۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 39557

کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی با هوشمندسازی

حمیدرضا صارمی- معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران
کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی با هوشمندسازی

بخش نظارت فنی شهرداری تهران، به‌زودی سیستماتیک و هوشمند خواهد شد که این اقدام به‌ویژه در بحث نظام سلامت اداری در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

هوشمندسازی یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری تهران است و هوشمندسازی در حوزه شهرسازی و معماری، یکی از گام های اصلی ما است. بر اساس آمار، بیش از ۸۵ درصد مراجعات شهروندان تهرانی به شهرداری، مربوط به موضوعاتی همچون صدور پروانه، عدم‌خلافی، پایان‌کار، اخذ گواهی و ... است که اگر تمام این امور و مراحل آن ها به‌صورت کاملا هوشمند و الکترونیک انجام شود، دیگر نیازی به حضور فیزیکی شهروندان در دفاتر و مراکز مختلف و مرتبط با این حوزه نیست و این موضوع با کاهش روزانه هزاران سفر شهری در پایتخت، تأثیر مستقیم و ملموسی بر کاهش ترافیک شهر و ارتقاء رفاه شهروندان دارد؛ ازجمله آثار مثبت دیگر این اتفاق می توان به کاهش زمان صدور پروانه، ارتقاء سلامت اداری، به صفررساندن خطاهای محاسباتی، کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلال‌ها در حوزه جواز و همچنین صرفه جویی در زمان شهروندان اشاره کرد. اما برای نیل به این هدف، باید تمام فرآیندهای مربوط به کمیسیون ماده ۵، کمیسیون ماده ۱۰۰، کمیته های نما و سایر فرآیندهای مرتبط با حوزه شهرسازی و معماری به سمت هوشمندسازی و الکترونیکی شدن پیش برود که برای تحقق این مهم، کارهای خوب و مناسبی نیز انجام شده و یا در دست اقدام است.

در همین راستا، بخش نظارت فنی شهرداری تهران، به‌زودی سیستماتیک و هوشمند خواهد شد که این اقدام به‌ویژه در بحث نظام سلامت اداری در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. همچنین هوشمندسازی کنترل نقشه‌های معماری برای نخستین بار در کشور در حال انجام است که کمک شایانی به کاهش زمان صدور پروانه می‌کند، چرا که یکی از گلوگاه‌های اصلی طولانی شدن زمان صدور پروانه، کنترل نقشه‌های معماری در دفاتر خدمات الکترونیک شهر است و معاونت شهرسازی و معماری به‌منظور حل این مسئله، طی قراردادی با یکی از دانشگاه‌های مطرح، پروژه هوشمندسازی کامل فرایند صدور پروانه را آغاز کرده است. در گام اول این پروژه، ۱۴پارامتر ازجمله ابعاد پارکینگ، ابعاد راه‌پله، ابعاد آسانسور و ... به‌عنوان شاخص های اصلی تعریف شده اند که به ‌صورت هوشمند توسط سامانه کنترل می‌شوند، اکنون گام اول به پایان رسیده و این پروژه در گام‌های بعدی قابل ارتقاء است.

 بخش عمده‌ای از زمان طولانی صدور پروانه مربوط به تأییدیه‌های مکرر دفاتر خدمات الکترونیک شهر، کنترل‌های شهرداری‌های مناطق در زمان اعلام عوارض و صحت‌سنجی دفاتر خدمات است که با اجرای پروژه مذکور، این روند حذف می‌شود. به‌طور کلی هدف و جهت‌گیری پروژه «کنترل ضوابط معماری شهرداری» است.

بررسی‌های انجام شده نشان داده که برای موفقیت در این حوزه باید از بستر BIM (مدل‌سازی‌ اطلاعات ساخت) که یک مدل سه‌بعدی مبتنی بر پایگاه‌های داده‌ای با اطلاعات دیجیتال است، بهره‌گیری کنیم. این اقدام می‌تواند به تسریع پروژه، حذف دوباره‌کاری‌ها و کاهش هزینه ها کمک کند. در واقع این روش، نوعی ساخت به ‌صورت مجازی است که در آن سعی و خطا صورت می‌گیرد و پس از احصاء مشکلات و حل آنها، اجرایی می‌شود. یکپارچگی نقشه‌ها، کنترل خودکار ضوابط، نظامندکردن رواداری‌های مجاز، مدیریت پروژه، اصلاح فرایندها، کاهش مراودات، حذف چانه‌زنی‌ها و در نهایت تسریع و تسهیل فرایند اخذ پروانه‌های ساختمانی از دیگر مزایای پروژه توسعه مدل هوشمند کنترل نقشه معماری هستند. آنچه که درخصوص این پروژه به مشاور تاکید کردیم، ساده سازی مدل‌ها و توجه ویژه به سطح امنیت اطلاعات و تسریع در گام‌های بعدی پروژه است. ضمن اینکه اجرای آن در تهران به عنوان پایتخت باید بسیار قوی باشد، چرا که قطعاً الگویی برای سایر شهرهای کشور خواهد بود. همچنین باید توجه داشته باشیم که ما می‌خواهیم کار مردم را تسهیل کنیم نه اینکه با پیچیده شدن امور، گره‌ای به‌کار مردم بیندازیم.

واقعیت این است که برای هوشمندسازی‌ شهر تهران تمام زیرساخت‌های لازم مهیا است و مشکلات و چالش‌هایی که در این مسیر وجود دارند، اغلب به موضوعات و موارد ثانویه بر می‌گردد و در زمینه زیرساختی مشکل و مانع جدی وجود ندارد، بنابراین با یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون می‌توان تهران را به یک شهر هوشمند تبدیل کرد و باید گفت که در این دوره از مدیریت شهری، پروژه هوشمندسازی‌ پایتخت در حوزه‌های مختلف ازجمله شهرسازی و معماری آغاز شده و در حال اجرا  است.

منبع: همشهری
انتهای پیام/

۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 39557

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =