احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان منجر به ارتقای فرهنگ ملی می شود

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با اشاره به اینکه اقدام مدیریت شهری در احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، تهران را به پایتخت فرهنگی قابل توجه تبدیل کرده است، گفت: خانه موزه سیمین و جلال نیز در راستای حفظ بناهای تاریخی شخصیت‌های مهم فرهنگی و هنری، به اثر ماندگار فرهنگی تبدیل شده است.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، سید محمد ناظم رضوی در حاشیه بازدید از خانه موزه سیمین و جلال با بیان این مطلب که ارزش این بنا به خاطر زندگی و حیات دو تن از مفاخر ادبی و فرهنگی معاصر کشورمان است، بیان کرد: احیا و باز زنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان، پاسداشت منزلت نویسندگان به عنوان پایه های فرهنگ و هنر در جامعه، ترویج ارزش ها و اندیشه های نخبگان هنر و ادبیات، ترویج تفرج هدفمند و هدایت شده، توسعه فضاهای فرهنگی به مثابه منشأ اثرگذاری در جامعه، زنده نگهداشتن وجوه تاریخی زندگی هنرمندان در خدمت تاریخ هنر، ارتقای سطح عمومی فرهنگ، ایجاد نشانه های شهری با اتکا به باورها و ارزش های جامعه و ایجاد کانون های اجتماعی برای اقشار هنرمند از جمله آثار مثبت راه اندازی و بهره برداری از خانه موزه هاست.

وی با اشاره به ضرورت توجه به بهره برداری خلاقانه و اقتصاد فرهنگی از خانه موزه‌ها، تصریح کرد: حفظ و نگهداشت این آثار ملی، با برگزاری نشست‌ها و اتفاق‌های ادبی و فرهنگی می‌تواند درشعر و ادبیات معاصرتاثیر گذار بوده وآن را به مکانی برای فعالیت‌ها و تولیدات خلاق فرهنگی هنری تبدیل کند.

رضوی با بیان اینکه بزرگداشت مفاخر هر کشوری، نمایش فرهنگ و شکوه آن کشور محسوب می شود، اضافه کرد: بنابراین با برنامه‌ریزی مناسب و دقیق، می‌توان هرچه بهتر و بیشتر از این ظرفیت برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه استفاده کرد.

رضوی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی را توجه به جایگاه و اهمیت خانه موزه ها دانست و افزود: خانه موزه ها شرایطی را فراهم می کند تا بازدید کنندگان از این فضاها با نگاه صاحبخانه  و نوع نگرش آنان در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی آشنا شوند، لذا با در نظر گرفتن برنامه‌های خلاقانه و خوب می‌توان تعداد مراجعان و مخاطبان به خانه موزه‌ها را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه ها از قابلیت های لازم برای  تبدیل شدن به پاتوق فرهنگی برای اهالی هنر و ادبیات برخودار است، تصریح کرد: یکی از رویکردهای اصلی  ما در شرکت توسعه فضاهای فرهنگی نیز حفظ، احیا و بهره‌برداری هر چه بهتر از خانه موزه هاست.

به گفته رضوی؛ تبدیل خانه شخصیت‌های تاثیرگذار به موزه منجر به بازگشت هویت تاریخی، فرهنگی به شهر می‌شود، بنابراین خانه موزه ها هویت شهرند وباید در حفظ و نگهداشت آن تلاش شود.

انتهای پیام/

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 39979

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =