۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
کد خبر: 39759
لبیک تهران به ‌کربلا

شهرداری تهران در سفر زاکانی به عراق برای حضور در مراسم اربعین اعلام آمادگی کرد.

 به گزارش شهر، با نزدیک شدن به ‌ماه محرم، برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم اربعین در کربلای معلی، در دستور کار مسئولان ایرانی و عراقی قرار گرفته و از ماه‌ها قبل، مذاکرات با طرف عراقی توسط دولتمردان ایران از سر گرفته شده است. در کنار آن، شهرداری تهران همواره حضور مثمرثمری در کربلا و مسیر پیاده‌روی اربعین داشته است؛ برهمین اساس، برای سال‌جاری هم نیاز است پیش از شهریورماه برنامه‌ریزی لازم انجام شود. به‌دنبال آن شاهد هستیم شهردار تهران شنبه 24تیرماه عازم کشور عراق شد و در بدو ورود به کربلا، به دیدار شیخ‌مهدی کربلایی تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) رفت.

جزئیات دیدار با تولیت آستان مقدس امام حسین (ع)
علیرضا زاکانی در دیدار با تولیت آستان مبارک امام‌حسین(ع)، گفت: خدمت‌رسانی شهرداری تهران معطوف به زوار در مرزهاست. این خدمت‌رسانی شامل موضوعات رفاهی، اسکان و دیگر موضوعات است. شهرداری تهران البته بخشی از یک مجموعه بزرگ برای خدمت‌رسانی به زوار اباعبدالله(ع) در ایران است؛ چراکه همه کشور برای خدمت‌رسانی در ایام اربعین بسیج می‌شوند. او همچنین در این دیدار، به فعالیت گروه‌های داوطلب مردمی «دوام» اشاره کرد و گفت: در ایام اربعین برای خدمت‌رسانی چه در حوزه ایمنی و چه در حوزه رسیدگی به مفقودان این گروه داوطلب حضور دارند.

کمبود ناوگان حمل‌ونقل در عراق
در جریان این دیدار نیز، شیخ مهدی کربلایی مهم‌ترین مشکل زیرساختی کشور عراق برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین را کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی دانست و گفت: رفع این موضوع نیازمند تلاش و همکاری همه است. امیدوارم شما نیز در شهرداری تهران اهتمام بیشتری در این‌باره داشته باشید. تولیت آستان امام حسین(ع)با اشاره به اینکه تصادف‌های تلخی هرساله در جاده‌ها در ایام اربعین رخ می‌دهد، گفت: طبعا باید به حال ایمنی جاده‌ها برای انتقال زوار به کربلا فکری اساسی شود؛ البته همواره شاهد تلاش آتش‌نشان‌های ایرانی در مراسم اربعین بوده‌ایم.

تجربه شهرداری تهران در حوزه پسماند
تولیت آستان مقدس امام حسین(ع) «جمع‌آوری و مدیریت پسماند» زباله را از دیگر مشکلات زیرساختی عراق دانست و افزود: آنچنان که شنیده‌ام کارخانه‌هایی در تهران وجود دارند که باقیمانده پسماند زباله‌ها را به مواد قابل استفاده بدل می‌کنند. شیخ‌مهدی کربلایی در پایان، برای استفاده از تجربیات شهرداری تهران در حوزه مدیریت شهری و جمع‌آوری پسماند ابراز علاقه‌کرد.

دیدار با استاندار کربلا
زاکانی در گام بعدی نشست، دیدار با استاندار کربلا  را دربرنامه خود داشت. شهردار تهران مهم‌ترین کارکرد مدیریت شهری پایتخت در عراق را ارائه تسهیلات رفاهی و خدماتی به زوار دانست و قول ارائه تمهیدات لازم برای خدمت‌رسانی به زوار را داد.

خدمت‌رسانی شهرداری تهران در اربعین
زاکانی در دیدار با نصیف الخطابی، استاندار کربلا گفت: «بخش عمده خدمات شهرداری تهران البته در داخل ایران ارائه خواهد شد، این خدمات برای همه زوار است. بخش دیگری از خدمات شهرداری تهران ناظر بر موضوع «حمل‌ونقل» زائران است و بخش دیگر خدمت‌رسانی ما مرتبط با موضوع «سلامت» زوار است. حوزه آتش‌نشانی ما نیز خدماتی را ارائه خواهد کرد. بُعد دیگر خدماتی ناظر به موضوع «خدمات شهری» است. رفت‌وروب و نظافت معابر از نکات مهمی است که باید درنظر گرفته شود.

دیدار با سفیر ایران در عراق
محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد در دیدار با شهردار تهران گفت: مهم‌ترین موضوع اربعین امسال اسکان و پذیرایی از زوار ایرانی است و دومین موضوع بحث گرمای طاقت‌فرسای این روزهای عراق بوده که می‌تواند چالش‌آفرین باشد. سفیر ایران در عراق چالش سوم را موضوع حمل‌ونقل زائران دانست که در این موضوعات شهرداری تهران می‌تواند به حل و فصل آن تا حدودی کمک کند. او گفت: با اتحادیه اتوبوسرانی کشور رایزنی‌هایی صورت‌گرفته است. امیدواریم با همت شهرداری تهران اوضاع امسال بهتر شود.

چرایی خدمت در ایام اربعین
زاکانی در جلسه با سفیر ایران در عراق، گفت: شهرداری تهران برای این منظور به ستاد کشوری کمک می‌کند؛ چراکه مشتاقِ شرکت در آیین پیاده‌روی اربعین و خدمت به زائران تهرانی هستیم. شهردار تهران افزود: این خدمات عمدتاً از جنس سلامت، ایمنی آتش‌نشانی، خدمات شهری و رسیدگی به رفاهیات زائران در 4شهر مهم زیارتی کشور عراق است. او ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های بلندمدت دست‌کم برای ۱۰سال آینده که راهپیمایی اربعین در تابستان برگزار خواهد شد، در دستور کار ما قرار دارد.

دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کشور عراق
شهردار تهران در جلسه بعدی کاری خود، به دیدار نماینده ولی‌فقیه در کشور عراق رفت و با حضور در محل نمایندگی ولی‌فقیه، برنامه‌های ویژه مدیریت شهری پایتخت در ایام اربعین را تشریح کرد. در این دیدار، آیت‌الله حسینی خدمت‌رسانی در مرزها و خصوصا در شرایطی که زائران مدت زمانی هم در انتظار برای انجام امور هستند را مهم دانست. او موضوع «حمل‌ونقل» را دیگر نیاز ضروری شرکت‌کنندگان در رویداد اربعین دانست و از شهردار تهران خواست تا با همراهی طرف عراقی تمهیداتی را برای رفع مشکلات زوار ایرانی در این زمینه فراهم کند.
 

لبیک تهران به ‌کربلا

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
کد خبر: 39759

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =