تدوین سند تحول مناطق پایتخت براساس خرده‌فرهنگ، قومیت و جغرافیای محلات

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تهران پس از سالها شاهد پدیده‌های جدیدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که عمدتاً یا با محوریت مدیریت شهری بوده و یا باحمایت شهرداری تهران امکان عملیاتی شدن پیدا کرده است.

محمد امین توکلی زاده در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: تهران پس از سالها شاهد پدیده های جدیدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی است که عمدتاً یا با محوریت مدیریت شهری بوده و یا باحمایت شهرداری تهران امکان عملیاتی شدن پیدا کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست ارائه سند تحول با حضور مدیران کل، مدیران عامل و روسای ادارات، سازمان ها و شرکت های حوزه معاونت و معاونین امور اجتماعی و فرهنگی مناطق ۲۲گانه، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران افزود: انتظار داریم سند تحول به اقتضای هر منطقه، هر خرده فرهنگ، قومیت، جغرافیا و وضعیت منطقه‌ای که وجود دارد به صورت بومی تدوین شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در طول ۲۲ماه فعالیت و تلاش در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در پایتخت می توانیم‌ بگوییم که نگاه به شهرداری تهران تغییر کرده و این موضوع پذیرفته شده که مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی هم، توان ایده پردازی و خلاقیت دارد و هم، توان اجرایی و عملیاتی.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما این است که از این ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی در بستر جبهه انقلاب استفاده کنیم، بیان کرد: جریان مدیریت شهری جدید بعنوان بخشی از جبهه انقلاب توانسته جایگاه خود را در موضوعات و رویدادهای مهم اثبات کند. به همین دلیل توقعات و انتظارات بالاتری شکل گرفته و مسئولیت های بیشتری به این جریان سپرده می شود. البته نتیجه کار قرارگاهی و نگاه جبهه ای در حوزه فرهنگی و اجتماعی منجر به گره گشایی در مسائل شهری به ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی شده است.

توکلی زاده یادآور شد: اتصال مدیریت شهری به دریای نیروهای مردمی و انقلابی و اعتمادسازی در این حوزه منجر به شکل گیری یک جریان اثرگذار فرهنگی شده است. خوشبختانه در تمامی قرارگاه های شکل گرفته از جمله قرارگاه اجتماعی به سراغ سخت ترین و پیچیده ترین آسیب ها مثل منع پذیرشی ها رفتیم، کاری که کمتر کسی به سمت آن می رفت. ما در حوزه آسیب های اجتماعی با نگاه تکلیف گرا و مسئولیت پذیر ورود کردیم؛  نه فرار از پاسخگویی و فرافکنی و همین امر موجب برکات زیادی شد.

وی تاکید کرد: بدون سند تحول و چشم انداز نمی توان کار کرد به خصوص در تهران که مشکلات و مسائلش متنوع و متکثر و نوشونده است باید با چشم باز و در یک جاده مشخص و بر اساس مبانی، همراه نوآوری و کارآمدی حرکت کرد. عمیقا بر این اعتقادم برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی پایتخت باید تمام توان ها را بسیج کرد، هیچ نهادی به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد اما با کار قرارگاهی و مردمی سازی می شود تمام این مشکلات را حل کرد. همچنین جریان تحولی شکل گرفته در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهر تهران تبدیل به یک الگو برای دیگر کلانشهرها شده و امکان آن را دارد که تجارب خود را در اختیار دیگر شهرها قرار دهد.

انتهای پیام/

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 40462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =