۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 41009

اسلامشهر به تهران با مترو

گزارشی از یک شهر اقماری دیگر که از طریق خطوط مترو به تهران متصل می‌شود
اسلامشهر به تهران با مترو

اسلامشهر یکی از شهرهای اقماری پایتخت است که دومین شهر پرجمعیت در استان تهران محسوب می‌شود و روزانه بالغ بر ۱۲۰هزار نفر بین این شهر و تهران در تردد هستند.

به گزارش شهر، بعد از راه‌اندازی خط متروی تهران - کرج در دهه ۷۰ و همچنین متروی تهران- شهر جدید پرند که قرار است در شهریورماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد، خط متروی تهران- اسلامشهر نیز درحال تکمیل شدن است تا در آینده‌ای نه چندان دور و احتمالا طی ۲سال آینده شبکه متروی پایتخت از طریق ایستگاه آزادگان به این شهر اقماری پرجمعیت نیز متصل شود. با افتتاح و راه‌اندازی این خط، جمعیت قابل‌توجهی از ساکنان اسلامشهر می‌توانند از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.
خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تأثیرگذار است که ایستگاه‌های چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار دارند و امکان ادامه مسیر آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد.

خط ۳ با ظرفیت یک‌میلیون نفر سفر در روز

مجری خط ۳متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه اتصال متروی تهران به شهرستان اسلامشهر به همشهری می‌گوید: «پایین‌تر از ایستگاه آزادگان در منتهی‌الیه جنوبی خط ۳متروی تهران، یک سه‌راهی وجود دارد که یکی از این راه‌ها برای پایانه آزادگان و یکی دیگر هم برای اتصال به متروی اسلامشهر است. این پروژه تا حدود ۵۰متری سه‌راهی آزادگان رسیده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود یک‌سال آینده اتصال ریلی بین خط ۳متروی تهران و متروی اسلامشهر ایجاد شود. زمان حرکت قطار در مسیر و جابه‌جایی مسافر بین تهران و اسلامشهر هم به تامین و تزریق بودجه و بحث خرید و نصب تجهیزات و همچنین تامین قطار و واگن مورد نیاز از سوی شهرداری اسلامشهر بستگی دارد.» آزاد اکبری درخصوص اینکه خط ۳متروی تهران درحال حاضر ظرفیت لازم برای این اتصال و پذیرش مسافرانی که از متروی اسلامشهر می‌آیند را دارد یا نه؟ به همشهری می‌گوید: «در این رابطه خط ۳مشکلی به لحاظ ظرفیت پذیرش مسافر ندارد. ظرفیت خط ۳برای جابه‌جایی مسافر یک‌میلیون نفر در روز است. در نتیجه مشکل و نگرانی ‌ ‌ بابت افزایش ظرفیت مسافر نداریم. البته با بهره‌برداری از پایانه آزادگان تعداد قطارها و ظرفیت خط ۳افزایش پیدا می‌کند و این موضوع روی متروی اسلامشهر هم تأثیرگذار است.»

۱۶۰هزار سفر در روز با مترو

رضا قاسمی، مدیرعامل شرکت متروی اسلامشهر درباره آخرین وضعیت این پروژه به همشهری می‌گوید: «سابقه متروی اسلامشهر به مطالعات طرح جامع ریلی تهران که در دهه ۷۰بازنگری دوم روی آن انجام شده بود، بازمی‌گردد. در این طرح مطالعاتی امتداد خطوط شبکه متروی تهران به شهرهای اقماری دیده شده بود که بعد از شهر کرج، دومین محور مهم آن اسلامشهر بود. این مطالعات در اوایل دهه ۸۰در جلسه شورای‌عالی ترافیک دوباره مطرح شد که در آنجا پیشنهاد شد تا برای شهرهای اقماری مطالعات جدیدی انجام شود. اواخر دهه ۸۰ مطالعات بازنگری انجام شد که براساس آن از کریدور اسلامشهر هر روز ۱۲۰هزار سفر در هرجهت به سمت تهران صورت می‌گیرد که با راه‌اندازی سیستم ریلی در هر جهت تا ۸۰هزار نفر در روز می‌توانند از مترو استفاده کنند که در مجموع حدود ۱۶۰هزار سفر روزانه از طریق مترو پوشش داده می‌شود که عدد قابل‌توجهی است. این مطالعات در قالب امتداد خط ۳متروی تهران با ۶ایستگاه در سال ۱۳۸۹به تصویب شورای‌عالی ترافیک رسید که بعدا با تغییراتی که در این خط ایجاد شد به ۵ایستگاه تقلیل یافت. در طرح جامع جدید ریلی تهران که سال ۱۳۹۸به تصویب شورای‌عالی ترافیک رسید، خط متروی اسلامشهر با همین مشخصات دیده شده است. با راه‌اندازی متروی اسلامشهر شاهد کاهش تردد خودروها به سمت تهران خواهیم بود که آثار و نتایجی چون کاهش ترافیک و آلودگی هوا و مصرف سوخت و حوادث رانندگی و... را به‌دنبال خواهد داشت.»

پیش‌بینی آغاز مسافرگیری از ۱۴۰۴

قاسمی در مورد زمان اتمام پروژه هم به همشهری می‌گوید: «تا مهرماه سال‌جاری تونل‌های متروی اسلامشهر و خط ۳متروی تهران به یکدیگر متصل می‌شوند، اما درباره اینکه چه زمانی قطار از میدان نماز به سمت خط ۳متروی تهران مسافرگیری خواهد کرد باید بگویم که ساخت ایستگاه میدان نماز به‌عنوان ایستگاه مهم ما تا پایان سال ۱۴۰۳به اتمام می‌رسد. عملیات عمرانی خط تا پایان سال آینده کاملا به اتمام می‌رسد و فقط مرحله نصب تجهیزات برقی و مکانیکی و همچنین اجرای روسازی خط باقی می‌ماند که پیگیری‌های لازم مربوط به آن درحال انجام است؛ بنابراین امیدواریم تا عملیات روسازی مسیر پیش از پایان سال‌جاری آغاز شود که اگر این اتفاق رخ دهد، تکمیل آن کمتر از یک‌سال زمان می‌برد؛ یعنی تا پایان سال ۱۴۰۳این بخش هم اجرا خواهد شد. در ادامه بحث نصب تجهیزات برقی و مکانیکی خط متروی اسلامشهر باقی می‌ماند که عمده مسئله آن تامین اعتبار است و پیگیر هستیم تا از روش‌های مختلف ازجمله فاینانس و انتشار اوراق مشارکت منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم. درواقع برآورد ما این است که با تامین به‌موقع اعتبارات مورد نیاز، تا سال ۱۴۰۴بتوانیم از میدان نماز تا ایستگاه آزادگان در خط ۳متروی تهران مسافرگیری کنیم.»
 

اسلامشهر به تهران با مترو


 

اسلامشهر به تهران با مترو

منبع: همشهری

انتهای پیام/
 

۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 41009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 7
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین زاده ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      18 1
      سلام یه خسته نباشید خدمت همه کارگران و مدیران محترم ساخت پروژه مترو عرض کنم ،دست مریزاد دمتونم گرم ،انشالا این مترو اسلامشهر هم ردیف بشه ،خدایش راحت میشیم بچه‌ها مون هم راحت میشن راحتتر وبا خیال راحت سر کار میرن واقعا خسته نباشید کارگران غیور مند ایرانی