اعلام محدوده‌های جدید بازآفرینی شهری تا یک ماه آینده/ ۳ درصد از بافت فرسوده پایتخت امسال نوسازی می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از برنامه و تکلیف شهرداری تهران مبنی بر نوسازی ۳ درصد از بافت فرسوده شهر تهران در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ سید مهدی هدایت در نشست خبری خود با اهالی رسانه گفت: سازمان نوسازی ۳ اولویت را در بازسازی بافت فرسوده در نظر گرفته که نخست تسریع در روند نوسازی، دوم پیگیری بازآفرینی محدوده های ناکارآمد و سوم تسهیل در روند خانه دار شدن مردم با اولویت بافت فرسوده را شامل می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: اعتقاد داریم حل موضوع مسکن کلانشهرها بدون همراهی شهرداری ها امکان پذیر نیست و اگر دولت کمک کند خانه دار شدن مردم با ساخت مساکن استطاعت پذیر در بافت فرسوده امکان پذیر می شود.

وی بیان کرد: قرار است تا یک ماه آینده محدوده های جدید باز آفرینی شهری اعلام شود تا در یک سال آینده تدقیق نقشه های جدید صورت بگیرد و بازسازی بافت فرسوده تسریع شود.

هدایت یادآور شد؛ در واقع مقرر شده تا به جای عنوان محدوده های بافت فرسوده از اصطلاح محدوده های جدید باز آفرینی شهری استفاده شود.

وی تاکید کرد: همچنین طبق هماهنگی های انجام شده قرار است پویشی تحت عنوان «طرح پویش محله امت» را اجرا کنیم. براساس این طرح، ۴۰۰ نفر از علاقه مندان  و نخبگان به محدوده های بافت فرسوده با مالکان حدود ۱۲۶ هزار ملاک  ارتباط می گیرند و پرسش نامه های تهیه شده را پر می کنند تا وضعیت نوسازی را در این محدوده ها بررسی کنیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه گفت: در قالب این پویش در نظر داریم تا اول مشوق های بافت را چهره به چهره پیش ببریم و بعد موانع نوسازی را به صورت رو در رو بررسی کنیم.

۵۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران هنوز بازسازی نشده است

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از بافت فرسوده شهر تهران هنوز بازسازی نشده است؛ افزود: می خواهیم موانع عدم نوسازی را بررسی کنیم.

سید مهدی هدایت ادامه داد: همچنین در شهر تهران طرح های موضعی و موضوعی در قالب ۲۶ طرح در قالب ۳۸۰۰ هکتار انجام می شود. طرح اقدام مشترک دولت و شهرداری در محدوده بازار هم با رویکرد ایمنی و مخاطرات تهیه شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: مقرر شده تا امسال ۳ درصد از بافت فرسوده پایتخت بر اساس تکلیفی که شورای شهر تهران مقرر کرده، نوسازی شود، این در حالی است که در سال گذشته ۱.۹ درصد از بافت فرسوده پایتخت نوسازی شد.

وی در بخش دیگر صحبت های خود با اشاره به تکمیل باغ راه حضرت فاطمه به طول ۹ کیلومتر گفت: قرار است در این باغ راه انواع خدمات تفریحی، آموزشی و ... در مناطق ۱۷ و ۱۸ ارائه شود.

سید مهدی هدایت افزود: در حال حاضر ۶ پیمانکار در سه شیفت فعالیت می کنند و پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است ۳۰۰۰ واحد پارکینگ سرپوشیده و مسیر دوچرخه سواری و ... در این محدوده ایجاد شود.

وی ادامه داد: قرار است باغ راه در کنار بوستان ولایت و شن چاله های منطقه ۱۸ به عنوان یک مسیر فرهنگی و گردشگری شکل بگیرد.

۱۰ هزار پروژه مشارکتی داریم

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بیان کرد: درمورد شن چاله های منطقه ۱۸ هم مقرر شده تا در قالب برگزاری یک مسابقه بین المللی به دستور شهردار تهران طرحی انتخاب شود؛ در واقع با بهبود وضعیت شن چاله ها یک مسیر گردشگری از باغات خرمالوی کن شروع و به شن چاله ها و بوستان ولایت ختم می شود؛ این پروژه در شمال غرب تا جنوب غربی پایتخت اجرایی می شود.

هدایت همچنین ضمن اشاره به اجرای فاز دوم طرح موزه صنعت و استقرار شرکت های استارتاپی در این محدوده یادآور شد: سازمان نوسازی ۱۰ هزار پروژه مسکونی به صورت مشارکتی است که سهم سازمان یا صرف تامین مسکن معاوض یا تامین سرانه های خدماتی می شود.

وی تاکید کرد: خواسته ما از دولت این است که در قانون جهش مسکن به بافت فرسوده تمرکز کند. در واقع؛ به جای اینکه در شهر های اطراف تهران تمرکز محدوده ایجاد شود این کار در بافت های فرسوده شهر تهران انجام شود.

افزایش ۳ تا ۴ برابری صدور پروانه در بافت فرسوده تا پایان امسال

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه گفت: در سال گذشته ۶۲ درصد افزایش پروانه داشتیم که امسال در بافت فرسوده افزایش ۳ تا ۴ برابری خواهیم داشت.

وی افزود: برای اولین بار محله های الگو تعریف کرده ایم؛ بعد از انقلاب محله های الگو نداشتیم و اولین محله در منطقه ۱۹ است.

هدایت ادامه داد: کمک به شکل دهی قلمروهای فضایی و تمام خدمات محله به صورت همزمان با محوریت مساجد فاخر و کاهش آلودگی هوا اجرا می شود و فضاهای خوب برای تعاملات اجتماعی پیش بینی شده است. ضمن اینکه، تنوع مساحت هایی را در این واحدها و بالکن هایی در قالب حیاط های کوچک در نظر گرفته ایم.

به گفته وی؛ ۸ محله الگو تعریف کرده ایم و دومین محله در منطقه ۲۱ انجام می شود؛ طرح محله الگو به صورت مسابقه است و دموکراتیک انجام می شود.

انتهای پیام/

۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 40381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =