نخستین فرودگاه بلدیه به «موزه پرواز» تبدیل می‌شود

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از آغاز مرمت آشیانه پرواز واقع در بوستان ولایت (پادگان قلعه مرغی) و تبدیل نخستین فرودگاه بلدیه به موزه پرواز خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ سید محمد ناظم رضوی گفت: مرمت آشیانه پرواز واقع در بوستان ولایت (پادگان قلعه مرغی) و تبدیل نخستین فرودگاه بلدیه به موزه پرواز آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مجموعه آشیانه های پرواز برای فرودگاه سابق قلعه مرقی  به عنوان قدیمی ترین فرودگاه شهر تهران است، افزود: در سنوات گذشته تدبیر شد این مجموعه در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ادامه داد: فرودگاه تاریخی قلعه مرغی به عنوان اولین فرودگاه تهران  در سال ۱۳۰۱ به صورت رسمی افتتاح شد و بیش از یکصد سال است که در مدار خدمت به هوانوردی ایران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه این فرودگاه در منطقه ۱۹ و جنوب غربی تهران قرار دارد، بیان کرد: پس از اتمام خدمات پروازی، به فرمان مقام معظم رهبری جهت تامین کاستی های فضاهای عمومی شهر در جنوب شهر تهران، این مجموعه در اختیار شهرداری تهران قرار گرفت تا با حفظ باندهای پروازی و حریم آنها برای مواقع بحران، از سایر اراضی و فضاهای بوستان جهت خدمات رسانی به مناطق جنوبی شهر استفاده شود.

ناظم رضوی یادآور شد: این تصمیم مهم منجر به تاسیس بوستان ولایت در سال ۱۳۹۰ شد. در طول تاریخ یکصد ساله این فرودگاه مهم، بناهای ارزشمندی در آن ساخته شده و آثاری به جا مانده که برخی از آن در مقیاس ملی دارای ارزش میراثی هستند.

وی تاکید کرد: از جمله این آثار می توان به آشیانه های تاریخی این فرودگاه اشاره کرد که از همان ابتدای تاسیس فرودگاه احداث شد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران در ادامه گفت: این آشیانه ها به علت ارزش زیاد در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند.

وی با بیان اینکه آشیانه های پرواز فرودگاه قلعه مرغی، معروف و نماد سیر تاریخ صد ساله پرواز و هوانوردی در ایران بوده و احیای آن به عنوان یک مکان فرهنگی- علمی و تفریحی می تواند مخاطبان زیادی را جذب کند، افزود: این بنا نمونه موفقی از بناهای معاصر سازی شده است که در آن تلفیق مناسبی میان معماری گذشته و امروزی به شیوه ای بدیع و با استفاده از فناوری های نوین انجام شده است.

ناظم رضوی ادامه داد:  اکنون پس از گذشت یک قرن از تاسیس این فرودگاه، مقرر است با مرمت و باززنده سازی این آشیانه های تاریخی و بناهای میان افزای و سایت پیرامونی آنها، موزه ملی پرواز تاسیس و در خدمت مردم تهران و ایران قرار گیرد.

وی بیان کرد: این مجموعه فرهنگی-علمی علاوه بر موزه تاریخ پرواز و هوانوردی ایران و جهان در گام دوم به فعالیت های تفریحی و ورزشی علاقمندان حوزه پرواز و هوانوردی خواهد پرداخت تا با بستر سازی مناسب برای جوانان با استعداد این سرزمین، قدمی مهم برای استعدادیابی نیروهای هوا فضای ایران فراهم آورد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران یادآور شد: در تیرماه ۱۴۰۲ این پروژه تحویل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و از همان زمان تحویل پیمانکار پروژه شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر جلسات راهبردی برای اخذ تصمیمات درباره نحوه مداخله در این بنای تاریخی ارزشمند با اساتید مرمت و میراث فرهنگ در حال برگزاری بوده و قرار است در گام نخست اقدامات مستند نگاری و حفاظت اضطراری برای جلوگیری از آسیب بیشتر این بنای تاریخی و رفع خطرات جانی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 40768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =