ممنوعیت تبلیغ و ترویج زندگی مجردی در تبلیغات شهری / اعطای مشوق های فرزند آوری از سوی شهرداری

در حوزه رویکردی تهران ابرشهر دوستدار مادر و کودک است. اکنون زیر ساخت های کالبدی و فرهنگی این مهم در مدیریت شهری فراهم شده است به گونه ای که نسبت به دوسال گذشته و حتی سال قبل با افزایش چشمگیر زیرساخت ها و امکانات برای مادران و کودکان در شهر رو به رو هستیم.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری تهران، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تبیین اهمیت فرزند و فرزندآوری نسبت به گذشته رشد بالایی داشته است و اکنون شاهد تاثیرات مثبت آن بر نرخ باروری مردم و مثبت شدن روند فرزندآوری رو به رو هستیم افزود: رویکرد نظام اسلامی توجه به حوزه جمعیت و فرزندآوری است و در این راستا، همه دستگاه ها و سازمان ها ذیل قانون جوانی جمعیت به این حوزه ورود کرده اند.

۲ ماموریت مهم شهرداری در حوزه فرزندآوری و جمعیت

حمید صاحب با اشاره به اینکه براساس رویکرد کلان نظام، مسئولیت ها ونقش های مختلفی به دستگاه ها در حوزه جمعیت و فرزندآوری سپرده شده است، به طراحی ۲ نقش مهم برای شهرداری ها ذیل قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: براساس مواد ۲۵ و ۳۲ قانون جوانی جمعیت ماموریت های مهمی به عهده شهرداری ها در حوزه جمعیت، فرزندآوری و حمایت از خانواده گذاشته شده است. براین اساس شهرداری تهران برای سامان دادن به برنامه ها و سیاست های قانون جوانی جمعیت ستاد جمعیت شهر تهران را با حکم شهردار تشکیل و دبیرخانه ای برای پیگیری مصوبات مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری را شکل داده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در مدیریت جدید رویکرد و اولویت خود را از موضوعات صرفا شهری به روح شهر و شهروند و نیز بهبود حال شهروند تغییر داده است. موضوعی که در ادوار گذشته مورد توجه قرار نگرفته بود اما اکنون این مسئله در اولویت برنامه های شهرداری قرار گرفته است.

مصوبات خاک خورده را عملیاتی کرده ایم

صاحب با انتقاد از رویکردهای شورای شهر و شهرداری در سال های گذشته و بی میلی به اجرای برخی الزامات در این حوزه اشاره کرد و گفت: با وجود هشدارهای بسیار درباره کاهش فرزندآوری و به رغم اینکه شورای شهر وقت مصوبه ای برای تشکیل ستاد  جمعیت در شهرداری از سال ۹۴ داشته است، هرگز به این مصوبه توجهی نشد و اقدامی برای شکل دادن به آن صورت نگرفت.

وی اضافه کرد: مصوبه شکل دادن به ستاد جمعیت تا تغییر رویکرد شهرداری در دوره مدیریت کنونی خاک خورده و جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نکرده بود. با توجه مدیریت شهری به مسئله جوانی جمعیت و فرزندآوری، مصوبه خاک خورده شورای شهر وقت مورد بازنگری قرار گرفت و با اعمال اصلاحاتی در محتوا و فرم آن آماده ارایه به شورای شهر برای تصویب و اجرای نهایی است.   

وی با بیان اینکه ستاد جمعیت از سال ۹۴ شکل گرفته است اما تا دوره جدید مدیریتی شهرداری جلسه ای نداشته است اضافه کرد: از سال گذشته ستاد به شکل جدی فعالیت خود را آغاز کرده است و زیرساخت های شهرداری در آن حوزه فعال شده است و موضوع جمعیت بیش از فعالیت فرهنگی است و ابعاد دیگری را نیز شامل می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران اضافه کرد: در حال فعال کردن زیر ساخت های شهری برای حضور شهروندان در این بخش هستیم. رویدادهایی در حوزه جمعیت و فرزند آوری در ابعاد مختلف از سطح محله تا مناطق تهران در حال برگزاری داریم.

صاحب بیان داشت: برای نخستین بار شهرداری در هفته سلامت پویشی را در حوزه سبک زندگی و سلامت روان اجرا کرده است که در آن اصلاح سبک زندگی و داشتن زندگی سالم هدف گرفته شده است و بعد از آن نیز موضوع فرزندآوری و جوانی جمعیت اجرا شده است.

صاحب با بیان اینکه با مشکل فقر محتوا و اندیشه در حوزه جوانی جمعیت  رو به رو هستیم گفت: آثاری که از هنر برگرفته شده باشد و بتواند پیام ما را از حوزه جمعیت نشانه برود کم داریم. ما در این حوزه مجبور شده ایم از ابتدا محصول تولید کنیم. با این رویکرد، دیگر نهادها و مجموعه های ذی ربط نیز وارد عرصه تولید محتوا در این بخش شده اند به گونه ای که اکنون به شکل تدریجی شاهد تولید محتواهای مناسب در حوزه جوانی جمعیت هستیم گرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران، در آینده ای نزدیک و با بهره گیری از فرایندهای زیبایی شناسی و به شکل هنرمندانه شهر رنگ کودکی به خود خواهد گرفت و در این راستا، در حال مذاکره با شرکت اتوبوسرانی و مترو هستیم که موضوع جمعیت و فرزند آوری را بعد از ایام سوگواری ماه محرم اجرایی کنیم.

صاحب تاکید کرد: همه ظرفیت ها و امکانات شهرداری تهران در راستای فرزندآوری و تبلیغات مرتبط با آن به کار گرفته خواهد شد به گونه ای که از ظرفیت ۱۵ درصدی تبلیغات شهری که به حوزه فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافته است محتوای مرتبط با جوانی جمعیت را اکران خواهند کرد.

خبرهای خوب برای مادران دارای فرزند سوم

مدیرکل سلامت شهرداری تهران در ادامه در پاسخ به ان سوال که شهرداری چه برنامه های حمایتی را برای مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند دارد؟ بیان داشت: براساس ماده ۳۲ قانون جوانی جمعیت، شهرداری تهران باید به مادرانی که باید دارای فرزند سوم به بالاتر باشند خدمات حمایتی ارایه کند. در این راستا، شرکت مترو در صدور بلیط و شهرداری در ارایه خدمات در اماکنی که مالکیت آن را دارد تخفیف های خوبی را برای مادرانی که فرزند سوم خود را به دنیا بیاورند ارایه می کند. علاوه بر این، اعطای تخفیف درعوارض شهرداری و صدور پروانه ها نیز از دیگر رویکردهایی است که شهرداری در حوزه جوانی جمعیت و ترویج فرزند آوری آن را در دستور کار خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در گذشته زیرساخت‌های لازم برای دریافت اطلاعات مربوط با مادرانی که فرزند سوم یا بیشتر داشتند در اختیار دستگاه های مرتبط قرار نمی گرفت اما، با ایجاد زیر ساخت های لازم در ثبت احوال و ارایه اطلاعات به شهرداری مشکل نبود اطلاعات برطرف شده است و در حال رایزنی برای تامین اعتبار برای تحقق اهداف برنامه هستیم.

صاحب از راه اندازی اتاق مادر و کودک در بسیاری از بوستان های پایتخت خبر داد و افزود: درتلاش هستیم با همکاری بخش های مختلف شهرداری تهران شعار شهر دوستدار مادر و کودک در همه جنبه های آن و در حد توان ممکن محقق شود.

انتهای پیام/

۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 40325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =