موقع پایان کار توسط شهرداری‌ها شده که رفع این مسائل مستلزم نگاهی همه‌جانبه است و وزارت کشور برای رفع این مشکلات و با اخذ نظرات مراجع ذی‌ربط لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها را تهیه و برای سیر مراحل قانونی تصویب و آن را تقدیم دولت کرده است.

به گزارش شهر، حدود هفت ماه است که ویروس منحوس کرونا مهمان ناخوانده جهان و کشور ما شده است؛ مهمانی که متأسفانه خرج نسبتا زیادی بر گردن میزبان گذاشته است. روستاها و دهیاری‌ها یکی از آسیب دیدگان جدی ویروس کرونا به شمار می‌روند و با توجه به وظایف دهیاری‌ها، به عنوان متولی اصلی اداره روستاها، در انجام اقدامات پیشگیرانه و لزوم هماهنگی با دستگاه‌های ذی ربط، مهم‌ترین اقدامات این حوزه، در کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در گفت‌وگوی مشروح، با  مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بررسی شد که در ادامه می‌خوانید.

 در حال حاضر آخرین وضعیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مقابله با کرونا به چه صورت است؟

اهم اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا در سطح ملی و محلی است، معرفی ۱۰۰ هزار نفر از صاحبان کسب و کارهای خسارت دیده از کرونا ویروس و شاغلان این رسته‌ها در مجموعه شهرداری‌ها جهت استفاده از تسهیلات به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور،  ابلاغ ۱۸ راهنما و دستورالعمل‌ بهداشتی درخصوص فاصله گذاری اجتماعی و الزامات سلامت محیط و کار در موضوعات مرتبط با مدیریت شهری از جمله اقدامات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است، همچنین  تفاهم نامه‌ای با معاونت بهداشت وزارت بهداشت جهت واکسیناسیون هپاتیت B به منظور ایمن‌سازی اقشار در معرض خطر به ویژه کارکنان زحمتکش حوزه خدمات شهری شهرداری‌های کشور منعقد شده است.با تشکیل ستاد مقابله با کرونا ویروس، جلساتی مستمر در روستاها با حضور دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی روستا، مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت روستایی، فرمانده پاسگاه انتظامی، پایگاه بسیج روستا، هیأت‌های اندیشه ورز، خیرین روستایی و ... به صورت مستمر برگزار می‌شوند. همچنین  آموزش و فرهنگ‌سازی برای رعایت بهداشت فردی و عمومی در روستاها از طریق نصب بنر در سطح روستاها و تهیه و توزیع جزوات و بروشورهای آموزشی انجام می‌شود و آگاه‌سازی روستاییان برای عدم تشکیل اجتماعات و حضور در اماکن شلوغ و پرتردد به‌ ویژه ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز به صورت مداوم انجام می‌شود.

 آیا همه دهیاران پاداش مقابله با کرونا را دریافت کردند؟

 پاداش مقابله با کرونا به تمامی دهیاران و همچنین خانواده‌های دهیاران شهید خدمت در هفته دهیاری متناسب با ساعت فعالیت آن‌ها اعطا شده است. همچنین به منظور تقدیر از زحمات جهادگرانه دهیاران خدوم در زمینه همکاری با دستگاه‌های اجرایی در موضوع مقابله با شیوع کرونا در مناطق روستایی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در هفته نکوداشت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در نیمه تیرماه با صدور ابلاغیه‌ای به استانداری‌های سراسر کشور مقرر کرد که مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به عنوان پاداش با تصویب شورای اسلامی روستا از محل اعتبارات دهیاری‌ها متناسب و در چارچوب منابع اعتباری به دهیاران پرداخت شود. همچنین دهیاران پاره وقت نیز متناسب با ساعات کاری تعیین شده از این پاداش بهره‌مند شدند.

 گزارش اخیر باشگاه خبرنگاران جوان درباره ساخت وسازهای غیرقانونی در لواسان، واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، برنامه معاونت عمرانی وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این زمینه چیست؟

 برای رسیدگی جدی به تخلفات ساختمانی و رفع ابهامات قانونی، لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ از سوی وزارت کشور به هیأت دولت تقدیم شده و با همفکری دیوان عدالت اداری پیگیر بررسی آن در کمیسیون خاص کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دولت هستیم. وجود برخی ابهامات و نواقص در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها موجب پیچیدگی اداری و اطاله زمان بررسی در کمیسیون‌ها، افزایش پرونده‌ها در دیوان عدالت اداری و عدم صدور به موقع پایان کار توسط شهرداری‌ها شده که رفع این مسائل مستلزم نگاهی همه‌جانبه است و وزارت کشور برای رفع این مشکلات و با اخذ نظرات مراجع ذی‌ربط لایحه اصلاح ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها را تهیه و برای سیر مراحل قانونی تصویب و آن را تقدیم دولت کرده است. در این لایحه پیش بینی شده است تا همکاری و هم‌افزایی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز افزایش حداکثری پیدا کند. این لایحه با توجه به آسیب شناسی‌های صورت گرفته و مشخص شدن برخی نواقص این ماده در شهرها با رویکرد پیشگیری، جلوگیری و برخورد جدی، قاطع و بدون اغماض در حوزه ساختمانی در حریم و محدوده شهرها و با همکاری مدیران و کارشناسان دستگاه‌های ذی‌ربط و صاحبنظر در حوزه مدیریت شهری از جمله دیوان عدالت اداری، شورای عالی استان‌ها، شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران تهیه و تقدیم هیأت وزیران شده است. در این لایحه تأکید شده است که دستورالعمل‌های مرتبط با ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها متناسب با برخی تفاوت‌های منطقه‌ای و شرایط متنوع جغرافیایی کشور تهیه شود که این موضوع امکان برخورد با تخلفات در نواحی خاص و ویژه را میسر می‌سازد.

 با توجه به شرایط زلزله خیزی اکثرمناطق کشور و به صرفه بودن استفاده از خانه‌های پیش ساخته، چرا از این پروژه که در اصفهان پتانسیل تولیدش وجود دارد (شرکت دانش بنیان خانه‌های پیش ساخته) استفاده و حمایت نمی‌شود؟

 استفاده از خانه‌های پیش ساخته متناسب با مراحل مدیریت بحران دارای کاربردهای فراوان اعم از ایجاد مراکز فرماندهی و مدیریت عملیات تا اجرای آن‌ها به عنوان مراکز اسکان موقت است. ظرفیت‌ها و تولید خانه‌های پیش ساخته در کشور در حال حاضر به سطحی رسیده است که ایجاد آن‌ها با استفاده از فناوری‌های بومی داخلی به صورت فراگیر و قابل اطمینان میسر شده است. تجربه استفاده از این خانه‌ها بیشتر در ایجاد مراکز خدماتی و بعضا انتظامی بوده است؛ لذا کاربرد ساختمان پیش ساخته نسبت به قبل از تنوع زیادی برخوردار است و تنها محدود به خانه‌های مسکونی نیست و کاربردهای خدماتی، تجاری، اداری، درمانی و ... هم دارد و تنها به واحدهای مسکونی محدود نمی‌شود. در حوزه مدیریت بحران با اتکاء به دانش فنی و داخلی امکان استفاده از آن‌ها برای حوزه بازسازی به صورت دائمی و موقت در اسکان آسیب دیدگان میسر است. این اقدام نیازمند پیش اندیشی و برنامه ریزی در شرایط اضطراری و بحران است تا به محض اطلاع از وقوع حوادث بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این امکان بهره جست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
کد خبر: 3908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =