دولت سهم شهرداری از صندوق توسعه ملی را پرداخت نکرد

شهر: دویست وسی و چهارمین جلسه شورای شهر در حالی برگزاری شد که موضوع آغاز سال تحصیلی در شرایط کرونا مورد توجه و اعتراض برخی اعضای شورای شهر قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران یکشنبه-۱۶ شهریور- در جریان دویست و سی و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: دیروز ۱۵ شهریور ماه با نواخته شدن زنگ مدارس در شرایطی که همچنان شیوع کرونا مهم ترین تهدید برای زندگی به شمار می رود، سال تحصیلی ۱۳۹۹آغاز شد، در این میان دانش آموزان به عنوان آینده سازان و طلایه داران ایران فردا در شرایطی به مدرسه و کلاس درس باز می گردند که موضوع سلامتی و دغدغه «جان» به بیم و امید های پدران و مادرانی که تمام تلاششان را برای سلامت و سعادت فرزندانشان به کار بسته و می بندند افزوده شده است.

او افزود: البته دوگانه سازی آموزش و سلامت، خانه و مدرسه امری بسیار مذموم است! اما وقتی فرزندان دانش آموزمان شاهد آغاز سال تحصیلی با حضور ویدئو کنفرانس رئیس جمهور به شکل مجازی و اجتناب او برای نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی هستند، مطمئناً در ذهن پرسشگر و جستجوگرشان سوالات بسیاری مطرح شده است!

فراهانی ادامه داد:در این میان اما شهرداری تهران به عنوان همراه همیشگی مردم در هر شرایطی لازم است تلاش خود را برای صیانت از حق حیات شهروندان به ویژه دانش آموزان عزیز و معلمان زحمتکش به کار بندد؛ شورای اسلامی شهر تهران در بودجه مصوب سال ۱۳۹۹ شهرداری را مکلف به هزینه ۴۶۷  میلیارد ریال برای «حمایت از توسعه و تجهیز مدارس» کرده است که لازم است این اعتبارات با جهت دهی هزینه کرد به تامین تجهیزات و امکانات لازم برای ضد عفونی و ارتقاء سلامت و بهداشت دانش آموزان در مدارس برای پیشگیری از شیوع کرونا و صیانت از حق حیات دانش آموزان عزیز هزینه شود.  

عضو شورای شهر تهران افزود: البته مطمئناً همانطور که تا امروز از محل برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا که با موافقت مقام معظم رهبری(مدظله العالی) انجام شد؛ توسط دولت سهمی به شهرداری تهران پرداخت نشده است اما شهرداری در این میان به وظیفه خود در صیانت از حق حیات شهروندان عمل خواهد کرد.  

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: بر همین اساس به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم و مشارکت فعال مناطق در ایجاد زمینه های ارتقاء سلامت و بهداشت دانش آموزان در مدارس برای پیشگیری از شیوع کرونا  با جهت دهی هزینه اعتبارات کمک به توسعه و تجهیز مدارس مناطق  براساس بودجه مصوب سال ۱۳۹۹»به شهرداری تهران تذکر می دهم.

فراهانی گفت: امیدوارم با اقدام به موقع شهرداران محترم مناطق و همکاری مدیران و معلمان شاهد توجه بیش از پیش به سلامت دانش آموزان در  مدارس باشیم.

تامین نشدن پارکینگ های محله ای 

همچنین زهرا نژادبهرام عضو هیات رئیسه شورای تهران نسبت تامین نشدن پارکینگ های محله ای توسط شورای شهر تذکر داد. نژادبهرام گفت: برخلاف آنکه تامین قطعی و ساخت پارکینگ مورد نیاز برای تمامی واحدهای تولیدی و تمامی ساخت و ساز های شهری در بند ۱-۶-۶ طرح جامع، بند ۱-۱۲ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و مصوبه ۵۰۲ کمیسیون ماده پنج مورد تاکید قرار گرفته است اما در سنوات گذشته متاسفانه به انحاء مختلف از جمله اخذ تعهد از مالکین جهت تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری، کسر پارکینگ های زیادی بر پایتخت تحمیل شده است. شورای پنجم در قالب مصوبه عوارض افزایش ارزش قانونی، ناشی از طرح های توسعه شهری و ساخت پارکینگ محله ای مصوب ۱۴/۱۱/۱۳۹۷  با هدف ساماندهی موضوع تامین پارکینگ در شهر تهران، دریافت عوارض کسر پارکینگ را صرفاً برای پارسل های واقع در شرایط خاص مندرج در مصوبه مذکور(۵ مورد)، مجاز اعلام کرد و در عین حال در مصوبه صراحتاً قید شد که تمامی عوارض وصولی از این محل باید صرف ساخت پارکینگ های محله ای شود.  
او ادامه داد:موضوع هزینه کرد شفاف تمامی درآمدهای حاصل از عوارض کسری پارکینگ و اختصاص صد در صدی آن جهت ساخت پارکینگ‌های محله‌ای به دفعات در سایر مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از جمله؛ مصوبه"اصلاحیه مصوبه ایجاد وحدت رویه در نحوه اقدام مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران درخصوص اخذ عوارض تأمین پارکینگ‌های تعهدی مورخ ۱۴/۱۱/۱۳۹۴، مصوبه "بسته محرک در شرایط سخت اقتصادی و نیز در شرایط بحرانی ناشی از گسترش ویروس کرونا مورخ ۱۴/۲/۱۳۹۹  ، مصوبه"نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی و عوارض استفاده موقت در شهر تهران مورخ  ۱۳/۱۱/۱۳۹۸ و...، نیز مورد توجه و تاکید واقع شده و شهرداری تهران مکلف بوده تا منابع حاصله (موضوع مصوبات یاد شده) را در حساب اختصاصی و جداگانه ای که نزد خزانه شهرداری ایجاد می نماید، واریز و صرفاً جهت ساخت پارکینگ‌های عمومی و با اولویت پارکینگ‌های محله‌ای هزینه کند و هرگونه هزینه‌کرد خارج از موضوع، همواره به صورت صریح غیرمجاز و ممنوع اعلام شده است.  

نژاد بهرام گفت:اما متاسفانه طی سال های گذشته این موضوع همواره مغفول واقع شد تا آنکه در جریان تصویب بودجه سال جاری در بند (پ) از تبصره هفتم (۷) موضوع مجدداً با صراحت مورد تاکید قرار گرفت و قول مساعد معاونین محترم شهردار برای اقدام در این مسیر واصل شد. لیکن بر اساس آخرین گزارش دریافتی هرچند از محل عوارض کسر پارکینگ طی چهار ماهه نخست سال جاری، قریب به ۳۵۵ میلیارد تومان که عملکرد ۲۳۶ درصدی را نشان میدهد(در حالی که عملکرد کل منابع بودجه در ۴ ماه نخست ۵۸ درصد است) وصول شده اما شهرداری تهران کماکان گزارشی از وضعیت هزینه کرد این منابع و جانمایی پروژه های پارکینگ محله ای به شورا ارائه نکرده است.

او گفت: انتظار میرود معاونت مالی و اقتصاد شهری در هماهنگی کامل با معاونت شهرسازی و معماری، هر چه سریعتر مکانیسم شفاف برای وصول و ردیابی عوارض حاصل از کسری پارکینگ ایجاد کرده و از سوی دیگر گزارش دقیقی از هزینه کرد منابع در سال جاری که باید به بصورت مشخص برای ساخت پارکینگ های محله ای هزینه شود، به شورا ارائه کنند.
نژاد بهرام گفت: همچنین با توجه به تحقق مازاد بر مبلغ مصوب در طول چهارماه نخست سال، این نگرانی جدی ایجاد می شود که شهرداری های مناطق بدون توجه به مصوبه شورای شهر تهران و شروط پنج گانه ای که با مصوبه بسته محرک کرونا و افزودن دو  بند به ۷ مورد افزایش یافت، اقدام می کنند. لذا ضروریست دستور فرمائید گزارش دقیقی از پرونده های واجد کسر پارکینگ در سال جاری که باعث کسب درآمد ۳۵۵ میلیاردی شهرداری طی ۴ ماه از این محل شده اند، در اسرع وقت به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.


تابلوهای صنفی و تجاری باعث اغتشاش بصری شده اند 

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز با اشاره به اغتشاشات بصری که تابلوهای تجاری و صنفی در شهر ایجاد کرده است گفت : تصاویری از سطح شهر تهران از مشکلات بصری که این تابلوها ایجاد کرده ثبت کرده ام که نشان می دهد این مشکل در یک منطقه خاص نیست و قابل تسری به تمام شهر تهران است.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که به دلیل ساخت و سازهای نامناسبدر طول سال های گذشته امکان ساماندهی وجود نداشته، گفت : می توان با تغییرات عناصری کوچک، وضعیت سیما و منظر شهری را هماهنگ تر کرد و با ساماندهی تابلوهای صنفی بر اساس هویت شهری، وضعیت سیما و منظر شهر مناسب تری داشته باشیم.
این گزارش تکمیل می شود.

خبرنگار: سمیرا امیر چخماقی

۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 4154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =