۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 40778

چهار ویژگی ممتاز برنامه‌ چهارم

مجید باقری - معاون شهردار تهران
چهار ویژگی ممتاز برنامه‌ چهارم

برنامه‌ چهارم تحول و پیشرفت شهر تهران به مثابه‌ سند راهبردی و چشم‌انداز چهار ساله‌ تحول و پیشرفت کلانشهر تهران که با تمرکزِ قاطعانه بر پنج محور اصلی «آلودگی هوا»، «حمل و نقل و ترافیک»،«ایمنی و مدیریّت بحران»،«هوشمندسازی» و «آسیب‌های اجتماعی-فرهنگی» و پس از چندین ماه کار فشرده‌ بیش از ۲۰۰ نفر از همکاران متخصّص شهرداری در ۱۲ کمیته‌ تخصصی و توجّه ویژه به همه‌ اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست‌های کلّی نظام، بیانیه‌ گام دوم انقلاب، سند ملی آمایش سرزمین و طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تهران تهیه و تدوین شد.

برنامه‌ چهارم تحوّل و پیشرفت شهر تهران به مثابه‌ سند راهبردی و چشم‌انداز چهار ساله‌ تحول و پیشرفت کلانشهر تهران که با تمرکز قاطعانه بر پنج محور اصلی «آلودگی هوا»، «حمل و نقل و ترافیک»، «ایمنی و مدیریت بحران»، «هوشمندسازی» و «آسیب‌های اجتماعی-فرهنگی» و پس از چندین ماه کار فشرده‌ بیش از ۲۰۰ نفر از همکاران متخصص شهرداری در ۱۲ کمیته‌ی تخصصی و توجه ویژه به همه‌ی اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست‌های کلّی نظام، بیانیّه‌ی گام دوم انقلاب، سند ملی آمایش سرزمین و طرح‌های تفصیلی و جامع شهر تهران تهیّه و تدوین شد، چهار ویژگی اصلی دارد که آن را از برنامه‌های تدوین شده در دوره‌های پیشین مدیریّت شهری کاملا متمایز می‌سازد:
 

ویژگی یکم: در راستای تأکیداتِ ویژه‌ی دکتر زاکانی شهردار محترم تهران مبنی بر بهره‌گیریِ مؤثر از نخبگان در برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی برای اداره‌ کلانشهر تهران [مردمی‌سازی اداره‌ی شهر با مشارکت نخبگان]، برای نخستین بار در تاریخ شهرداری پایتخت، «برنامه‌ چهارم تحوّل و پیشرفت شهر تهران» با مشارکت و همکاری متخصّصانِ درون‌سازمانی تهیّه و تدوین شد. به بیان دیگر، برای اوّلین بار در حیاتِ بلدیّه، در تهیّه‌ی برنامه‌ی تحوّلی و زیربنایی شهرداری پایتخت به جای برون‌سپاری، از متخصّصان و صاحبنظرانِ حاضر در خانواده‌ی بزرگ شهرداری تهران استفاده شده است؛ این در حالی است که در دوره‌های پیشین، این کار برون‌سپاری و توسّط مشاوران بیرونی تهیّه و تدوین می‌شد.

در حقیقت، در تدوین این برنامه‌ زیرساختی و استراتژیک، در «معاونت برنامه‌ریزی، توسعه‌ی سرمایه‌ی انسانی و امور شورا» تلاش شد اصل «تخصّص‌محوری و نخبه‌گرایی» را که از مباحث بنیادین حوزه‌ سرمایه‌ انسانی است مبتنی بر «دانشِ برنامه‌ریزی» و با رویکردی «مشورت پذیرانه» در عمل محقق شود. در حوزه‌ مشورتی نیز علاوه بر مشورت‌گیری از مدیران و کارشناسان شهرداری، از دیدگاه‌های راهبردی اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، کارشناسان دلسوز شورا و نیز استادان دانشگاه به نحو احسن بهره‌برداری و استفاده شد تا پایبندی شهردار محترم و مدیریّت شهری به «مدیریّت مشارکتی در اداره‌ی شهر» در عمل جلوه‌گر شود.
 

ویژگی دوم: حمایت، همدلی و همکاری شورای اسلامی شهر تهران (اعضای محترم و کارشناسان خدوم شورا) با شهرداری تهران در تهیه و تدوین برنامه‌ چهارم، دومین ویژگی ممتاز این برنامه است که بی‌تردید، همکاری و حمایتی این چنین همدلانه و دلگرم کننده، برهانی قاطع برای اثبات نیت صادقانه‌ خدمت کارشناسانه به شهروندان در این دوره از حیاتِ شورا و شهرداری است. همین موضوع، نقش بی‌بدیل و اثرگذار شورای اسلامی شهر تهران را در تدوین برنامه‌ چهارم به روشنی نشان می‌دهد؛ برنامه‌ای که به دنبال ایجاد تحول در چهار عرصه‌ی تحوّل «درون‌زا»، «نرم‌افزاری و روحی»، «سخت افزاری و کالبدی» و «فنّاورانه و دانش بنیان» است.
 

ویژگی سوّم: برای نخستین بار، وزارت کشور برنامه‌ پنج ساله‌ توسعه‌ی شهری را به برنامه‌های چهار ساله کاهش داد و مبتنی بر همین تغییر، برنامه‌ چهارم تحوّل و پیشرفت شهر تهران، برخلاف سه برنامه‌ تحوّلی پیشین، یک برنامه‌ی چهار ساله است که در دوره‌ چهارساله‌ مدیریّت شهری نیز اجرایی خواهد شد؛ طبیعتاً این کاهش یک ساله که در برهه‌ زمانی برنامه رخ داده، افزون بر آن که یک مدیریّتِ زمانِ کارشناسانه است، فرصت ارزیابی و قضاوت عملکرد مدیریّت شهری را نیز در اختیار شهروندان و افکار عمومی قرار خواهد داد.
 

ویژگی چهارم: برای اوّلین بار، با هدف تطبیق برنامه و بودجه، بُرش یکساله‌ برنامه در بودجه‌ی ۱۴۰۲ شهرداری لحاظ شد. به بیان دیگر، آن‌چه به عنوان «بودجه‌ ۱۴۰۲ شهرداری تهران» تهیّه و تدوین شده، بُرشِ کارشناسانه و دقیقی از برنامه‌ی چهارم تحوّل و پیشرفت شهر تهران است؛ رخدادی که در هیچ‌کدام از رویدادهای بودجه و برنامه‌ریزی در ادوار گوناگون مدیریّت شهری تهران صورت نگرفته است. مدیریّت شهری در این دوره باور دارد در صورتی که بودجه، مبتنی بر برنامه‌ی تحوّل و پیشرفت طرّاحی نشود و «شاخص‌های سنجش» مورد مراقبت قرار نگیرد، کارآیی برنامه‌ چهارم مخدوش خواهد شد؛ به همین دلیل، با این بُرش، وفاداری کامل شهرداری به تحقّق برنامه‌ی چهارم تضمین شده است. امید است در تحقّق برنامه‌ چهارم که حامل مسائل استراتژیک مدیریّت شهری و تبلور توانمندی‌های درونی و سیاست‌های شهرداری برای اداره‌ی کلانشهر تهران است، همان‌گونه که در تهیّه و تدوین آن شاهد همدلی و همگرایی با روحیّه‌ جهادی بودیم، در اجرا نیز شاهد یکی از به یاد ماندنی‌ترین همگرایی‌های مجاهدانه در شهرداری تهران باشیم تا از ثمرات و برکات این «جهادِ همدلی»، همه‌ی شهروندان شریف تهرانی بهره‌مند گردند.

انتهای پیام/

۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 40778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =