آیا ساخت و ساز در جماران تاثیری بر قیمت املاک محله دارد؟

شهر: محله جماران به لحاظ جغرافیایی و سوق‌الجیشی منطقه‌ای خاص است که پرواز هم در آن محدوده ممنوع است و اگر محدودیت ساخت در جماران وجود دارد باید مانند سایر ممنوعیت‌ها به آن تمکین شود. بنابراین شهرداری تهران هم باید طوری عمل کند که خلاف قانونی صورت نگیرد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشور در گفتگو با خبرنگار شهر، ساخت و ساز در محله جماران را زمانی مناسب و منطقی می‌داند که این ساخت و ساز به گفته او، برای مردم منطقه و محله باشد و نباید جلوی آن را گرفت.

به گفته او؛ اما اگر ریاست جمهوری اصرار بر بلند مرتبه سازی و ساخت و ساز خارج از ضوابط طرح تفصیلی دارد، اقدام درستی نیست چرا که برای مردم نیست و اثری بر افزایش رفاه و یا ارایه خدمات بیشتر به ساکنان محله ندارد.

قلی خسروی با تاکید بر حفظ حقوق عامعه معتقد است: اگر حضرت امام (ره) می فرمایند؛ اینجا شارع عام است و اگر موانعی بود به خاطر مردم باید برداشته شود، به دلیل اهمیتی بود که به مردم می‌دادند. اما زمانی که ساخت و ساز نه به سود عرضه و تقاضاست و نه تاثیری بر افزایش کیفیت زندگی ساکنان محله جماران دارد، دلیلی بر پافشاری دولت به ساخت و ساز نباید باشد.

او ادامه داد: درصورتی که ریاست جمهوری در محله جماران سازه‌ای پیاده کند که دارای فروشگاه یا تاسیسات و مراکز تفریحی باشد، این، در قیمت منطقه تاثیر می گذارد اما اگر مجموعه برای نهاد است، هیچ تاثیری در قیمت‌ املاک منطقه نخواهد گذاشت.

رئیس اتحادیه کشوری املاک، با بیان اینکه هیچ فرد حقیقی و حقوقی در هر جایگاهی که باشد نباید خلاف قوانین و مقررات عمل کند، گفت: در صورتی که به ریاست جمهوری برای ساخت و ساز مجوز داده شود، به طور قطع سایر ساکنان منطقه هم خواستار دریافت مجوز خوهند بود و در این صورت باید به آنها هم مجوز ساخت داده شود، چرا که نظام تبعیضات را نمی‌پذیرد و اگر بخواهد به نهاد یا ارگانی امتیازی بدهد مردم متوقع می شوند که اگر به ریاست جمهوری امتیازی داده شده، باید به ما هم داده شود.

او توضیح داد: محله جماران به لحاظ جغرافیایی و سوق‌الجیشی منطقه‌ای خاص است که پرواز هم در آن محدوده ممنوع است و اگر محدودیت ساخت در جماران وجود دارد باید مانند سایر ممنوعیت‌ها به آن تمکین شود. بنابراین شهرداری تهران هم باید طوری عمل کند که خلاف قانونی صورت نگیرد.

اواخر بهار امسال بود که برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به ساخت و ساز در یک زمین متعلق به نهاد ریاست جمهوری در محله جماران هشدار دادند. بر اساس طرح تفصیلی، ساخت بیش از دو طبقه در محله جماران ممنوع است. اما گویا دولت بر ساخت و ساز در این منطقه اصرار دارد که شهرداری تهران این اقدام را خلاف مقررات و مداخله و تخریب بافت تاریخی جماران می‌داند و از موضع خود کوتاه نمی‌آید. همین چالش سبب شد تا برخی از بروز اختلاف میان دولت و شهرداری صحبت کنند.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 4062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =